Az Európai Bizottság megnevezte a digitális világ hat kapuőrét

Megosztás

Az Európai Bizottság szeptember 6-i döntésével első alkalommal minősített a digitális piacokról szóló jogszabály értelmében kapuőrré hat szolgáltatót. Ezek az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft. A minősítés összesen a kapuőrök 22 alapvető platformszolgáltatását érinti. A hat kapuőrnek mostantól hat hónapot biztosít arra, hogy összhangba hozzák platformjaik működését az új uniós követelményekkel – olvasható az Európai Bizottság magyar nyelvű sajtóközleményében.

A digitális piacokról szóló jogszabály értelmében az Európai Bizottság „kapuőrnek” minősítheti a digitális platformokat, ha azok fontos kapuként szolgálnak a vállalkozások és a fogyasztók között az alapvető platformszolgáltatások tekintetében. A kijelölt óriáscégek többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba, nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból kötelesek beszerezni a felhasználók. Az érintett cégek nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára, illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát – magyarázza közleményében a Gazdasági Versenyhivatal, amelynek hazánkban a szabályok betartásának ellenőrzésében lesz szerepe.

A féléves határidő lejártával a szabályozás betartásáért felelős Európai Bizottság komoly (ismételt jogsértés esetén akár a cég éves, világpiaci forgalmának 20%-áig terjedő) bírságokat szabhat ki, vagy korrekciós intézkedésekre kötelezheti a kijelölt szereplőket. Ezzel párhuzamosan a tagállami nemzeti versenyhatóságok – így a Gazdasági Versenyhivatal is – eljárást indíthatnak annak megállapítása érdekében, hogy a jelentős piaci hatású digitális kapuőrök megfelelnek-e az uniós jogszabályban foglalt kötelezettségeiknek. Vizsgálata eredményeiről a versenyhatóság jelentést tesz a kötelezettségek érvényesítéséért felelős Európai Bizottságnak. A GVH közreműködik a Bizottság munkáját segítő, ún. magas szintű munkacsoportban is, melynek elsődleges feladata, hogy tanácsot és szakértelmet nyújtson az új rendelet végrehajtásával és érvényesítésével kapcsolatban.

kapuőrök kijelölése egyértelmű ágazati szabályokat hoz az online tér legnagyobb szereplői számára, kedvezőbb helyzetet teremtve ezzel üzleti partnereiknek és a fogyasztóknak is, hangsúlyozza a GVH, amely a most kijelölt kapuőrök túlnyomó részével szemben fellépett már az utóbbi években:

  • az Apple jelentős versenyfelügyeleti bírságot fizetett Magyarországon;
  • Google versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt digitális platformjaival kapcsolatban, de vele szemben jelenleg is folyik eljárás erőfölénnyel visszaélés gyanújával;
  • a nemzeti versenyhatóság vizsgálja a ByteDance által üzemeltetett TikTok egyes piaci gyakorlatait;
  • a Microsoft mesterséges intelligenciával kiegészített új keresőjének ügyében pedig júliusban indított eljárást.

A magyar hatóság a kapuőrök – vagyis a globális óriások – piaci gyakorlatai mellett figyelmet fordít a magyar fogyasztók által használt kisebb, országos vagy regionális szintű digitális platformok, mint pl. az eMag és az Alza piaci gyakorlataira is – olvasható a GVH weboldalán.

Címlapi infografika forrása: ec.europa.eu

Kapcsolódó: