Interact 2022: reklámköltés, adtech, tévézés, kiadói adatok

Megosztás

Májusban Dr. Kapi Anikó képviselte a magyar IAB-t a madridi, európai szintű Interact 2022 rendezvényen, a digitális hirdetési és marketing piac éves találkozóján. Rövid interjúnkban a rendezvényről kérdeztük őt.

 

– Két év után újra személyesen lehetett részt venni az Interacton. Mennyire érződött ez a rendezvény hangulatán?

Mindenekelőtt szeretném megköszönni az IAB Europe-nak és az IAB Hungary-nek a lehetőséget, hogy részt vehettem a konferencián.

A kérdésre válaszolva, nagyon jó hangulatú konferencia volt nagyon sok érdeklődővel. A gálavacsorán került sor a 2022-es MIXX Awards Europe és az IAB Europe Research Awards nyerteseinek a megünneplésére, így volt szakmai és közösségi program egyaránt. A tavalyi évben online zajlott az Interact, ezért mindenkin érezhető volt, hogy örült a személyes találkozásnak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az Interact minden évben másik európai fővárosban kerül megrendezésre, így az is a rendezvény pikantériája, hogy mindig új kultúrával lehet megismerkedni, ehhez pedig szerintem ott kell lenni személyesen és beszippantani a levegőt, megkóstolni a helyi specialitásokat és közben jót beszélgetni a szakmát képviselőkkel.

 

– Mennyire expo és mennyire konferencia ez az esemény?

Az Interact abszolút konferencia volt szigorú menetrenddel és időkerettel. Sokszor jegyzetelő, lelkes kollégákat is láttam. A kávészünetben pedig networkingre volt lehetőség, ahol lehetett „szakmázni”, kapcsolatot építeni, de voltak olyan cégek is, akik a különböző országokban működtetett irodáik kollégáit kapcsolták össze a konferencián, így nekik még jó csapatépítő is volt.

Én két session között „futottam bele” a Google londoni irodájának kollégájába. Szó szerint belefutottam, mert éppen kávéért rohantam. Természetesen vele a „cookie apokalipszisről” beszélgettünk (mindenki így nevezte a konferencián) és az új Google technológiáról, aminek a start gombját hamarosan megnyomja a techóriás. Meglepő lehet, hogy ez engem jogászként érdekel, de mindig azt vallottam, és vallom most is, hogy akkor tudok jól elkészíteni egy jogi dokumentumot, ha tényleg értem a teljes folyamatot, ezért is örültem nagyon ennek a beszélgetésnek. Jogászként nekem is fel kell készülnöm arra, hogy egy cookie policy elkészítését hogyan kell majd újra gondolnom az új technológia és a rengeteg joghézag okán. Nem beszélve arról, hogy a third party cookie kivezetése milyen változásokat és kihívásokat fog hozni az ügynökségek életében is, amit szintén támogatnom kell majd.

 

Mennyire lehet kapcsolatba lépni, beszélgetni külföldi cégek releváns szakembereivel?

Voltak a networkingre nagyon nyitott szakemberek is, és olyanok is, akik a saját nemzetközi csapatépítésükre fókuszáltak cégen belül, de ezzel sincsen szerintem semmi baj. A konferencia lehetőséget adott továbbá arra is, hogy az IAB európai irodái is tudjanak egymással személyesen találkozni és tapasztalatokat cserélni. Nekem például volt szerencsém a finn iroda egyik kollégájával beszélgetni, aki éppen a tagok számára bevezetésre került oktatásokkal kapcsolatosan osztotta meg a tapasztalatait, ami nem titok, hogy IAB Hungary-nek is szerepel a listáján, mint megvalósítandó projekt.

 

– Mik voltak a legfontosabb témakörök, hot topicok a rendezvényen?

Európai digitális reklámköltés: a legfrissebb AdEx Benchmark tanulmány, amit nem más, mint Daniel Knapp (Chief Economist, IAB Europe) prezentált és kerekasztal beszélgetésen is megvitatásra került. A témák középpontjában mindig az állt, hogy mi történt a COVID19 óta, mit okozott a pandémia a digitális világban. Például Thomas Servatius, Co-CEO, MD Platform & Technology, Smartclip előadásában azt fejtette ki, hogy az RTL Group úgy döntött, hogy saját, teljesen ellenőrzött adtech megközelítést alkalmaz, és hogy ez mit is jelent a gyakorlatban.

Téma volt továbbá az is, hogy hogyan változott a televíziózás, mire kellett reagálniuk cégcsoport szinten. A televíziózás, streaming témában egyébként érdekes kerekasztal beszélgetésre is sor került. Azt mondhatjuk, hogy a konferencia első napján érezhetően a TV retail media volt főszerepben.

A konferencia második napján pedig a kiadói hirdetések, az adatok fontossága, védelme (GDPR) volt fókuszban, továbbá nagyon hot topic jelenleg nemzetközi szinten (legalábbis én ezt tapasztaltam más konferencián is) a fenntarthatóság, azaz, hogyan kezelhetjük a fenntarthatóságot a digitális kommunikációban.

 

– Volt olyan előadás, beszélgetés, amit különösen hasznosnak/fontosnak éreztél?

Kettőt emelnék ki. Az egyik, ami jogászként érdekelt nagyon, az a Transparency & Consent Framework (TCF)  változásáról, az új cselekvési tervről, ami a third party cookie-k világa után következik majd. A másik téma pedig a fenntarthatóság a digitális kommunikációban, ugyanis a honlapoktól a digitális reklámokig minden kommunikációs tevékenységnek van szénlábnyoma, amit befolyásolni lehet. A konferencián ennek a témának a szakértői a digitális kommunikáció fenntarthatóságának különböző aspektusairól beszéltek, és arról, hogy ez miért fontos az iparág számára és hogy milyen lehetséges módokon tehet a szakma a bolygónkért.

 

– Szerinted magyar IAB tagcégként kinek érdemes ellátogatnia az Interactra?

Amikor a konferenciáról előzetesen tájékozódtam és a promóciós anyagban azt olvastam, hogy az „Interact a digitális reklám- és marketing piac kötelező eseménye, ahol több mint 13 éve Európa vezető hirdetői, iparági szakértők, ügynökségek és médiatulajdonosok találkoznak, inspirálódnak és megosztják egymással a tapasztalataikat”; akkor azt kell mondanom, hogy ez nem csak egy jó PR szöveg, hanem valóban ez történik. Ha valaki IAB tagként a digitális reklám-és marketing piac (én ide tenném vagy kiemelném a médiát is) valamely szereplője, akit érdekel, hogy a piac Európában hol és merre tart, és erről szívesen hallgat meg előadásokat, szeretne új kapcsolatokat építeni vagy meglévőket ápolni, akkor tényleg kötelező a konferencián való részvétele.