Hivatalosan is kitört az AdBlock háború!

Megosztás

Szutor Ferenc elnökségi tagunk posztja digitális védelmi pénzről, elhatárolódásról és minden másról, ami a reklámblokkolás körül mostanában történik.

szutor-ferenc

A közelmúltban a Facebook bejelentette, hogy webes platformon ellehetetleníti a hirdetésblokkolók használatát. Az általános felháborodásnak azzal próbálták elejét venni, hogy cserébe a felhasználók testreszabhatják a hirdetéseiket, tehát a korábbinál is jobban beállíthatják, hogy mi érdekli őket és mi nem.

Súlyos döntés ez. Eddig a piaci szereplők vagy “megegyeztek” az AdBlock Plust és társait fejlesztő cégekkel, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyták őket és elkönyvelték a bevételkiesést. Viszont amikor az egyik leglátogatottabb szolgáltató bejelenti, hogy lépéseket tesz a hirdetésblokkolás ellen, az hadüzenet.

Az AdBlock Plus természetesen rögtön kiadott egy nyilatkozatot, amelyben mélységesen elítéli a Facebook lépését. Ennél azonban tovább is mentek, és alig 48órával később bejelentették, hogy az AdBlock Plus frissítés után újra képes detektálni és eltüntetni a hirdetéseket a Facebookról.

Igazán pikáns, hogy épp az AdBlock Plus mondja a Facebookról, hogy “rátértek a fekete útra”, mert nem engedik tiltani a hirdetéseket. Folytatják tehát a korábbi retorikát, miszerint Ők a szabad internetért küzdenek, figyelmen kívül hagyva azt az apró tényt, hogy a felhasználó a hirdetések megtekintésével fizet a szolgáltatásokért, tehát aki tiltja a hirdetéseket, az gyakorlatilag lop. Aki pedig ehhez támogatást ad, az minimum bűnrészes.

Persze az AdBlock Plus is tudja fokozni. Még meleg a hír, hogy létrehoztak és béta üzemmódban már el is indítottak egy piacteret, ami mit fog csinálni? Na mit? Értékesíti azokat a felületeket, amelyeket amúgy blokkolnak. Zseniális!

Tehát ha a tartalomszolgáltatók azt akarják, hogy az amúgy blokkolt felületeken hirdetéseket láthassanak a felhasználók, csupán 20% bevételről kell lemondaniuk – és volt blokkolás nincs blokkolás.

Bemutatkozik a digitális védelmi pénz!

Persze a hivatalos magyarázat az, hogy ők a zavaró, túl nagy, tolakodó hirdetéseket tiltják (ami persze nem igaz, mert szinte mindent tiltanak) helyette pedig nem zavaró, nem túl nagy, és nem túl tolakodó hirdetéseket fognak megjeleníteni (erre pedig befizetek).

Jogos a kérdés, hogy a többi nagy szolgáltató (a Facebookon kívül), amelyeket nyilván szintén súlyosan érint a hirdetésblokkolás mint jelenség, miért keresi még mindig a csatabárdot? Az biztos, hogy az AdBlock legutóbbi lépése már többeknek átlépte az ingerküszöbét, így az AppNexus, és a Google is bejelentette, hogy minden kapcsolatot megszakít az AdBlock Plus-t fejlesztő Eyeoval és annak partnerével a ComboTaggal. Tehát az egyelőre kérdés, hogy honnan is érkeznek majd ezek az amúgy egyáltalán nem zavaró hirdetések.

Egy másik fronton is mozgolódás van, hiszen a Tree nevű mobilszolgáltató bejelentette, hogy már teszteli azt a rendszerét, ami network szinten mentesíteni a felhasználóit a hirdetésektől. Nem kellett sokat várni az ENISA válaszára (European Union Agency for Network and Information Security), amely kimondta, hogy súlyosan sérti a net semlegességét az, ha egy szolgáltató bármilyen információt visszatart, blokkol, vagy lassítja annak hozzáférést.

Megkezdődött tehát a háború.

Eddig a hirdetésblokkolók főleg úgy működtek, hogy figyelték a hirdetések forrását, és azok felől a szervek felől, melyekről tipikusan hirdetések érkeztek, egyszerűen blokkolták a forgalmat. Eddig. Most viszont lassan megérkezünk egy új korszakba, ahol egy sor egyéb paramétert kezdenek majd figyelni.

A probléma – mint mindig – most is az, hogy a háború vesztesei mi leszünk, felhasználók.

Hogy miért?

Mert amíg a hirdetés jól elkülönül a tartalomtól, addig blokkolható lesz. Elég odaírni fölé, hogy “sponsored”, vagy elég, ha a tartalom mérete megegyezik a hirdetések sablon méreteivel.

Nem nehéz előrevetíteni az irányt. Azt a hirdetést nem lehet csak blokkolni, ami nem hirdetés, hanem tartalom. Ha ezen az úton megyünk tovább, akkor néhány év, és a kutya sem döntheti majd el egy adott képről/információról/cikkről, hogy ki mennyit fizetett érte, és mi vele a célja, még ha erre jelenleg törvényi kötelezettség is van.

Szép új világ lesz.