SDA: Három betű, amit érdemes megjegyezni a digitális reklámozás zöld világában

Megosztás

Sustainable Digital Advertising, azaz fenntartható digitális reklámozás – néhány éve még csak niche téma volt, napjainkban az egyik legtöbbet emlegetett területté vált, hamarosan pedig az IAB-s fenntarthatósági szabványok alapfogalma lesz. “Iparágként egyre inkább tudatában vagyunk a környezetre gyakorolt hatásunknak, és annak, hogy felelősséggel tartozunk fenntarthatóbb működésünkért, amellyel hozzájárulunk a klímaválság kezeléséhez” – fogalmaz közleményében az IAB Europe, amely február közepén a nemzeti IAB-kal közösen hivatalos definíciót fogadott el a fenntartható digitális reklámozás kapcsán.

A szervezet közleménye szerint bár helyi szinten már jelenleg is komoly és fontos munkák zajlanak, az iparágban azonban eddig még nem volt világos, egységes európai és globális meghatározás arra vonatkozóan, hogy mit jelent pontosan a fenntartható digitális reklámozás. Márpedig az érdemi változásokhoz nélkülözhetetlen a közös definíció és nyelvezet, hangsúlyozza az IAB Europe, amelynek a fenntarthatósági szabványok kidolgozására tavaly ősszel megalakult bizottsága az elmúlt hetekben megfogalmazta a fenntartható digitális reklámozás hivatalos definícióját is. Mostantól a bizottság is ezen definíció alapján dolgozza ki az iparág fenntartható működésével kapcsolatos iránymutatásokat.

Fenntartható digitális reklámozás: A digitális marketing- és hirdetési technológiák olyan módon történő alkalmazására utal, amely mérsékli a környezetre és a társadalomra gyakorolt negatív hatásokat, ugyanakkor gazdaságilag is életképes. Ez magában foglalja a teljes digitális ellátási láncot és mindazon technológiákat, melyeket a hirdetéseknek az ügynökség vagy a hirdető rendszerétől a végfelhasználó képernyőjéig történő eljuttatásához használnak; és egyszerre megfelel a fenntarthatóság három pillérének is (gazdasági fejlődés, társadalmi fejlődés és környezetvédelem – a szerk.). Ugyanakkor nem terjed ki a kreatív gyártási folyamatra, a közzététellel kapcsolatos emisszióra és az ezen körön kívül eső tevékenységekre.

Környezeti fenntarthatóság a digitális reklámozásban: A digitális eszközök olyan módon történő használatára, továbbítására utal, amely nem meríti ki bolygónk természeti erőforrásait. Magában foglalja a digitális hirdetések továbbításával kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátás és szükségtelen energiafogyasztás csökkentését, valamint a kompenzációt, amennyiben ez a csökkentés nem lehetséges. Ide tartozik továbbá az iparágban használt technológiák és infrastruktúra környezeti hatásának minimalizálása is.

Társadalmi fenntarthatóság a digitális reklámozásban: A kifejezés arra utal, hogy az iparág milyen hatással van az emberekre és a közösségekre. Ez magában foglalja többek között a foglalkoztatást, a sokszínűséget és az elfogadást, az adatvédelmet és az etikus adatkezelést, a márka- és böngészési biztonságot, az információk online hitelességét, valamint a csalást és az átláthatóságot, amely azt jelenti, hogy a szervezetek figyelembe veszik tevékenységeik, termékeik és szolgáltatásaik hatását a tágabb társadalomra, és nemcsak a felhasználókra vagy a szolgáltatókra nézve.

Gazdasági fenntarthatóság a digitális reklámozásban: A kifejezés egy vállalat vagy iparág azon képességét jelenti, hogy miközben profitot termel, hosszú távon is képes financiálisan gondoskodni magáról, alkalmazottairól és közösségéről egyaránt. Ezt olyan tényezők befolyásolhatják, mint például a digitális hirdetések közzétételi költségei, a működés hatékonysága és a digitális hirdetési szolgáltatások iránti kereslet mértéke. Fontos, hogy a vállalatok összehangolják ilyen irányú intézkedéseiket a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati beszámolásról szóló irányelvvel (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD), amely egyre több vállalat számára írja elő, hogy jelentést tegyen környezeti, társadalmi és irányítási teljesítményéről (Environmental, Social and Governance, ESG).

A fenntarthatóság mindhárom (környezeti, társadalmi, gazdasági) pillérének figyelembevételével a digitális reklámcégek és a magánszemélyek olyan döntéseket hozhatnak, amelyek a klímaválság kezeléséhez szükséges azonnali intézkedésekre irányulnak, miközben figyelembe veszik a jövő szükségleteit is. Ezzel a szervezetek hozzájárulnak az iparág és az általa kiszolgált közösségek egészségének és általános jólétének hosszú távú biztosításához – olvasható a közleményben.

Az IAB Europe legújabb, fenntarthatósági szabványokat kidolgozó bizottsága tavaly decemberben alakult meg, hogy a sztenderdek követésére ösztönzött iparági szereplőkön keresztül segítsen csökkenteni a digitális médiumok működése során felhasznált energia mennyiségét és szén-dioxid-kibocsátását. Február elején készült el első jelentésük, Felkészültségi állapot – Fenntarthatóság a digitális reklámozásban címmel, amelyben egyrészt összegzik, hogy a digitális hirdetési ágazat hogyan küzd a fenntarthatósággal, másrészt azon lehetséges intézkedéseket is sorra veszik, amelyeket egyes európai vállalatok már bevezettek és javában alkalmaznak. A felmérés eredményeiről itt írtunk.

Fotó: Markus Spiske / Unsplash

Kapcsolódó: