Így bővült az amerikai és a brit digitális reklámpiac

Megosztás

Az amerikaiak örülnek a bővülésnek, de a lassulás jeleire figyelmeztetnek, a britek pedig díjazzák, hogy a Brexit ellenére megmaradt a hirdetői bizalom.

13 százalékos bővülés a brit piacon 2019 első félévében

A brit digitális reklámpiac első féléves adatai 13 százalékos növekedést mutatnak. Az IAB UK és a PwC adatai szerint a bővülés legnagyobb hajtóerői a kereső és a display (videó) szegmens voltak. Ezek 13, illetve 27 százalékkal nőttek a vizsgált időszakban.

A kereső szegmens 3,7 milliárd fontot tett ki, míg a display (videó + nem-videó) piacrész 2,8 milliárd fontos forgalmat bonyolított. Továbbra is a nem videós formátumok adják a display tortarész legnagyobb szeletét 1,45 milliárd fonttal, ám a növekedést a már alig kisebb videós szegmens hajtja.

Adspend Infographic
13%-kal nőtt a digitális reklámköltés. Forrás: IAB UK

Tim Elkington, az IAB UK CDO-ja szerint a számok megnyugtatóak, mivel azt jelzik, hogy nem tűnt el a hirdetők bizalma a digitális reklámozással szemben annak ellenére, hogy a Brexit számos politikai és gazdasági bizonytalanságot okoz. Emellett arra hívta fel a figyelmet, hogy mind többen élnek a digitális videó kínálta storytelling lehetőségekkel – ez egyébként már egy évvel korábban is látszott, a növekedés csak erősíti a trendet.

Bővülés és óvatosság az amerikai piacon

Az IAB US is közzétette 2019 első félévére vonatkozó adatait. Eszerint a digitális reklámbevételek 57,9 milliárd dollárt tettek ki. Ez egyébként a valaha mért legnagyobb féléves költés azóta, hogy az IAB és a PwC jelentést ad ki erről az amerikai piacon.

Ez egyébként 2018 első félévéhez képest 17 százalékos növekedést jelent, de az IAB felhívja arra a figyelmet, hogy a különféle már életbe lépett és várható, államonként eltérő adatvédelmi szabályozások valószínűleg lassítani fogják a bővülést.

Randall Rothenberg, az IAB ügyvezetője arról számolt be, hogy összefogtak a Privacy for America szervezettel, amely a hirdetési piac szereplőit képviseli. A cél az, hogy olyan törvények szülessenek, amelyek megkönnyítik a fogyasztói adatok védelmét, miközben a digitális gazdaság fejlődését sem gátolják. Jelenleg attól tartanak, hogy rengeteg vállalati erőforrás vonódik el az innovációtól amiatt, hogy államonként kell megfelelni a lehető legkülönfélébb, nem feltétlen piacbarát szabályozásoknak.

Ahogyan a brit piacon, úgy az Egyesült Államokban is a videó a digitális reklámköltés bővülésének egyik legerősebb motorja. A videós szegmens éves összehasonlításban 36 százalékkal nőtt, és 2019 első félévére elérte a 9,5 milliárd dolláros piacméretet. Egyre több fogyasztó fordul el az amerikai piacon a hagyományos televíziózástól, így egyre inkább előtérbe kerülnek a connected TV (CTV) megoldások, a social videók, és az egyéb nem hagyományos videós formátumok.

Szintén erőteljesen bővült a mobilplatformra irányuló reklámköltés, amely a vizsgált időszakban 29 százalékos bővülést követően 40 milliárd dolláron zárt. Az audio költés 30 százalékkal nőtt 1,2 milliárd dollárra, míg a a rich media hirdetésekre a hirdetők 1,7 milliárd dollárt fordítottak, azaz 20 százalékkal többet mint egy évvel korábban.

Sue Hogan, az IAB kutatásokért és elemzésekért felelős alelnöke elmondta: a digitális reklámpiac továbbra is az amerikai gazdaság egyik legerősebb és legdinamikusabb szektora maradt. A 17 százalékos bővülés meghaladta az összes többi hirdetéssel finanszírozott médiatípus növekedését. Eközben a növekedés üteme lassulás jeleit mutatja. Az okostelefon ellátottság lassan nem tud tovább nőni, a közösségi média érett állapotba került, így az iparágnak új csatornák felé kell fordulnia a fejlődés érdekében, amilyen a connected TV, a kiterjesztett valóság és az 5G, amelyekben óriási lehetőség rejlik.