Nagy átalakulások az adatvezérelt marketingben

Megosztás

IAB, TCF, CMP, FLoC, DSA, GDPR… Röviden így írhatnánk le, mi minden tartja lázban jelenleg az Adat munkacsoportot. Hogy mi van a rövidítések mögött, arról Szutor Ferencet, a munkacsoport vezetőjét kérdeztük.

Voltak tavaly olyan szakmai, piaci fejlemények, amelyeket Adat munkacsoportként kiemelt figyelemmel követtetek?

2021-ben, illetve az év első felében az tartotta lázban a piacot, hogy mi lesz a Google által bejelentett third-party cookie kivezetéssel, vagy még inkább mi lesz azután. Egy ideg úgy tűnt, hogy a FLoC (Federated Learning of Cohorts) lesz a megoldás, ami egyfajta böngésző oldali anonimizált adatgyűjtés lett volna a Chrome böngészőben, de ezt a Google végül 2022 januárjában nyugdíjazta, mivel már a tesztfázisban nagyon sok támadás érte (elsősorban privacy problémák léptek fel vele szemben). Ezzel párhuzamosan a Google 2023 végét jelölte meg a third-party cookie-k kivezetésének dátumául.

Szintén 2021 végén történt, hogy a belga adatvédelmi hatóságnál per indult az IAB ellen a TCF (és az ez alapján működő CMP-k) adatkezelése miatt, mindemellett pedig az Európai Parlament elkezdte megalkotni a DSA-t (Digital Services Act), ami a digitális szolgáltatások GDPR-megfelelőségét hivatott rendezni. Sok folyamat hullámait még csak most kezdjük érezni.

Miben tudtatok konkrétan előre lépni a tavalyi évben?

Szorosan figyelemmel követtük a jogi és technikai fejleményeket, mind az adatvezérelt hirdetési piaccal, mint a third-party cookie kérdéssel kapcsolatban. Ezekről a témakörökről több összefoglaló is ment a munkacsoportnak, bár aktívan nem igazán tudtunk hozzátenni a folyamatokhoz. Frissítettük viszont az IAB szótárát az adatvezérelt marketingre vonatkozó szócikkekkel.

Melyek azok a főbb piaci fejlemények, amelyekkel 2022-ben foglalkozni szeretnétek?

2022-re nem lett kevesebb a témánk, sőt. Az év azzal indult, hogy a belga adatvédelmi hatóság kontra IAB Europe perben döntés született. A büntetés 250 ezer euró, amiért az IAB Europe nem tartotta be a GDPR előírásait a TCF megalkotásakor. A hatóság két hónapot adott arra, hogy az IAB Europe bemutassa, hogyan fog változtatni a mechanizmuson (amire 6 hónapot adott a hatóság). Időközben az IAB fellebbezést nyújtott be, amelyet a hatóság szeptember 1-jéig tekint át, így eddig az időpontig az említett 6 hónapos türelmi idő sem indul el. Az IAB-nak ennyivel több ideje van kidolgozni a TCF megfelelő metódusát. A kérdés lényege az, hogy már az is személyes adatkezelés, hogy a felhasználók milyen adatok felhasználására kinek adnak lehetőséget a CMP-n keresztül. Megindult az egyeztetés az egyes országok adatvédelmi hatóságainak bevonásával, jelenleg pedig haladékot kapott az IAB. Elképzelhető, hogy fontos változásokat hoz ez a folyamat a CMP-k működésében, amire a piacnak is reagálnia kell majd, illetve a DSA-nak is lehetnek olyan hatásai, amelyeknek megfelelően át kell majd alakítani a jelenlegi adatkezelési és működési mechanizmusokat.

A Google sem tétlenkedett, megalkotta a Topics API-t a FLoC utódjaként.

Milyen konkrét projektterveitek vannak idénre?

Továbbra is aktívan követjük a fenti folyamatokat, hiszen nagy átalakulás zajlik az adatvezérelt marketing piacán. Látható, hogy a first-party adatok felértékelődnek, ami új kihívást jelent az egységes adatbázisok és taxonómia megteremtésének területén. Ezekben a kérdésekben szeretnénk aktívan dolgozni az idei évben.