Az e-kereskedelem teszi ki a kiskereskedelmi forgalom ötödét

Megosztás

Az e-kereskedelemre és a retail mediára vonatkozó globális előrejelzéssel jelentkezett a GroupM, az alábbiakban ebből szemezgetünk.

A 2022-es év szava a “hibrid”, legyen szó munkáról, autóról vagy épp a vásárlási szokásokról. Azok a kereskedők, amelyek a Covid hatására felpörgették az e-kereskedelmet, most még nagyobb sebességre kapcsolnak online fronton – áll az elemzés bevezetőjében. Persze a kép kettős, hiszen miközben a digitalizáció pörgeti az e-kereskedelmi piacot, a gazdasági visszaesés, az ellátási láncok akadozása, az infláció és a háborús hatások mind árnyalják a lehetőségeket.

Főbb százalékos mutatók a GroupM kutatásából:

  • A globális e-kereskedelem 2022-ben a kiskereskedelmi forgalom 19%-át fogja kitenni. Ez az arány 2027-re 25%-ra nő.
  • 2021-ben a világ húsz legnagyobb e-kereskedőjénél realizálódott az e-kereskedelmi forgalom 67%-a.
  • 2022-ben a várakozások szerint a retail media szegmens globálisan 101 milliárd dollárt fog kitenni, 15%-kal meghaladva a tavalyi értéket. A szegmens öt év múlva már 160 milliárd dolláros piacméretet érhet el.

Global e-commerce sales data

Mint írják, az e-kereskedelmi piacméretet nehezebb becsülni, mint a teljes kiskereskedelmet, mivel az utóbbira a legtöbb országban vannak hivatalos számok, előbbire viszont jellemzően nincsenek. Mindent egybevetve globálisan 5,4 billió dolláros e-kereskedelmi piacot prognosztizálnak idénre, amelyből Kína és az Egyesült Államok együttesen 52%-os részt hasít ki. A koncentrációt jól mutatja az is, hogy a teljes forgalom 61%-a mindössze hét piacon realizálódik: az Egyesült Államok és Kína mellett Japán, Németország, az Egyesült Királyság, Kanada és Ausztrália tartozik e körbe. 2027-re a globális e-kereskedelmi forgalom elérheti a 9,1 billió dollárt.

Az alábbi grafikán látható, hogy alakult 2021-ben a top e-kereskedők listája (GMV= gross market value, azaz az adott időszakban eladott termékek bruttó piaci értéke):

Top E-Commerce countries globally

Az e-kereskedelem mellett a retail media kilátásait is vizsgálta az előrejelzés. Retail media alatt a kutatás bármely kereskedelmi cég által realizált hirdetési bevételeket ért. Nem tartoznak ide a kizárólag marketingszolgáltatásokban utazó szereplők és az olyan szoftvercégek, mint a Shopify vagy a Criteo. Szintén kivették a kalapból az eredendően nem kereskedelmi szolgáltatásokat kínáló vállalkozások search és social commerce bevételeit (Google Shopping, Yahoo Shopping, Instagram Shopping). De ha ezeket nem számítjuk, akkor is egy szép nagy szám jön ki globálisan 2022-re: 101 milliárd dollár. 2021-ben ez az érték még 88 milliárd dollár volt.

A 101 milliárd dollár a globális digitális reklámköltés 18 százalékát teszi ki, míg a teljes reklámtortán belül 11 százalékos arányt képvisel. Ha a globális e-kereskedelmi GMV-hez (lásd a definíciót fentebb) hasonlítjuk, az arány 1,8%. A GroupM becslése szerint a retail media 60%-kal bővülhet 2027-ig, ami várhatóan meg fogja haladni a digitális költés egészének bővülési ütemét.

A további részleteket tartalmazó, teljes kutatási anyagot IAB-tagjaink számára a Dokumentumtárunk ezen fiókjába töltöttük fel.

Szintén figyelmetekbe ajánljuk az IAB Europe nemrégiben megjelent e-kereskedelmi útmutatóját is, amelyről itt írtunk.

Illusztráció: Alexas_Fotos / Pixabay

Kapcsolódó: