GVH-ajánlás influencer témában

Megosztás

Az influencer marketing az egyik legizgalmasabb új terület a digitális piacon, ám eközben az egyik leghomályosabb is, ami a szabályozási kérdéseket illeti. A GVH most útmutatót adott ki, részben a Kasza Tibor-ügyhöz kapcsolódóan.

Kasza Tibor Facebook-oldalát vizsgálta a GVH, egész pontosan az azon megjelent telekomos posztokat. A kérdés az volt, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósítottak-e meg a felek a fogyasztók irányába, mivel a posztokról a GVH meglátása szerint vélhetően nem derült ki egyértelműen, hogy azok Kasza és a Telekom üzleti kapcsolatának következményei. Mivel egy nagyon új és kevéssé szabályozott területről van szó, ezért a GVH büntetést nem szabott ki, megfogalmazott viszont egy állásfoglalást, emellett elfogadta a Telekom kötelezettségvállalásait, amelyek részben edukációs jellegűek.

Az egész ügynek azonban nem csupán Kasza és a Telekom számára van tanulsága, információtartalma, hanem minden márka és influencer számára. Az influncerek szerepe annál is érdekesebb, mert vélhetően sokuk nem rendelkezik olyan jogi felvértezettséggel vagy a különböző, reklámozást szabályozó törvényeket illető ismeretekkel, amelyekkel egy klasszikus reklámfelület vagy akár hagyományos endorsmentre használt celeb igen. Kasza Tibor e szempontból nem rakható egy lapra a 18 éves youtuberekkel, de a közösségi platformok e szempontból alacsony szintű szabályozottsága őt vagy bármely mainstream médiából kibújt influencert is érinti.

A GVH állásfoglalásában leszögezi: az influencerek használatával az égvilágon semmi gond nincs, az nem ütközik törvénybe. Ám éppen azért, mert az influencer jelenség egyre erősebb, szabályozni kell a fogyasztók vásárlási döntéseit befolyásolni képes, üzleti célú posztokat. Ezek esetében ugyanis nincs szó független véleményről, az üzleti motiváció miatt. Ha mindez nem transzparens a fogyasztók felé, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat valósul meg, amellyel kapcsolatban az influencer mellett a márka és a közvetítő ügynökségek is felelősségre vonhatók.

Az állásfoglalás alapján a legfontosabb, hogy

  • egyértelműen, jól észlelhetően és közérthetően jelezni kell, hogy szponzorált tartalomról van szó,
  • az üzleti kapcsolatnak, együttműködésnek jól azonosíthatónak kell lennie,
  • a termékről, szolgáltatásról hiteles, valós képet kell festenie az influencernek.

Ezzel kapcsolatban a GVH megfogalmazta azt, hogy hogyan érdemes és nem érdemes jelezni a kapcsolatot, illetve a szponzoráció tényét. A jelölést például nem lehet apróbetűsen, a tartalom aljára, zárójeles linkbe eldugni, a jelölésnél pedig figyelembe kell venni az egyes platformok sajátosságait is.

A GVH a márkák és ügynökségeik figyelmébe ajánlja azt is, hogy segítsék az influencereket a megfelelő szerződéses és szakmai keretek kialakításával, fektessenek energiát az edukációba. Szintén javasolják olyan típusú monitoring és riportolási folyamatok kialakítását, amelyek egyébként teljesen mindennaposak a hagyományos reklámozási folyamatokban.

A teljes útmutató letölthető ezen a linken: http://gvh.hu//data/cms1037278/aktualis_hirek_gvh_megfeleles_velemenyvezer_2017_11_20.pdf

 

A leadkép forrása.