Elkészült az IAB Europe digitális reklámozás fenntarthatóságáról szóló jelentése

Megosztás

Még tavaly szeptemberben írtunk arról, hogy az IAB Europe egy új, fenntarthatósági szabványokat kidolgozó bizottság megalakítását tervezi, hogy ezen sztenderdek követésére ösztönözzék az iparág szereplőit, és segítsenek csökkenteni a digitális médiumok működése során felhasznált energia mennyiségét és szén-dioxid-kibocsátását.

A bizottság decemberben megalakult, mostanra pedig Felkészültségi állapot – Fenntarthatóság a digitális reklámozásban címmel el is készült első jelentésük. Ebben egyrészt összegzik, hogy a digitális hirdetési ágazat hogyan küzd a fenntarthatósággal, másrészt azon lehetséges intézkedéseket is sorra veszik, amelyeket egyes európai vállalatok már bevezettek, javában alkalmaznak.

Tavalyi becslések szerint egy átlagos reklámkampány körülbelül 5,4 tonna CO2, egy automatizált hirdetés pedig 1 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár. Ha rövid időn belül az ilyen hirdetések száma megsokszorozódik, könnyen belátható, miért válik egyre égetőbb problémává a fenntarthatóság az iparág számára.

A felmérésben 29 európai piacról 256 cég képviselőjét kérdezték a fenntarthatósággal kapcsolatos véleményükről és az általuk alkalmazott gyakorlatról, és egyben egy összképet is rajzoltak arról, pontosan hol áll jelenleg a digitális reklámipar a nettó zéró kibocsátás felé vezető úton (erről bővebben itt). De beszéljenek inkább a számok:

  • A felmérésben résztvevők szerint a vállalkozásaik számára a három legnagyobb kihívást a sütimentes célzás (35%), a kampányhatékonyság mérése (27%) és a fenntarthatóságra törekvés (26%) jelenti.
  • A válaszadók 51%-a nyilatkozott úgy, hogy cégük jelenleg egyáltalán nem méri a digitális hirdetéseik során keletkező károsanyag-kibocsátást.
  • A megkérdezettek 55%-a vélekedett úgy, hogy vállalata már “megkezdte” vagy legalábbis “jelentős előrelépést tett” az emisszió csökkentése felé vezető úton. Ugyanakkor 18%-uk “még nem kezdte el”, vagy még nem is gondolkodott ezen.
  • A fenntartható működésük érdekében már intézkedéseket is bevezető cégek 50%-a azonban már készíttetett vagy épp most végeztet auditált fenntarthatósági jelentést, a cégek 46%-ának külön fenntarthatósági vezetője is van, és szintén 46%-ban nyilatkoztak úgy a cégek képviselői, hogy rendelkeznek a fenntarthatósági követelmények alapján megcélzott ellenőrző listával.
  • Amikor pedig azt a kérdést tették fel nekik, hogy szerintük melyik a legfontosabb intézkedés, amely elősegítheti a digitális reklámok szén-dioxid kibocsátásának csökkentését, akkor a válaszadók 35%-a a szén-dioxid-szint mérését, ellenőrzését jelölte meg, 33 százalékuk az egységes szabványok kialakítását tartja elsődleges feladatnak, 25 százalékuk szerint pedig bizonyos eszközök és megoldások biztosítása segíthetné legjobban a digitális reklámok által termelt károsanyag-kibocsátás mértékének csökkenését.

“A válaszadók 55%-a mondta azt, hogy már »elkezdte« saját szén-dioxid-csökkentési törekvéseit vagy »jelentős előrelépést tett« felé, és remélem, ez azt jelzi, hogy 2023 fordulópont lesz a fenntartható digitális gyakorlatok elterjedésében. A jelentés azonban arra is rávilágít, hogy az oktatásra és az együttműködésre kell összpontosítanunk, hogy mindez valósággá váljon. Gyorsan kell cselekednünk, és teljes mértékben el kell köteleznünk magunkat, hogy megvalósítsuk a szén-dioxid-mentesítés és a fenntartható innováció által kínált lehetőségeket” – összegezte az eredményeket Laura Wade, az EssenceMediacomX cég fenntarthatósági vezetője.

“Az eredményekből világosan kiderül, hogy a mérés, a szabványok és a megoldások kombinációja kulcsfontosságú a digitális reklámozás fenntarthatóságának előmozdításában. Ezért az IAB Europe idén a vállalati jelentéstétel szabványosításán fog dolgozni, miközben segíti eligazodni az iparági szereplőket a fenntarthatóság szabályozási környezetében” – utalt Andrew Hayward-Wright, az IAB Europe Programmatic & Sustainability tanácsadója arra, hogy az általa vezetett, decemberben megalakult bizottság a felmérés eredményeit fogja felhasználni 2023-as munkatervének összeállításához is.

A bizottság munkája mellett az IAB Europe egy külön munkacsoportot is létrehozott az európai nemzeti IAB-k számára, amelyek jelenleg egy közös cselekvési terven és egy alapszabályon dolgoznak, hogy megmutassák az iparág elkötelezettségét a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése iránt; munkájukat néhány hét múlva publikálják.

A State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report pdf-változatát IAB-tagjaink a dokumentumtárban közvetlen is tudják lapozgatni, de teljes egészében az IAB Europe weboldaláról lehet letölteni.

Címlapkép: Pexels / Pixabay

Kapcsolódó: