Szótár - Topics API

A Google megoldása a third-party cookie-k kivezetése utáni időszakra.

2021 júliusában a Google elhintette, hogy a third-party cookie-k kiváltására szánt, érdeklődésen alapuló hirdetési rendszere (Federated Learning of Cohorts, azaz FLoC), helyett egy téma alapú rendszer tűnik jobb megoldásnak. 2022. január 25-én pedig hivatalosan is bejelentette, hogy leállítja a biztonsági szempontból többször kritizált FLoC projektet, és helyette a Topics API fejlesztésére koncentrál.

A Topics API lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy hirdetéseket jelenítsenek meg a felhasználóknak az általuk felkeresett webhelyek alapján.

A rendszer a webhelyek hosztneveit témákhoz rendeli hozzá, mind például „sport”, „utazás” vagy éppen „Művészet és szórakoztatás”. A kényes témák, mint például a faj, a vallás, a kórtörténet és a szexuális irányultság, kizárásra kerülnek.

Jelenleg mintegy 350 kategória szerepel a Topics API-ban, de valószínű, hogy ez a szám változni fog. A kategóriák száma azonban nem lehet túl nagy, mivel ez a webhelyek azonosításához és nyomon követéshez vezethet. A fejlesztési tervek között szerepel, hogy a jövőben a tartalomszolgáltatók saját témákat hozhatnak létre metacímkék, fejlécek vagy JavaScript alapján a webhelyeiken.

A felhasználók láthatják majd, hogy mely témák vannak hozzájuk rendelve, ezek közül témákat távolíthatnak el, és még magát a Topics API-t is letilthatják böngészőjükben. A témák a felhasználó eszközén (pl. laptop és okostelefon) tárolódnak és onnan kerülnek beolvasásra, ezért nem érintenek semmilyen külső szervert, még a Google szervereit sem.

A Topics API minden héten 5 témát rendel a felhasználóhoz, valamint egy véletlenszerűen kiválasztott témát annak biztosítása érdekében, hogy minden téma minimális számú címkével rendelkezzen, valamint ésszerű adatvédelmet biztosítson. Valahányszor meghívják a Topics API-t (például egy AdTech platformon), 0 és 3 közötti témát ad vissza a rendszer. Csak azok a témák kerülnek visszaadásra, amelyeket a hívó fél a felhasználó által a múltban meglátogatva megfigyelt.

Ha 3 témát ad vissza, akkor ez a 3 téma fogja képviselni az adott felhasználó 3 legnépszerűbb témáját az elmúlt 3 hétben – azaz egy-egy téma az előző 3 hét mindegyikéből. A felhasználóhoz társított témákat ugyanis csak 3 hétig őrzik meg, majd törlik. Ezután új témák jönnek létre.

Ha a felhasználó törölte webböngészési előzményeit, inkognitó módban böngészett, vagy leiratkozott a témákról, akkor a témák üresek lesznek.