Influencer workshopot tartott a Dentsu és az ATSG – tagi beszámoló

Dentsu és ATSG influencer workshop

Megosztás

2019. június 6-án „Vége a türelmi időnek!” címmel tartott szakmai délelőttöt az influencer marketingről, illetve az azzal kapcsolatos jogi kihívásokról és problémákról két IAB Hungary tagvállalat.

A szakmai délelőtt előadói Rényi Balázs (Head of Content and Social Media – Isobar Budapest), dr. Kapi Anikó (ügyvéd- ATSG) és dr. Balogh Tamás Mihály (ügyvéd- ATSG) voltak, továbbá meghívott vendégként jött el az eseményre Fazekas Ildikó az ÖRT igazgatója, dr.  Hegyesi-Nagy Éva vizsgáló a GVH részéről és Baumgartner Kata tartalomgyártó is. A workshop résztvevői főképp a hirdetői oldalról kerültek ki: olyan szakemberek jöttek el, akik aktívan használják az influencer marketing eszközöket.

Rényi Balázs bevezetőjében az influencer marketing hazai és nemzetközi kihívásairól, lehetséges irányairól beszélt, majd dr. Balogh Tamás Mihály és dr. Kapi Anikó ügyvédek a témakörhöz kapcsolódó aktuális jogi kérdéseket jogi kérdéseket vették górcső alá. Érintették az influencerek kapcsolatát a reklámjoggal, az influencer marketing szereplőinek szerződéses viszonyait, a szerződéskötésekor jelentkező jogi kockázatokat és az irányadó felelősségi szabályokat, külön kitérve a hibás teljesítés kérdésére, mind a tartalomgyártás, mind a közzététel körében. A szakmai előadók továbbá jogi megközelítésből vizsgálták az influencerek, illetve velük hirdetők hitelességének kérdését, szabályozhatóságát is, valamint a terület szerzői jogi vetületeit.

Az egyik legfontosabb megállapítás az volt, hogy az influencer egyidejűleg reklámközzétevő és reklámszolgáltató, ezért ennek megfelelően kell a szerződéses konstrukciót kialakítani és szabályozni (pl.: közzététel, hibás teljesítés, versenytilalom, felhasználási jogok, felelősségi kérdések stb.). Erősen ajánlott a terület speciális szempontjait a szerződésben érvényesíteni, mivel a GVH elsődlegesen a szerződést kéri be, és eljárása során abból indul ki. Az ügyvédek kiemelten fontosnak tartották az influencerek jogi edukációját is, mivel tájékozottsági szintjük nagyon eltérő, és jellemzően nem elég tudatosak jogi téren. Az előadók sok hazai és nemzetközi példával szemléltették az influencer marketing jogi kockázatait és a helyes, valamint helytelen posztolási gyakorlatot.

A délelőtt során a GVH irányadó állásfoglalásáról, illetve döntéseiről is szó esett, valamint arra is választ kaptak a résztvevők, hogy mit is jelent a hivatal azon kijelentése, hogy az influencer marketing kapcsán vége a türelmi időnek. Míg korábban a GVH elnéző volt a termékeket, szolgáltatásokat reklámozó influencerekkel szemben, az utóbbi hónapokban már szigorúbban ellenőrzik az előírások betartását, és a szabályszegőkre büntetést rónak ki. A hivatal elsősorban azt vizsgálja, a fogyasztók észlelik-e, hogy az általuk látott tartalom valójában hirdetés, amiért a szerző ellenszolgáltatást kapott, azaz a vizsgált kereskedelmi tevékenység megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szabályainak.