A Forbes első alkalommal állított össze influenszer-toplistát, mert ahogy cikkükben fogalmaznak: az influenszerek hitelesebbek, eredményesebbek a celebeknél, és lassan a szponzorgázsijuk is jobb. Száznyolcvan fős gyűjtésből szűkítették le a kört húsz főre a szereplők közösségi médiás aktivitása, követőbázisa, potenciális elérése és üzleti tevékenysége alapján. A digitális tartalomgyártókat ezután a SentiOne online médiafigyelő platformmal, a HypeAuditor influenszer-adatbázissal, illetve a magyar influenszerpiaccal foglalkozó szakemberekkel értékelték négy kategóriában.
Az influenszereket 1-től 10-ig terjedő skálán osztályozták követőbázis, kedveltség, aktivitás és profizmus alapján – ezek átlaga adta az ún. Forbes-influenszerindexet, amely egy-egy szereplő énmárkájának értékét mutatja. A követőbázis pontozásánál az összes releváns közösségi médiában elért követőszámokat és azok kiegyensúlyozottságát figyelték, miközben a HypeAuditor segítségével mérték a közönség minőségét, valódiságát és növekedési trendjét.
A kedveltség értékeléséhez a SentiOne Social Index és Brand Health Index mutatóit használták. Előbbi az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiában és értékelő oldalakon) nyilvánosan közzétett összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét vizsgálta. A Brand Health Index a szereplőkről szóló pozitív és negatív tartalmak arányát, vagyis énmárkájuk egészségét, kedveltségét mérte – fogalmaznak cikkükben.
Az aktivitás kategóriában az adott influenszerről szóló összes említés elérését, valamint követőtáboruk interakciójának arányát mérték a SentiOne egyedi algoritmusával. A HypeAuditor analitikáival azt pontozták, hogy mennyire képesek aktivizálni követőtáborukat, de vizsgálták a személyes és a szponzorált tartalmakra érkező reakciók számának arányát is. A SentiOne mérte a szponzorált tartalmak arányát is: a túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott influenszer üzleti sikerességét vagy hitelességét.
A tartalmi igényesség, profizmus kategóriában – a média, reklámügynökségek valamint az influenszerkampányokkal gyakran foglalkozó hazai top márkák képviselőiből álló – tizenkét fős zsűri több szempont alapján pontozta a tartalomgyártókat. A Top 20-as listájuk pedig így állt össze:
- TheVR
- Pamkutya
- Whisperton
- Abosi Barna
- Nessaj
- JustVidman
- Körcsönyei Polla
- Forstner Csenge
- Viszkok Fruzsi
- Csecse Attila
- Papp Inez Hilda
- Kempf Zozó
- Verebélyi Vivi és Nagy Norbi
- LadySzomjas
- Nasz Dániel
- Nagy Benedek
- Cresser
- Unfield
- Radics Péter
- Dancsó Péter
A Forbes legértékesebbként megjelölt magyar influenszerekről szóló rövid portréi itt olvashatók.
Először tavaly augusztusban készítette el a legtöbb követővel rendelkező magyar TikTok-csatornák Top50-es listáját a Star Network Influencer Ügynökség – a lista nem hivatalos adatforrásból származó méréseken alapult, hetente folyamatosan változik, a készítőknek emailben bárki jelezheti, ha érzése szerint kimaradt valaki az élmezőnyből.
Címlapkép: TheVR / YouTube
Kapcsolódó:
- KATA-para, fizetett hashtag, futószalagon gyártott tartalom: Influenszer-lét a szakma szemével és a GVH frissített tájékoztatója alapján
- Az influenszerek jogaiért lobbizik az olasz véleményvezérek szakszervezete
- Frissítette influenszer marketing tájékoztatóját a GVH: a reklámügynökségek felelősségét is hangsúlyozza