Élet a számok mögött – Az Adex-munkacsoport bemutatkozása

Megosztás

1999-ben, a Magyar Reklámszövetség pincehelyiségében egy szűk tucatnyi cég először dobta bele egy kalapba az online reklámbevételeire vonatkozó önbevallási ívet. Negyedóra alatt megszületett az eredmény, és az akkori piac fontosabb szereplői megtudták, hogy mekkora volt a felmérésben résztvevők online reklámbevételeinek összvolumene.

Novák Péter, az IAB Hungary Adex-munkacsoportjának új vezetője emlékeket idéz fel és tervez.

Nop

A 99-es összeg nagyon kicsi volt! De ennek is tudtunk örülni, hiszen a bődületes növekedés már akkor, negyedévről-negyedévre érezhető volt.

2000-től a magyar online reklámszakma minden évben publikálta az éves digitális reklámköltési adatokat. A piaci információk 2008-tól IAB Hungary Adex néven elérhetők a piac számára.

A kezdetek óta vezetem ezt a munkát, nem volt kérdés számomra, hogy folytatni szeretném, ezért indultam az IAB Hungary Elnöksége által meghirdetett pályázaton.

Míg az elején 15 perc elég volt egy negyedéves adatsor meghatározásához, ma már több hónapos munka, rengeteg résztvevő cég és szakértő szükséges ahhoz, hogy megbízható adatok szülessenek évről-évre.

Az évek során kialakultak az adatszolgáltatási termékek (a negyedéves és éves riportok), az ezekhez szükséges részletes és aprólékos módszertan, valamint a piac jelentős része adatszolgáltatóként is csatlakozott a munkához.

Akik nélkül nem lennének digitális reklámköltési adatok:

Az Adex munkacsoport tagjai:

Erős Attila (Fastbridge)

Kardos Gábor (444.hu)

Kubinyi Márton (PwC)

Novák Péter (Használtautó.hu, az Adex munkacsoport vezetője)

Óhidi Zsuzsa (Marquard Media, az IAB Hungary Médiszekciójának vezetője)

Rónai Balázs (Mediaworks)

Sere Péter (PwC)

Somogyi Endre (IAB Hungary)

Steff József (CM Sales)

Az IAB Hungary Médiaszekciójának negyedéves önbevallásában (IAB ADEX NORI) résztvevő tagjai

Szakmai partnerek (MAKSZ, PwC)

Azon cégek és szakemberek, akik évről-évre segítenek adataikkal, becsléseikkel a minél pontosabb adatsor előállításához

Az IAB Europe Adex Benchmark munkacsoportja és az IHS kutatócég

Az Adex munkacsoport riportjai:

Histrorikus adatok:

Negyedéves reklámbevételi adatok (NORI)

A bevallásban résztvevő IAB Hungary Médiaszekció tagcégek önbevallásai alapján összesíti azok digitális reklámbevételeit, amit a PwC gyűjt össze. A résztvevő cégek az aggregált adatokat kapják meg. A publikus adatok NORI néven (Negyedéves Online Reklám Idex) jelennek meg.

Éves digitális reklámköltési adatok (Adex)

A negyedéves adatok felhasználásán túl, a piac továbbo részeit is felmérő, igen bonyolult és évről-évre finomhangolt módszertant alkalmazó riport, mely közel a teljes hazai digitális reklámköltést képes megbecsülni. A módszertant az Adex munkacsoport dolgozza ki, minden évben finomhangolja a piac átalakulásának megfelelően. A piaci adatok a PwC-hez futnak be, ők készítik el az éves riportot is, szakmai partnerünk és fontos adatszolgáltatónk a MAKSZ.

IAB Europe Adex Benchmark

Az IAB Europe az IHS kutatócég bevonásával összesíti az egyes európai piacok adatait, ehhez mi is megadjuk a hazai piacra vonatkozó információkat, mely egy egységesített európai módszertan alapján kerül összesítésre és publikálásra.

Előrejelzés

2016-ban valósult meg először az AdExpect felmérés, ami a tárgyévre vonatkozóan ad előrejelzést a megkérdezett piaci szereplők digitális reklámköltési várakozásairól.

Egyszerű lenne a munkacsoport élete, ha minden piaci szereplő adatát önbevallással lehetne összesíteni, azonban erre nincs mód. Így a felmérés módszertanának tökéletesítésére helyezzük a hangsúlyt a továbbiakban is, melyben természetesen a hozzáférhető önbevallási adatok (NORI, MAKSZ adatok) fontos szerepet kapnak.

A Novák Péterrel készült aktuális interjú a DigitalHungary-n olvasható.