Még tavaly szeptemberben írtunk arról, hogy az IAB Europe egy új, fenntarthatósági szabványokat kidolgozó bizottság megalakítását tervezi, hogy ezen sztenderdek követésére ösztönözzék az iparág szereplőit, és segítsenek csökkenteni a digitális médiumok működése során felhasznált energia mennyiségét és szén-dioxid-kibocsátását.
A bizottság decemberben megalakult, mostanra pedig Felkészültségi állapot – Fenntarthatóság a digitális reklámozásban címmel el is készült első jelentésük. Ebben egyrészt összegzik, hogy a digitális hirdetési ágazat hogyan küzd a fenntarthatósággal, másrészt azon lehetséges intézkedéseket is sorra veszik, amelyeket egyes európai vállalatok már bevezettek, javában alkalmaznak.
Tavalyi becslések szerint egy átlagos reklámkampány körülbelül 5,4 tonna CO2, egy automatizált hirdetés pedig 1 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár. Ha rövid időn belül az ilyen hirdetések száma megsokszorozódik, könnyen belátható, miért válik egyre égetőbb problémává a fenntarthatóság az iparág számára.
A felmérésben 29 európai piacról 256 cég képviselőjét kérdezték a fenntarthatósággal kapcsolatos véleményükről és az általuk alkalmazott gyakorlatról, és egyben egy összképet is rajzoltak arról, pontosan hol áll jelenleg a digitális reklámipar a nettó zéró kibocsátás felé vezető úton (erről bővebben itt). De beszéljenek inkább a számok:
- A felmérésben résztvevők szerint a vállalkozásaik számára a három legnagyobb kihívást a sütimentes célzás (35%), a kampányhatékonyság mérése (27%) és a fenntarthatóságra törekvés (26%) jelenti.
- A válaszadók 51%-a nyilatkozott úgy, hogy cégük jelenleg egyáltalán nem méri a digitális hirdetéseik során keletkező károsanyag-kibocsátást.
- A megkérdezettek 55%-a vélekedett úgy, hogy vállalata már “megkezdte” vagy legalábbis “jelentős előrelépést tett” az emisszió csökkentése felé vezető úton. Ugyanakkor 18%-uk “még nem kezdte el”, vagy még nem is gondolkodott ezen.
- A fenntartható működésük érdekében már intézkedéseket is bevezető cégek 50%-a azonban már készíttetett vagy épp most végeztet auditált fenntarthatósági jelentést, a cégek 46%-ának külön fenntarthatósági vezetője is van, és szintén 46%-ban nyilatkoztak úgy a cégek képviselői, hogy rendelkeznek a fenntarthatósági követelmények alapján megcélzott ellenőrző listával.
- Amikor pedig azt a kérdést tették fel nekik, hogy szerintük melyik a legfontosabb intézkedés, amely elősegítheti a digitális reklámok szén-dioxid kibocsátásának csökkentését, akkor a válaszadók 35%-a a szén-dioxid-szint mérését, ellenőrzését jelölte meg, 33 százalékuk az egységes szabványok kialakítását tartja elsődleges feladatnak, 25 százalékuk szerint pedig bizonyos eszközök és megoldások biztosítása segíthetné legjobban a digitális reklámok által termelt károsanyag-kibocsátás mértékének csökkenését.
“A válaszadók 55%-a mondta azt, hogy már »elkezdte« saját szén-dioxid-csökkentési törekvéseit vagy »jelentős előrelépést tett« felé, és remélem, ez azt jelzi, hogy 2023 fordulópont lesz a fenntartható digitális gyakorlatok elterjedésében. A jelentés azonban arra is rávilágít, hogy az oktatásra és az együttműködésre kell összpontosítanunk, hogy mindez valósággá váljon. Gyorsan kell cselekednünk, és teljes mértékben el kell köteleznünk magunkat, hogy megvalósítsuk a szén-dioxid-mentesítés és a fenntartható innováció által kínált lehetőségeket” – összegezte az eredményeket Laura Wade, az EssenceMediacomX cég fenntarthatósági vezetője.
“Az eredményekből világosan kiderül, hogy a mérés, a szabványok és a megoldások kombinációja kulcsfontosságú a digitális reklámozás fenntarthatóságának előmozdításában. Ezért az IAB Europe idén a vállalati jelentéstétel szabványosításán fog dolgozni, miközben segíti eligazodni az iparági szereplőket a fenntarthatóság szabályozási környezetében” – utalt Andrew Hayward-Wright, az IAB Europe Programmatic & Sustainability tanácsadója arra, hogy az általa vezetett, decemberben megalakult bizottság a felmérés eredményeit fogja felhasználni 2023-as munkatervének összeállításához is.
A bizottság munkája mellett az IAB Europe egy külön munkacsoportot is létrehozott az európai nemzeti IAB-k számára, amelyek jelenleg egy közös cselekvési terven és egy alapszabályon dolgoznak, hogy megmutassák az iparág elkötelezettségét a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése iránt; munkájukat néhány hét múlva publikálják.
A State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report pdf-változatát IAB-tagjaink a dokumentumtárban közvetlen is tudják lapozgatni, de teljes egészében az IAB Europe weboldaláról lehet letölteni.
Címlapkép: Pexels / Pixabay
Kapcsolódó:
- “Ideje, hogy mi is cselekedjünk!”; Fenntarthatósági bizottság alakult az európai IAB-nál
- Egy kis figyelmet kérsz, de méred is? Kérdezte a Teads a marketingesektől
- Még több zöld márkára vágynak a fogyasztók
- Kantar: Okosabb adathasználat, új technológiák, inflációs kihívások és zöld innovációk várhatók 2023-ban