NMHH: Megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása, erősödik a streaming

streaming, Netflix

Megosztás

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság évente végzett reprezentatív felmérése szerint legutóbb már a háztartások közel fele (44%) nézett filmeket vagy sorozatokat valamely előfizetéses streamingcsatornán, ráadásul az elmúlt két évben megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is – írja közleményében az NMHH.

Hazánkban a három legelterjedtebb streamingszolgáltató a Netflix, az HBO Max és a Disney+. A háztartások 30, 21, illetve 14 százaléka használta ezeket a felületeket. Ezek széles körű elterjedéséhez hozzájárult, hogy nagy mennyiségű magyar nyelvű tartalmat lehet rajtuk elérni és a szolgáltatóknak van magyar nyelvű ügyfélszolgálata. Az Amazon Prime valószínűleg azért nem terjedt el Magyarországon, mert kínálata ugyan hatalmas, de ebből viszonylag kevés a magyarul is nézhető film.

A streaminghasználatban megfigyelhető, hogy a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe. Így például míg a 30 és 39 év közötti háztartásfővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka. És amíg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videócsatornát, addig a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.

Mivel az emberek szabadideje állandó, egy új szórakozási forma elterjedése valami mástól kell, hogy elvonja az időt, fogalmaz közleményében az NMHH. Bár általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának.

A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott. Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is. Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra.

Címlapkép: Mollie Sivaram / Unsplash

Kapcsolódó: