Egységesítési törekvések – A Sztenderdizálás munkacsoport bemutatkozik

Megosztás

Rusvai Richárd, a Sztenderdizálás munkacsoport vezetője segítségével jártuk körbe azt, hogy milyen egységesítési törekvések vannak jelen a digitális piacon. A szakemberrel a Digitalhungary.hu közölt interjút, a munkacsoportól pedig alább írunk részletesen.rr_kicsi

A Sztenderdizálás munkacsoport célja

Az új technológiák egyre inkább fontossá teszik a sztenderdizálást a hazai piacon, mert az iránymutatás lényeges lépést jelenthet a digitális platformon való hirdetések további térnyeréséhez. A sztenderdizálási munkacsoportban a piac fejlődését szolgáló ajánlások kiadásával segítünk az összes szereplőnek, a rohamosan fejlődő digitális iparban való eligazodásban. Szeretnénk elérni, ha valaki egy formátumot, vagy kifejezést kiejt a száján, akkor a piacon mindenki ugyanarra gondoljon, és ugyanazt értse ez alatt“, jelzi Rusvai Richárd, a munkacsoport vezetője, miért fontos téma a sztenderdizálás.

A munkacsoport korábban is létezett már, más formában. 2012-ben kezdte meg a munkát Barnóth Zoltán vezetésével, ezt követően minden nagyobb médiatulajdonos és sales house csatlakozott 2013-ban a munkacsoport kezdeményezéséhez, ami akkor nagy eredménynek számított.

A munkacsoport tagjai

A munkacsoportot 2016 augusztusa óta vezeti Rusvai Richárd. A szakember 2004-ben, a Szent István Egyetemen szerezte gazdasági diplomáját. A médiában való elhelyezkedése előtt a Casio magyarországi forgalmazójánál töltött be product manager pozíciót. 2007-ben kezdett a Sanoma Media Budapestnél dolgozni account manager pozícióban, melyet két év után a key account munkakör követett. 2010-től vezette a digitális key account csoportot, ahol az online felületek értékesítése mellett a mobil megoldások bevételeiért is felelt. 2015 óta a CM Sales értékesítési és fejlesztési vezetője, amely pozícióban az online és mobil bevételek mellett ezen területek fejlesztésével foglalkozik leginkább.

Mellette a munkacsoport tagjai:

A munkacsoport tervei

A munkacsoport fentebb már említett, 2012-ben kialakult előző felállásához köthető a HAP – Hungarian Advertising Package és a Rich Media Branding Units elfogadása. A munkacsoport legrövidebb távú célja az akkor elfogadott méretek felülvizsgálata, át kell tekinteni, hogy ezek elérhetőek-e még az akkor csatlakozott médiatulajdonosok, sales house-ok portfóliójában.

Emellett megvizsgáljuk, hogy az elmúlt 3 évben mi változott ezen a területen, és vannak-e olyan új formátumok, amelyek megérettek arra, hogy beemeljük az ajánlott sztenderdek közé. Ezt a munkát minden évben el fogjuk végezni, hogy frissen tudjuk tartani minden területen az ajánlásokat, és ha új formátumok jelennek meg, amelyek a piac számára érdekesek, azokat is be fogjuk emelni a sztenderdek közé“, ígéri a munkacsoport vezetője.

Jelenleg a Chrome-ban és a Firefox-ban bekövetkezett változások miatt megjelenő html5 kreatívok jelentik az egyik legfontosabb kérdéskört. Mivel ezek gyakran még mindig fejtörést okoznak a piaci szereplők számára, így a munkacsoport azt tervezi, hogy még az idén ajánlásokat fogalmaz meg a piac számára, minden platformra.

A mobil terület szintén izgalmas: “A felhasználók egyre inkább áttérnek erre a felületre, és egyre nagyobb arányt képviselnek a mobile only userek is, ezért szükségét érezzük ajánlások megfogalmazásának, mind a formátumok, mind a méretek, mind a kreatívok tekintetében, amellyel tovább segíthetjük e részpiac növekedését. A digitális világban nem szégyen a külföldi mintákat követni, ezért vannak olyan kreatívok, amelyeket szeretnénk átvenni és beemelni a hazai sztenderdek közé is.

A munkacsoport olyan szegmensekben is törekszik a jövőbeni sztenderdizálásra, amelyek kevésbé voltak eddig előtérben. Ide tartozik az újra aranykorát élő e-mail marketing, valamint az egyre fontosabbá váló videohirdetések.

Szintén a feladatok közé tartozik az elkészült ajánlások kommunikációja különböző szakmai fórumokon és saját felületeken a piac felé az IAB támogatásával.

Együttműködés más munkacsoportokkal

A leginkább együttműködő munkacsoport szeretnénk lenni, mert úgy érezzük, szinte minden más munkacsoporttal találunk közös pontot. A munkacsoport tagjai is ezzel a hozzáállással kezdték meg a munkát szeptemberben. Nagyon örülök, hogy olyan csapatban fogunk tudni együtt dolgozni, amelyben mindenki egytől-egyig a digitális terület fejlődését tűzte ki céljául“, mondja Rusvai Richárd.

A programmatic munkacsoporttal együttműködve célunk, hogy erre a nagy gyorsasággal fejlődő területre olyan ajánlásokat fogalmazzunk meg, amelyekkel mindenki bátran bele tud vágni legalább a tesztekbe. Úgy gondoljuk a csoportban, hogy a sztenderdek megfogalmazása hatékonyan segítheti a reklámblokkolók terjedésének megállítását is, ezért a Lost and Found munkacsoporttal is keressük a közös pontokat“, említ példákat konkrét együttműködésekre.

A Rusvai Richárddal készült friss interjú elolvasható a Digitalhungary.hu-n.