Ha a digitális inventory és a márkamegjelenések minőségéről van szó, akkor a viewability az egyik legfontosabb kérdés. Ám a téma fontossága ellenére még mindig sok a vakfolt, hiányoznak a sztenderdek, és ezzel összefüggésben a mérések között nehéz rendet vágni. Ezen változtatna egy új kezdeményezés, melynek az IAB Europe is részese.
Az IAB Europe az európai ügynökségeket tömörítő EACA és a világ hirdetőit képviselő WFA társaságában még 2015-ben hozta létre az EVSG-t (European Viewability Steering Group). Ennek célja az, hogy rendet vágjon a viewability mérés területén. A szándék persze önmagában kevés, az első látható produktum egy keretrendszer, ezen belül is elsőként azokat az alapelveket gyűjtötték össze, amelyek mentén e három szakmai szervezet szerint Európában a viewability-t mérni kell.
A mostani bejelentés szerint az alapelvek publikálását követően auditor partnereket fognak keresni. Ezek az auditorok vizsgálják a jövőben a viewability mérési szolgáltatókat, amelyek, amennyiben megfelelnek az auditon támasztott követelményeknek, tanúsítványt kapnak.
A cél az, hogy a mérési alapelvek egységesítése és a szabályok lefektetése révén összehasonlíthatóvá váljanak a különböző szolgáltatók által biztosított adatok, és csökkenjenek az egyes mérések közötti – ma még kevéssé értelmezhető – különbségek. Ahhoz, hogy erre esély legyen, az EVSG tagjai számos iparági érintettel kommunikáltak, a kiadóktól, a médiaügynökségeken, hirdetőkön, viewability mérési szolgáltatókon át a különféle iparági testületekig.
A következő lépésre nem kell sokáig várni, augusztus végéig írják ki azt a tendert, melynek eredményeképpen egy vagy több auditor partnert választanak. Az ez iránt érdeklődő cégek az IAB Europe-ot vagy az EACA-t kereshetik.
A kezdeményezésről, annak moduljairól és a tervekről itt olvasható minden lényeges infó, emellett itt találunk áttekintést. Maguk az alapelvek pedig innen tölthetőek le.