Megjelent a részletes Adex-jelentés az európai digitális piacról

Megosztás

30,5 százalékos összeurópai növekedés 2020-hoz képest és ezen belül is minden piacon két számjegyű bővülés – így írhatjuk le nagyon röviden az európai digitális piac tavalyi teljesítményét. Mostanra azonban részletekbe menően is olvashatunk a különböző országok, eszközök és szegmensek trendjeiről, mivel megjelent a teljes Adex 2021 kutatás, amelynek az első adatait még a májusi Interacton mutatta be az IAB Europe.

Az IAB Adex 28 európai digitális piac költési adataiba enged betekintést. A június végén kiadott teljes kutatás sorra veszi az országok mellett az összes fontos formátumot és csatornát, képet adva a 30,5 százalékos növekedés és az összességében 92 milliárd eurót elérő digitális reklámköltés mögötti trendekről, szerkezeti változásokról. Townsend Feehan, az IAB Europe CEO-ja kiemelte: az utóbbi két év sokak számára nagyon nehéz volt, ezért különösen bátorító ilyen pozitív fejleményekről beszámolni az iparágunkban, és ezek az eredmények bizonyítékul szolgálnak mindazon szakemberek és cégek számára, amelyek a piac fejlődésén dolgoznak a legkevésbé mindennapi körülmények között is.

Néhány kedvcsináló adat a jelentésből:

  • Mind a 28 piacon két számjegyű növekedést mértek 2021-ben, és összesen hét ország haladta meg az európai 30,5%-os átlagot. Az átlag felett teljesítők között mind kelet-, mind nyugat-európai országok voltak.
  • 2008 óta ez volt a legmagasabb növekedési ütem, ami 21,5 milliárd euróval növelte a piacméretet 2020-hoz viszonyítva. Ez a bővülés meghaladta az előzetesen becsült 28,6%-ot is.
  • Még mindig van tér a fejlődésre. Az egy főre jutó digitális költés európai átlaga 115 euró, ám vannak olyan nagy piacok, amelyek ettől messze elmaradnak (pl. Spanyolország 92 eurós és Lengyelország 38 eurós értékével).
  • A videó a digitális reklámköltés egyik fő hajtóereje, akár social, akár más felületekről van szó. 46,2 százalékos bővülése nyomán 2021-ben már a display szegmens 41%-át tette ki. Három olyan ország is akad, ahol ez utóbbi arányszám meghaladja az 50%-ot: az Egyesült Királyság, Olaszország és Ukrajna.
  • A legnagyobb arányú bővülést a digitális audió mutatta fel 50,7%-kal. A bázis egyelőre alacsony, mindössze 700 millió euró, avagy a display szegmens 3%-a.
  • A programmatic (a social csatornákat leszámítva) a display 57%-át adja. A gyors növekedés fontos tényezője a kelet-közép-európai fejlődés és a privát piacterek erősödése.

Daniel Knapp, az IAB Europe vezető elemzője elmondta:

“A digitális reklámpiac minden szegmense kivette a részét a 2021-es nagy fejlődésből, de leginkább azok a formátumok nőttek, amelyek a kkv-k számára is elérhetők, az e-kereskedelemhez közvetlenül köthetők, hatékonyan támogatják a történetmesélést, mint a videós megjelenések, valamint az audio és a gaming, amelyek új típusú felhasználói szokásokhoz engedik közel a márkákat skálázható módon. Míg a legtöbb piac nagyon hasonló, 25 százalék közötti növekedést ért el, az országok sok szempontból eltérőek, így például az egy főre jutó digitális költésben nagy a kilengés akár nagyon hasonló gazdasági fejlettségű piacok között is. Ez azt jelenti, hogy még bőven van tér a növekedésre.”

A teljes Adex 2021 jelentés letölthető ezen a linken, de IAB-tagjaink Dokumentumtárunkban közvetlen is elérik.