Nagy HR-kihívások a digitális piacon

Megosztás

Human Capital in the Digital Environment címmel jelentetett meg kutatást az IAB Europe. Mivel az oktatás nem követi le a digitalizáció miatt változó igényeket, a cégeknek kell nagyobb részt vállalniuk a jövő munkavállalóinak képzéséből a tréningek révén.

A kutatásban megkérdezettek 75 százaléka mondta azt, hogy a megfelelő jelöltek hiánya a legnagyobb kihívás számukra toborzáskor. Regionálisan ugyan vannak különbségek, de a probléma mindenhol jelentős: a közép- és dél-európai munkaadók 71, míg a nyugat- és észak-európai munkaadók 78 százaléka teszi a kompetens jelöltek hiányát az első helyre.

Townsend Feehan, az IAB Europe elnöke szerint az eredmények csak aláhúzzák, hogy a digitális iparág szereplőinek az eddigieknél is nagyobb erőfeszítéseket kell tenniük az oktatás-fejlesztés területén. Úgy véli, bizonyos kérdésekben európai szintű összefogásra is szükség lesz a szereplők között, hogy csökkenjen a lemaradás a piaci igények mögött.

A diákok és a pályakezdők több szempontból is a jövőt jelentik számunkra. Ők jelentik a megoldást arra a hiányra, amely a digitális szakemberek terén lépett fel, és kulcsfontosságúak egy jobban működő digitális iparág kialakításához is. Míg iparágként rövid távon nem sokat tehetünk az európai oktatási rendszerek megreformálásáért, arra azonban van lehetőségünk és kötelességünk is, hogy megmutassuk a fiataloknak, milyen lehetőségeket kínál számukra a digitális világ, és milyen képességekre lesz szükségük ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket kiaknázzák” – tette hozzá.

A válaszadók többsége a programmatic (59%) és az analitikai (51%) szaktudást jelölte meg a legkívánatosabbnak. A HR-esek nemcsak a belépni kívánó jelöltek esetében látják ezt így, hanem igaz ez azokra a meglévő munkatársakra is, akik új szerepbe szeretnének kerülni a munkahelyükön. Ha a munkavállalói oldalt nézzük, a programmatic tudást 55% jelölte meg létfontosságúnak az elhelyezkedés szempontjából és 51% mondta azt, hogy szívesen kapna további tréningeket ebben a témában. Az analitika esetében 51%, illetve 46% volt ez az arány.

Jelentősebben eltért a munkavállalók és a munkaadók megítélése a feltörekvő technológiákat érintő tudással kapcsolatban: a munkavállalói megkérdezettek 48 százaléka szeretne tréningeket kapni e témában, míg a HR-eseknek csak 35 százaléka látja úgy, hogy az olyan jelöltek érdekesebbek, akik rendelkeznek e téren tudással. A közösségi média marketing keresettebb: a HR és tréning területen járatos szakemberek 44 százaléka látta így.

Neslihan Olcay, az IAB Europe oktatásért és tréningekért felelős bizottságának vezetője és a Wavemaker törökországi ügyvezetője szerint láthatóan a munkaadói és a munkavállalói oldal prioritásai nagyrészt egybevágnak. A munkavállalók nyitottak a képzésekre, és erre az IAB-nak is válaszolnia kell. “Nemcsak az alapok lerakását kell segítenünk, hanem szélesebb körű programokat kell kínálnunk programmatic és analitika területeken is, hogy csökkenjen a lemaradás, és a digitális reklámpiac hatékonyabbá váljon ezáltal” – tette hozzá.

Immár második éve az e kutatás egyik fő tanulsága, hogy a legtöbb országban az állami oktatási rendszer egyszerűen képtelen alkalmazkodni a digitális piac igényeihez. Amikor tehát valaki bekerül pályakezdőként a digitális reklámpiacra, főleg, ha a tanulmányai névleg sem kötődtek e területhez, azonnal szüksége lesz egy csomó tréningre ahhoz, hogy egyáltalán el tudjon indulni. Vannak olyan szakemberek, akiknek abszolút lenne helyük a mai digitális piacon, ám gyakran nincsenek ezzel tisztában. Ilyenek a szoftverfejlesztők, a közgazdászok, a matematikusok, az informatikusok. Így aztán rögtön kisebb merítéssel számolhat a szakma, mint lehetne.