A multiscreené és az okostelevízióé a jelen

Megosztás

Az IAB április 20-án adta ki a The Changing TV Experience: Attitudes and Usage Across Multiple Screens, azaz ‘A televíziónézés átalakulása: többképernyős attitűdök és médiahasználat’ című elemzését. A dolgozat alapjául szolgáló kutatást januárban végezte a Vision Critical az USA-ban. Bár jelentős eltérések vannak az amerikai és az európai, főleg a magyar tévénézési szokások között, a nemzetközi trendek jellegükben hasonlóak, és az amerikai változások sok szempontból előrejelzik a világ más tájain később vagy párhuzamosan lezajló folyamatokat.

Screen Shot 2015-04-26 at 14.58.43

A kutatás eredményei szerint minden harmadik amerikai felnőttkorú rendelkezik internetkapcsolattal ellátott televíziókészülékkel (connected TV), akik a képernyő előtt töltött idejük több mint a felében digitális videóprogramból választott műsort néznek. A tévénézők többsége számára teljesen természetes az okostelefon, mint második képernyő használata.

Definíciók

Multiscreening: A többképernyős médiafogyasztás kifejezés alatt azt értjük, hogy televíziózás közben a néző egyidejűleg használ okostelefont és/vagy táblagépet (beleértve az e-könyvolvasókat is) és/vagy számítógépet.

Connected TV: Okostelevíziónak nevezzük azokat a tévékészülékeket, amelyek közvetlen vagy közvetett (Chromecast, Apple TV, stb.) internetes hálózati kapcsolattal bírnak.

Eszközpark és tartalomfogyasztás

Korunk televíziónézője egyre kevésbé elégszik meg egyetlen képernyővel. A legtöbb háztartásban van tévé és számítógép, és alig kevesebb azoknak a száma, ahol emellett még okostelefon és táblagép is található. Az amerikai felnőttek kétharmada rendelkezik smart phone-nal vagy tablettel, és egyharmaduknak már okostelevíziója is van. A kutatás szerint a tévénézők 30%-a az utóbbi 12 hónapban vásárolt új mobileszközt vagy okostévét.

multiple_devices

A felmérésben vizsgált fogyasztók átlagosan napi 5 órát töltenek számítógép mellett, ami egy kicsivel több, mint a tévénézésre fordított idő, illetve emellett 3,6 órát okostelefonoznak. Minden digitális eszközfajtával átlagosan eltöltött idő nőtt az elmúlt egy évben, ezzel szemben a megkérdezettek 19%-a azt állította, hogy kevesebbet néz televíziót az egy évvel korábbihoz képest.

Az okostévézők 38%-a az idő több mint felében streamelt tartalmat néz a hagyományos televízióprogramok fogyasztása helyett. A legtöbben a kevesebb, illetve kevésbé tolakodó reklámmal indokolta azt, hogy szívesebben néz videostreamet mint tévéműsort. A második leggyakrabban említett érv volt csak a tartalomválasztás szabadsága (33%).

Az okostévénézők háromnegyede néz YouTube-ról és Netflixről streamelt tartalmat, fele streameli hagyományos tévécsatornák műsorait, ugyanennyi nézi az Amazon Prime, az AOL, a Google és a Yahoo videóit, 40% fogyaszt Hulu Plus videótartalmat.

A többképernyős forradalom

A kutatásban megkérdezett tévénézők 78%-a használ tévénézés közben egy második eszközt, jellemzően okostelefont, amin általában valamilyen internetes tevékenységet folytatnak.

Screen Shot 2015-04-26 at 15.55.15

Lehet vitatkozni, hogy háttértelevíziózásról vagy háttérinterenetezésről van-e szó, egyelőre elsődleges tevékenységnek a kutatások a tévénézést tekintik.

A másodlagos eszközhasználat jelentős része kapcsolatban áll a televízión nézett aktuális tartalommal, pl. releváns e-mail/IM/SMS, keresés, közösségi médiahasználat, illetve gyakoriak a keresések a televízión látott reklámokkal összefüggésben is. (Utóbbinak egy speciális megvalósítási módja a Shazam TV, amiről nemrég írtam a Digital Hungary-ben.)

Screen Shot 2015-04-26 at 16.08.27

“Az okostelevízió és a többképernyős eszközhasználat visszavonhatatlanul megváltoztatja a televíziózást. Az otthoni médiafogyasztás középpontjában továbbra is a legnagyobb képernyő áll, de egyre többen használják az okostévét arra, hogy választott műsorokat streameljenek, és ne elégedjenek meg a hagyományos csatornák kínálatával. Az okostelefonok és más eszközök használata pedig kiszélesíti a médiafogyasztás horizontját, és megteremti a nappali terén messze túlmutató közös televíziózás élményének lehetőségét.”

Sherrill Mane, Senior Vice President of Research, Analytics, and Measurement, IAB

A kutatással kapcsolatos anyagok elérhetők: http://www.iab.net/changingtv