Az Európai Bizottság szeptember 6-i döntésével első alkalommal minősített a digitális piacokról szóló jogszabály értelmében kapuőrré hat szolgáltatót. Ezek az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft. A minősítés összesen a kapuőrök 22 alapvető platformszolgáltatását érinti. A hat kapuőrnek mostantól hat hónapot biztosít arra, hogy összhangba hozzák platformjaik működését az új uniós követelményekkel – olvasható az Európai Bizottság magyar nyelvű sajtóközleményében.
A digitális piacokról szóló jogszabály értelmében az Európai Bizottság „kapuőrnek” minősítheti a digitális platformokat, ha azok fontos kapuként szolgálnak a vállalkozások és a fogyasztók között az alapvető platformszolgáltatások tekintetében. A kijelölt óriáscégek többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba, nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból kötelesek beszerezni a felhasználók. Az érintett cégek nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára, illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát – magyarázza közleményében a Gazdasági Versenyhivatal, amelynek hazánkban a szabályok betartásának ellenőrzésében lesz szerepe.
A féléves határidő lejártával a szabályozás betartásáért felelős Európai Bizottság komoly (ismételt jogsértés esetén akár a cég éves, világpiaci forgalmának 20%-áig terjedő) bírságokat szabhat ki, vagy korrekciós intézkedésekre kötelezheti a kijelölt szereplőket. Ezzel párhuzamosan a tagállami nemzeti versenyhatóságok – így a Gazdasági Versenyhivatal is – eljárást indíthatnak annak megállapítása érdekében, hogy a jelentős piaci hatású digitális kapuőrök megfelelnek-e az uniós jogszabályban foglalt kötelezettségeiknek. Vizsgálata eredményeiről a versenyhatóság jelentést tesz a kötelezettségek érvényesítéséért felelős Európai Bizottságnak. A GVH közreműködik a Bizottság munkáját segítő, ún. magas szintű munkacsoportban is, melynek elsődleges feladata, hogy tanácsot és szakértelmet nyújtson az új rendelet végrehajtásával és érvényesítésével kapcsolatban.
A kapuőrök kijelölése egyértelmű ágazati szabályokat hoz az online tér legnagyobb szereplői számára, kedvezőbb helyzetet teremtve ezzel üzleti partnereiknek és a fogyasztóknak is, hangsúlyozza a GVH, amely a most kijelölt kapuőrök túlnyomó részével szemben fellépett már az utóbbi években:
- az Apple jelentős versenyfelügyeleti bírságot fizetett Magyarországon;
- a Google versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt digitális platformjaival kapcsolatban, de vele szemben jelenleg is folyik eljárás erőfölénnyel visszaélés gyanújával;
- a nemzeti versenyhatóság vizsgálja a ByteDance által üzemeltetett TikTok egyes piaci gyakorlatait;
- a Microsoft mesterséges intelligenciával kiegészített új keresőjének ügyében pedig júliusban indított eljárást.
A magyar hatóság a kapuőrök – vagyis a globális óriások – piaci gyakorlatai mellett figyelmet fordít a magyar fogyasztók által használt kisebb, országos vagy regionális szintű digitális platformok, mint pl. az eMag és az Alza piaci gyakorlataira is – olvasható a GVH weboldalán.
Címlapi infografika forrása: ec.europa.eu
Kapcsolódó:
- Dr. Simon Ádám: A reklámipart érintő új EU-s jogszabályok: a DSA és DMA
- Címkézett hirdetések, tiltott gyerek-profilozás, erősebb felhasználói jogok: A DSA alaposan átrajzolja az online világ képét