A WFA globális kutatása szerint nem igaz, hogy a gyerekek lépten-nyomon HFSS élelmiszerek reklámjaiba botlanának az online térben.
A világ hirdetőit tömörítő WFA megbízásából a Nielsen készített egy kutatást, amely szerint a gyerekek valójában nagyon kevés olyan reklámmal találkoznak, ahol a hirdetett termék a HFSS (high fat, salt and sugar, azaz magas zsír-, só- és cukortartalmú) kategóriába esik. Egészen pontosan a kiskorúakat célzó hirdetések 1,45 százaléka ilyen.
Ez azért érdekes, mert az egészségügyi döntéshozók világszerte egyre gyakrabban hangoztatják, hogy a gyerekeket valósággal reklámokkal bombázzák a magas só-, cukor- vagy zsírtartalmú élelmiszerek gyártói, ami feltételezésük szerint nagyban hozzájárul a gyerekkori elhízáshoz.
A WFA úgy véli, akik efféle “bombázásról” beszélnek, valójában nem támaszkodnak kellő alapossággal az elérhető adatokra. A szervezet szerint épp e globális kutatás a legújabb bizonyíték arra, hogy a gyerekek kitettsége a HFSS termékek online reklámjainak extrém alacsony. Ez akkor is igaz, ha a HFSS élelmiszerekre rendkívül tág értelmezést használnak.
Amellett, hogy a kiskorúakat célzó online hirdetéseknek csak 1,45%-a HFSS terméké, a kutatás szerint egy gyerek minden 228. weboldal-látogatáskor találkozik ilyen reklámmal. A Nielsen szerint mindez azt jelenti, hogy egy gyereknek átlagosan 10 óra 59 percet kellene online eltöltenie, hogy HFSS hirdetéssel találkozzon.
A WFA felhívja a figyelmet: egyáltalán nem arról van szó, hogy a kérdésben lazítani kellene, mivel nagyon fontos, hogy a gyerekek továbbra se találkozzanak sok ilyen reklámmal. Azt ugyanakkor kiemelten hangsúlyozzák, hogy a hirdetők világszerte nagy utat tettek meg e téren, és nemcsak a jelenlegi, hanem korábbi kutatások is igazolják, hogy a gyerekek kitettsége a HFSS termékek reklámjainak valójában nagyon alacsony a digitális térben.
Fotó: Kelly Sikkema / Unsplash
Ezek is érdekelhetnek: