Kulcsfontosságú kérdések kerülnek az EUB elé a TCF kapcsán

Megosztás

A brüsszeli fellebbviteli bíróság (Market Court) szeptember 7-én hozott ideiglenes határozatot az IAB Europe fellebbezése kapcsán, amelyet a Belga Adatvédelmi Hatóság (APD) 2022. februári határozata ellen nyújtott be a korábban általa kialakított Átláthatósági és Hozzájárulási Keretrendszerrel (Transparency and Consent Framework, TCF*) kapcsolatban. A belga bíróság határozata szerint a helyzet tisztázása érdekében kérdésekkel fordul az Európai Unió Bíróságához (EUB) arra vonatkozóan, hogy a GDPR-ban szereplő adatkezelés fogalma jelen ügyben hogyan értelmezendő, és hogy a TC String (felhasználói preferenciákat tartalmazó digitális jel) a GDPR értelmében „személyes adatnak” tekinthető-e. Az IAB Europe a belga Market Court határozatát tudomásul veszi – fogalmaz közleményében a digitális reklámipar európai szakmai szervezete.

A történet előzménye, hogy a Belga Adatvédelmi Hatóság az IAB Europe által kialakított TCF kapcsán februárban azt állapította meg, hogy nincs teljes összhangban a GDPR követelményeivel, ezért 250 ezer eurós bírságot szabott ki az IAB-ra, továbbá kötelezte, hogy a TCF-et hangolja össze a GDPR elvárásaival. A hatóság többféle jogsértést is megállapított, köztük az adatkezelés jogalapját, az átláthatóságot és a felhasználói tájékoztatást, illetve a beépített- és alapértelmezett adatvédelem elveit érintő jogsértést. Ezen döntés ellen nyújtott be jogorvoslatot az IAB Europe, amelyre szeptember elején született meg a fenti ideiglenes határozat.

Az ügynek az Európai Unió Bírósága elé terjesztése egyben azt is jelenti, hogy a Market Court jogerős ítéletére 2023-ig biztosan nem, de talán 2024-ig sem lehet számítani. Jelenleg nem tűnik valószínűnek, hogy a Belga Adatvédelmi Hatóság kötelezni fogja az IAB-t arra, hogy módosítsa a TCF-et a Market Court végleges döntése előtt, azonban erről még nincs hivatalos tájékoztatás.

Az IAB Europe közleményében hozzáteszi, hogy üdvözli a Market Court azon döntését, miszerint az EUB-hoz fordul útmutatásért. “A személyes adatok és az adatkezelés fogalmának az APD által elfogadott értelmezése fogyasztóvédelmi szempontból szükségtelenül tág, és jelentősen negatív következményekkel jár a nyílt szabványok és a GDPR-ban előirányzott magatartási kódexek kialakítására nézve. Elfogadhatatlan pénzügyi terhet róna a szervezetekre, elriasztva őket ezen fontos megfelelési eszközök fejlesztésétől” – jegyezte meg Townsend Feehan, az IAB Europe vezérigazgatója.

A magyarországi képviseletével az IAB Hungary tagságába tartozó Bird & Bird nemzetközi ügyvédi iroda szeptember közepén blogjában egy külön véleménycikkben gyűjtötte össze a belga Market Court szeptember 7-i határozata következtében felmerülő kulcsfontosságú kérdéseket, amelyekre az EUB-tól várható válaszok nemcsak jelen ügyben, de a jövőben tágabb értelemben véve is meghatározók lesznek az iparágra nézve. A fellebbezési eljárás indokairól, az EUB elé terjesztett kérdésekről és arról, hogy miért fogalmaz az ügyben a Belga Adatvédelmi Hatóság a “GDPR-kötelezettség több pontos megsértése” kifejezéssel, a Bird & Bird magyarázó összefoglalójában lehet olvasni.

A téma és az ügy további megértését szolgáló kérdés-válasz formájában feldolgozott útmutató az IAB Europe weboldalán is olvasható.

*A TCF egy széles körben elterjedt mechanizmus, amely megkönnyíti a felhasználók online, személyre szabott hirdetési preferenciáinak kezelését, és kulcsszerepet játszik az ún. valós idejű ajánlattételben (RTB). Az IAB által kidolgozott megoldással a weboldalak automatizáltan menedzselhetik felhasználóik adatkezelési preferenciáit, miközben a General Data Protection Regulation (GDPR) és az ePrivacy Directive (ePD) előírásainak is megfelelnek. A TCF keretet biztosít a kiadók, a technológiai megoldásszállítók és a hirdetők számára, hogy következetesen kommunikálhassanak a végfelhasználóval az adatok felhasználásának módjáról, valamint lehetőséget biztosítanak a panasztételre.

Illusztráció: Sang Hyun Cho / Pixabay

Kapcsolódó: