A Dentsu jelentkezett a 2023-as évre vonatkozó trendelőrejelzéssel, amelyből az alábbiakban szemezgettünk. Az IAB tagjai Dokumentumtárunkból a teljes anyagot le tudják tölteni.
A Dentsu immár másodszor gyűjtötte össze azokat a globális trendeket, amelyek az ügynökségcsoport szerint meghatározóak lesznek a következő évben. A trendeket három csoportba – tartalom, kereskedelem és közösség – sorolták.
Tartalom vonalon az látszik, hogy nem fog lassulni a digitális platformokra vándorlás, a gazdasági nehézségek azonban arra fogják kényszeríteni a fogyasztók mind szélesebb körét, hogy jobban átgondolják, melyik tartalomért éri meg továbbra is fizetni. A hirdetési lehetőségek megjelenése a Netflix és versenytársai felületein egyfelől a márkáknak jelent új lehetőséget, másfelől a fogyasztók pénztárcájában is több pénz marad, ha cserébe hajlandók reklámokat nézni.
A három ide kapcsolódó trend:
- Az AVOD megerősödik az SVOD kárára, azaz egyre több platform jelentkezik a jövőben olyan megoldásokkal, amilyet a Netflix is kínál újabban.
- A gaming mainstream tevékenységgé válik, és a játékok egyre nagyobb szerepet kapnak a tartalmak között, hogy a felhasználók mind gyakrabban visszatérjenek.
- A márkák (megint) nagyobb fókuszt fordítanak a figyelemre, mint márkametrikára, ezzel kicsit visszahozva a reklámozás egy lényegi, némileg elveszett elemét.
A digitális kereskedelem tovább fejlődik, ami egyre több felületet, applikációt és platformot “termel ki”. A fogyasztók mostanra gyakorlatilag bárhol, bármikor vásárolni tudnak, és a fizetéstől a szállításon át a kiegészítő szolgáltatások területéig számtalan opció áll a rendelkezésükre, amit el is várnak. A márkák számára az jelent kihívást, hogy a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatot építsenek ki, miközben a cookie-világnak hamarosan vége, és az adatvédelmi szabályok egyre szigorúbbak.
A kereskedelmi trendek:
- Az e-kereskedelmi oldalak egyre inkább tartalomszolgáltatókká is válnak, mivel a fogyasztók igényei egyre sokszínűbbek lesznek.
- A retail platformok és oldalak egyre komolyabb tényezővé válnak a hirdetési piacon, mivel óriási mennyiségű first-party adatot tudnak a márkák szolgálatába állítani.
- Eljön a “super appok” ideje, amelyek egyre sokszínűbb szolgáltatásokat kínálnak, akár a jelenlegi igényeknek jelentősen elébe menve.
- Pápá third-party cookie-k! Nincs visszaút, csak a határidő tolódik valamelyest. Így az új megoldások keresését és a tesztelését a hirdetők nagyobb prioritással fogják kezelni, mint eddig.
A digitális/digitalizált közösségek továbbra is velünk maradnak, csak éppen lekövetik a társadalmi és technológiai változásokat. Minden platform törekszik a felhasználói elköteleződés növelésére, emellett az egyre népszerűbb live eventek új közösségeket formálnak a felhasználókból. Egyre gyakoribb, hogy a fogyasztók kifejezetten tudatosan keresik az olyan közösségeket, amelyek a számukra fontos értékek mentén szerveződnek, fenntarthatók stb. A márkák számára feladat, hogy megértsék az új típusú online közösségek motivációit, hogy ezekhez hitelesen tudjanak kapcsolódni.
A trendek pedig:
- A “go live” funkció virágkorát éli, a márkák és a platformok egyre inkább használják e lehetőséget a közösségformálásra.
- A felelősségvállalás felértékelődik, ez az elvárás a márkák irányába is mind kifejezettebb.
- Az algoritmusok a social mediában egyre inkább azt akarják megadni a felhasználóknak, amiről nem is tudták, hogy akarják.
További részletek és izgalmas gondolatok érhetők el a teljes trendelőrejelzésben, ami letölthető a tagi Dokumentumtárból.
Illusztráció: Gerd Altmann / Pixabay