Frissítette influenszer marketing tájékoztatóját a GVH: a reklámügynökségek felelősségét is hangsúlyozza

Megosztás

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megújította az influenszer marketingről szóló tájékoztatóját, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában, hangsúlyosan kiemelve az influenszerek és a reklámügynökségek felelősségét. A konkrét példákat tartalmazó útmutató megfelelő alkalmazása hozzájárulhat ahhoz, hogy a fogyasztók mindig egyértelműen felismerhessék, ha reklámtartalmat látnak – olvasható a GVH csütörtöki közleményében.

A véleményvezérek által közzétett marketingtartalmakkal kapcsolatos kritériumok lényege, hogy a fogyasztók egyértelműen, jól észlelhetően és hangsúlyosan felismerhessék, ha azokat ellenszolgáltatás fejében tették közzé. Ennek hiányában ugyanis független, semleges véleményként kezelhetik a reklámcélú influenszer-posztokat.

A GVH 2017 novemberében adta ki először a #GVH#Megfeleles#Velemenyvezer című tájékoztatóját, amelyben részletes iránymutatást adott az ellenszolgáltatás megjelenítésének szükségességéről és a megfelelő jelölés lehetőségeiről a véleményvezérek által közzétett tartalmak esetében. Ahogy a most frissített tájékoztatóban fogalmaznak: az azóta eltelt években “a GVH mégis azt tapasztalta, hogy az érintettek egy része – így például az újonnan piacra lépő véleményvezérek – nem feltétlenül van tisztában a működésükre irányadó jogi környezettel”.

Ezért a versenyhatóság egységes szerkezetbe foglalt tájékoztató közzététele mellett döntött, és a korábbi influenszer marketing útmutatóját a piaci szereplőkkel is nyilvánosan egyeztetve vizsgálta felül. A tájékoztató tehát frissült a technológiai fejlődésből fakadó új elvárásokkal és az utóbbi időszak versenyhivatali döntéseinek iránymutatásaival – célja azonban változatlanul az, hogy közérthető segítséget nyújtson a jogkövetésre törekvő piaci szereplőknek és védje a fogyasztókat.

Illusztráció: GVH

A GVH megújított útmutatója gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy csak írásos szöveget tartalmazó vagy egy videós poszt esetében. Az útmutató így a mindennapi gyakorlatban felhasználható, közvetlen és részletes támogatást nyújt az influenszerekkel hirdető vállalkozásoknak, a közvetítő- és reklámügynökségeknek, illetve maguknak a véleményvezéreknek is – fogalmaznak a közleményben.

A Gazdasági Versenyhivatal „Tájékoztató az influenszer marketingről” című kiadványa ezen a linken érhető el.

Hogy mit jelent mindez? Segítünk értelmezni!

November 30-ára ezért egy újabb IAB Cafét szervezünk, amelyen a Jalsovszky és a Bird&Bird nemzetközi ügyvédi irodák szakértő ügyvédjei reklám- és adójogi szempontból segítenek értelmezni a GVH tájékoztatóját. Többek között szó lesz az influenszer marketing legfontosabb, gyakorlati példákkal illusztrált szabályairól, a márkák és influenszerek közötti együttműködési lehetőségekről, a ki, miért felelős kérdéséről, és arról is, hogyan működik mindez a külföldi piacokon.

A szakmai előadásokat a piaci szereplők kerekasztal-beszélgetése követi, ahol az ügynökségek és hirdetők mellett megszólítjuk a GVH és az Önszabályozó Reklámtestület képviselőit is. Az esemény IAB-tagoknak ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A rendezvényről bővebben itt olvashattok.

Illusztráció: Gerd Altmann / Pixabay

Kapcsolódó: