A brit reklámtorta háromnegyede digitális

Megosztás

Az idei év első negyedévében 28,3 százalékkal bővült a brit reklámköltés, ami túlszárnyalja a brit Reklámszövetség (Advertising Association) és a WARC kutatócég korábbi, áprilisban megjelent becslését. A jó hír ellenére, a számokat közlő IAB UK szerint, várhatóan nehéz lesz a 2023-as év a tartósan növekvő inflációs nyomás miatt.

Az éves összehasonlításban mért 28,3 százalékos növekedés azt jelenti, hogy az idei év első három hónapjában a hirdetők 8,6 milliárd fontot költöttek hirdetésekre Európa legnagyobb médiapiacán. Ez az eredmény 7,7 százalékponttal haladja meg a korábbi várakozást, és azt mutatja, hogy a médiapiac összeszedte magát a 2021-es év lezárásokkal terhelt időszakához képest – olvasható a július végén közölt jelentésben.

Az online szegmens a brit reklámpiacon belül stabil növekedést mutat, és azt becsülik, hogy 2022-ben már a reklámtorta 74,3 százalékát fogja kitenni, szemben a 2021-es 73,5 százalékkal. A bővülés nemcsak a digitális csatornákat és eszközöket érintette, de az online formátumok – elsősorban a search, a socialt is magában foglaló display és a listing – mutatták abszolút értéken a legjelentősebb növekedést.

A teljes brit piacra idén 10,9 százalékos növekedést vár az AA és a WARC, ami 35,4 milliárd fontos piacméretet jelentene. Ez elsőre jól hangzik, de az inflációs hatást is figyelembe véve már csak 1,8 százalékos bővüléssel számolnak, és ez a nyomás vélhetően 2023-ban is a piaci szereplőkkel marad.

A két szervezet 2023-ra már csak 4,4 százalékos növekedést vár a reklámpiacon, ami fontban kifejezve 37 milliárdot jelentene, vagyis az áprilisi előrejelzésükhöz képest 1 százalékponttal mérsékelték a jövő évi várakozásokat. A brit reklámpiacra az infláció, a megélhetési költségek növekedése és a geopolitikai bizonytalanságok helyeznek nyomást – ami gyakorlatilag bármely más európai piac kapcsán is elmondható.

Arról, hogy a többi európai digitális piac hogyan teljesített tavaly, az IAB Adex Europe nemrég megjelent teljes verziója ad képet, a jelentésről bővebben itt írtunk.

A magyar digitális piac tavalyi számait bemutató Adex jelentést tavasszal tettük közzé. Ebből többek között kiderül az is, hogy a hazai digitális költés, a maga 155,9 milliárd forintos méretével, összesen 51,1 százalékos részarányt hasít ki a reklámtortából. A digitális szelet közel kétharmadát pedig a globális szereplők adják. A számok mögötti trendekről és a makrotényezőkről részletesen is szó esett az IAB Hungary tavaszi online eseményén, az erről készült beszámolónk itt olvasható.

Illusztráció: John Schnobrich / Unsplash