Március 5-én jelent meg a Családi Otthonteremtési Támogatás (CSOK) hirdetéseivel kapcsolatos kormányrendelet, amit azonnal szakmai kritikával illetett a Magyar Reklámszövetség. Az MRSz indokolatlannak és aggályosnak tartja a rendelet formai követelményeit, ezért a rendelet visszavonását szorgalmazta. A korábban előírt tartalmi elemeken túl az említett kormányrendelet szabályozza az arculati megjelenést, a méreteket és a reklámidőt is. A rendelet gyakorlatilag kereskedelmi hirdetéseket szándékozik a hirdetők költségén kormánypropagandává transzformálni részben megvalósíthatatlan vagy értelmetlen formai követelmények mentén.
Az MRSz kifogásainak egyik fő eleme, hogy a hirdetések tartalmával kapcsolatos hatósági előírások közül csak azok elfogadhatóak, amelyek azért születtek, hogy a fogyasztó érdekeit védjék (lásd a gyógyszerreklámok esetében a kötelező fogyasztói tájékoztatás). Másrészről a kötelezően előírt reklámidő, – felület egyértelműen növeli a hirdetői költségeket, és ezzel a kormány a saját kommunikációja költségviselését hárítja át a hirdetőkre.
A – nyilván súlyponti – tartalmi és anyagi kérdéseket félretéve, az online reklámszakma különös érintettsége az előírások webidegen definícióiban nyilvánul meg. Habár az online hirdetések 2015-ben a legnagyobb szeletet jelentették a magyar reklámtortában, a kormányrendelet előírásai csak kis részben vagy egyáltalán nem értelmezhetők webes, főleg mobil környezetben.
Idő- és felületgazdálkodási szempontból a kereskedelmi és a politikai tartalom párhuzamos megjelenítése számos kivitelezési és tartalmi értelmezési kérdést vet fel, amire vonatkozóan a rendelet semmiféle iránymutatást nem ad.
A legtriviálisabb ezek közül a 25 mm-es minimális logóméret.
Állóképes és szöveges hirdetések esetében a formai követelmények teljesíthetetlenek, mobilkörnyezetben jórészt értelmezhetetlenek, az üzenetek (kereskedelmi illetve politikai) keveredése és félreérthetősége pedig előre borítékolható.
Számos online hirdetés (banki, telkó, gyógyszer, autó) tartalmaz kiegészítő és tájékoztató jellegű üzeneteket, jogi és üzleti definíciókat, amiknek a helye nem feltétlenül maga a szűken értelmezett hirdetés, hanem a landing page, ahová a hirdetésre kattintó felhasználó érkezik. Felmerül a kérdés, hogy a kormányrendelet előírásainak megfelelő kötelező tájékoztatás paktikus helye nem az érkezőoldal lenne-e, feltéve, ha a kormány szándéka valóban a tájékoztatás, nem pedig a direkt propaganda.
„I.7.9. Versenyjogi követelmény, hogy a reklám szövegének valósnak kell lenni, másfelől nem hallgathat el az akció megítélése szempontjából jelentős tényt, körülményt. A reklámozó által adott tájékoztatás teljeskörűsége esetről esetre bírálható el. Az ún. online bannerek esetében, amennyiben az állítás helyes értelmezéséhez szükséges információ egyszeri továbbkattintással minden nehézség nélkül megismerhető, nem lehet jogsértő hiányos tájékoztatásról beszélni. (Vj-170/2006.)37”
A márkák minden platformon folyamatosan versengenek a fogyasztók figyelméért és idejéért, miközben azt a legjobban megfogalmazott üzenetet keresik, amellyel beférkőzhetnek... Olvass tovább
Január első hetében rendezték meg a CES technológiai, innovációs és elektronikai expót Las Vegasban, amely minden évben azon gondolat köré... Olvass tovább
A Dentsu ismét elkészítette globális reklámköltési előrejelzését, amelyben a világ 58 piacának adatait dolgozta fel. A Global Ad Spend Forecasts elemzés... Olvass tovább
Az év első napjai és hetei remek lehetőséget kínálnak arra, hogy összegezzük élményeinket, és átgondoljuk az elmúlt 12 hónap legmeghatározóbb... Olvass tovább
A belga adatvédelmi hatóság (APD) tájékoztatta az IAB Europe-ot, hogy az általuk 2022 áprilisában benyújtott cselekvési terv minden pontját érvényesítette... Olvass tovább
Megalakult az IAB Hungary tizedik munkacsoportja PPC néven, amelynek legfontosabb célja, hogy az ernyőszervezet részeként lehetőséget adjon a közös gondolkodásra,... Olvass tovább
A kiskereskedelmi média a digitális reklámiparon belül az egyik legizgalmasabb fejlődési utat bejáró szegmens, az IAB Europe előrejelzése szerint például... Olvass tovább