Az influenszerek jogaiért lobbizik az olasz véleményvezérek szakszervezete

Megosztás

Rómában kapott székhelyet Assoinfluencer néven az a szervezet, amely azzal a céllal alakult, hogy jogvédelmet és adótanácsadást biztosítson az adóköteles jövedelemmel rendelkező influenszereknek. A 2018 óta szerveződő, az elmúlt években egy etikai kódexet is megfogalmazó közhasznú egyesület most azon dolgozik, hogy az olasz kormány teljes jogú munkavállalóként ismerje el a véleményvezéreket, írta cikkében az Euronews.

Jacopo Ierussi, az Assoinfluencer elnöke szerint a webes tartalomkészítőknek ma már ugyanúgy jártasnak kell lenniük a vállalati kommunikációban és a márkákkal való kapcsolattartásban, mint a statisztikák értelmezésében vagy saját működésük adminisztrációjában. Ezek a kompetenciák szerteágazók, komoly odafigyelést kívánnak az influenszerektől, akiknek mindeközben a világhálón elért népszerűségüket és sikerüket is meg kell tudni tartani.

Az Euronews tudósítója egy fiatal színésszel, webes tartalomgyártóval, Daniele Ciniglio-val beszélgetett a szervezet megalakulása kapcsán, aki egyike volt a szakszervezethez elsőként csatlakozóknak. A vele készült interjúban hangsúlyozta, hogy bár sokan hobbinak hiszik az ilyen típusú online tevékenységet, ám ez is lehet teljes értékű munka, ami ugyanúgy napi több órás elfoglaltságot jelent, mint más teljes munkaidős tevékenység, ezért digitális tartalom-előállítóként nekik is szükségük van az érdekvédelemre. Szerinte, itt az ideje annak, hogy az olasz állam megteremtse a kereteket és jogi feltételeket ahhoz, hogy az influenszerek teljes jogú munkavállalóként fizethessék járulékaikat. A legtöbb európai országban, köztük Magyarországon is, az influenszerek egyéni vállalkozóként vagy másmilyen céges formában a tevékenységi körüknek megfelelő besorolással működhetnek és adózhatnak munkaerőpiaci szereplőként, fogalmaz az Euronews cikke.

A cikkben Jacopo Ierussi szakszervezeti vezető a jogvédelemmel kapcsolatban azt a példát említette, amikor egy influenszer részt vesz egy rendezvényen, de arcát az eseményt követően is használják, bemutatják, reklámozzák más felületeken. “Az influenszereknek ismerniük kell a jogaikat, hogy írásbeli kötelezvényeket kérjenek és adjanak.”

Olaszországban háromszázezer körül becsülik az influenszerek számát, akik mintegy háromszázmillió eurót mozgatnak meg a piacon, 2021-ben 15 százalékos bővülést mértek az influenszer marketing szektorában az azt megelőző évhez képest, tette hozzá bejegyzésében a piac fenntarthatósági törekvéseivel összhangban digitális technológiákat szolgáltató Envision Digital cég.

A november 30-i IAB Cafénk egyik témája az influenszerek adózási lehetőségeiről szólt, amelyeket  Dr. Barta Péter egy képzeletbeli verseny keretében mutatott be, az előadása végén pedig eredményt is hirdetett az adónemek között. A rendezvényről készült összefoglalót itt lehet olvasni, az adótanácsadó, ügyvéd prezentációja a különböző adónemekről pedig itt lapozgatható.

Illusztráció: Maddi Bazzocco / Unsplash

Kapcsolódó: