A nagy hirdetők 57%-a vitte házon belülre a kreatív folyamatokat

Megosztás

A házon belüli ügynökségek szűk háromnegyede (74%) az utóbbi öt évben jött létre, nem kis részben a digitális fejlődésnek köszönhetően, derül ki a WFA globális hirdetők körében végzett kutatásából.

A nagy márkatulajdonosok házon belüli kreatív ügynökségei nemcsak gombamód szaporodnak, hanem nő a munkamennyiségük is. A megkérdezettek 82%-a szerint lett több a feladat az elmúlt évben, és sok helyről hallani, hogy a koronavírus sem fordított ezen a trenden, sőt inkább felerősítette. A feladatok házon belülre hozatalát a legtöbben a – bizonyos esetekben akár 30%-os – költségcsökkentéssel, a jobb integrációval (64%), valamint a nagyobb márka- és üzleti tudással (59%) indokolják. 55% pedig abban látja az előnyét, hogy a belső csapatok gyorsabbak, agilisabbak.

A házon belüli ügynökséggel rendelkező nagy cégek 94%-a használja ezen kapacitásait digitális tartalmak tervezésére és gyártására. Ehhez többnyire egy központi stúdiót használnak, de 23% decentralizáltabb struktúrával működik, 15% pedig regionális csapatok köré szervezi a tevékenységét. Miközben a hirdetők belső ügynökségei egyre markánsabban jelen vannak, 95% továbbra is együttműködik külsős ügynökségi partnerrel is valamilyen formában. A külsősökkel dolgozók esetében a kreatív produktumok kb. 37%-a érkezik a házon belüli csapattól.

Bár széles körben elterjedt az az elgondolás, hogy nehéz igazán minőségi szakembereket vonzani a belsős ügynökségekhez, a válaszadók átlagosan mindössze 9 százalékos fluktuációról számoltak be. Mivel maguk az ügynökségek zömükben még nagyon újak, frissek, ez a tényező vélhetően hozzájárul a jó mutatókhoz.

“A kutatás alapján fontos a szerepek és felelősségek világos kijelölése, a scope pontos meghatározása, akár külső, akár belső ügynökségről van szó. Ha megbillen az egyensúly a munkafolyamatokban, az problémákhoz vezet, és végül egyik erőforrást sem használják a cégek megfelelően” – foglalta össze a tanulságokat Stephan Loerke, a WFA ügyvezetője. Szavait alátámasztja, hogy számos válaszadó számolt be nehézségről a belső és külső ügynökség közötti koordinációt illetően. Jellemző megoldás, hogy a nagy, stratégiai súlyú ötleteket a külső ügynökségektől várják, míg a belső csapatokra a napi taktikai munka hárul, de nem elhanyagolható azok aránya sem, akik éppen ezzel ellentétes munkamegosztással működnek.

40% jelezte azt, hogy megversenyezteti a belsős és külsős ügynökségeit annak érdekében, hogy a lehető legjobb megoldások szülessenek. Ebben a körben viszont gyakran felmerül az a probléma, hogy a két csapat nem ugyanazon a pályán mozog. 43% mondta azt, hogy a házon belüli ügynökséget másképp briefelték, mint a külsős partnert, és 52% ismerte el, hogy más KPI-ok alapján is ítélik meg a munkájukat.

Néhány további érdekesség a kutatásból:

  • A hirdetők többségükben (82%) elégedettek a házon belüli kreatívcsapatok teljesítményével. A belső ügynökségek hatékonyságát 80% a produktum minőségén, 52% a költségcsökkentésen, 38% pedig a gyorsaságon méri le.
  • 62% a munkafolyamatok kezelését, 52% a projektek megfelelő priorizálását, 48% pedig a képességek és tudások fejlesztését tekinti kiemelt kihívásnak.
  • A főképp házon belül elvégzendő feladatok közé tartozik a videógyártás, az email/eCRM tevékenység, az online katalógusok és sales anyagok, valamint a közösségi média kezelése (73-73%), amelyeket a listán a display (65%), valamint a website fejlesztés és a vállalati kommunikáció (62-62%) követnek.
  • A házon belüli ügynökségek nagyon sokfélék méretüket tekintve, 57% maximum 50 fős csapatról számolt be, míg 24% épített fel 100 főnél is nagyobb létszámú kreatívügynökséget.

Nemcsak kreatív, hanem média területen is egyre több hirdető választja a házon belüli ügynökségek felépítését vagy megerősítését. Nemrégiben az IAB végzett globális kutatást e témában programmatic területen. Erről itt olvashatsz.