A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megújította az influenszer marketingről szóló tájékoztatóját, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában, hangsúlyosan kiemelve az influenszerek és a reklámügynökségek felelősségét. A konkrét példákat tartalmazó útmutató megfelelő alkalmazása hozzájárulhat ahhoz, hogy a fogyasztók mindig egyértelműen felismerhessék, ha reklámtartalmat látnak – olvasható a GVH csütörtöki közleményében.
A véleményvezérek által közzétett marketingtartalmakkal kapcsolatos kritériumok lényege, hogy a fogyasztók egyértelműen, jól észlelhetően és hangsúlyosan felismerhessék, ha azokat ellenszolgáltatás fejében tették közzé. Ennek hiányában ugyanis független, semleges véleményként kezelhetik a reklámcélú influenszer-posztokat.
A GVH 2017 novemberében adta ki először a #GVH#Megfeleles#Velemenyvezer című tájékoztatóját, amelyben részletes iránymutatást adott az ellenszolgáltatás megjelenítésének szükségességéről és a megfelelő jelölés lehetőségeiről a véleményvezérek által közzétett tartalmak esetében. Ahogy a most frissített tájékoztatóban fogalmaznak: az azóta eltelt években “a GVH mégis azt tapasztalta, hogy az érintettek egy része – így például az újonnan piacra lépő véleményvezérek – nem feltétlenül van tisztában a működésükre irányadó jogi környezettel”.
Ezért a versenyhatóság egységes szerkezetbe foglalt tájékoztató közzététele mellett döntött, és a korábbi influenszer marketing útmutatóját a piaci szereplőkkel is nyilvánosan egyeztetve vizsgálta felül. A tájékoztató tehát frissült a technológiai fejlődésből fakadó új elvárásokkal és az utóbbi időszak versenyhivatali döntéseinek iránymutatásaival – célja azonban változatlanul az, hogy közérthető segítséget nyújtson a jogkövetésre törekvő piaci szereplőknek és védje a fogyasztókat.
A GVH megújított útmutatója gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy csak írásos szöveget tartalmazó vagy egy videós poszt esetében. Az útmutató így a mindennapi gyakorlatban felhasználható, közvetlen és részletes támogatást nyújt az influenszerekkel hirdető vállalkozásoknak, a közvetítő- és reklámügynökségeknek, illetve maguknak a véleményvezéreknek is – fogalmaznak a közleményben.
A Gazdasági Versenyhivatal „Tájékoztató az influenszer marketingről” című kiadványa ezen a linken érhető el.
Hogy mit jelent mindez? Segítünk értelmezni!
November 30-ára ezért egy újabb IAB Cafét szervezünk, amelyen a Jalsovszky és a Bird&Bird nemzetközi ügyvédi irodák szakértő ügyvédjei reklám- és adójogi szempontból segítenek értelmezni a GVH tájékoztatóját. Többek között szó lesz az influenszer marketing legfontosabb, gyakorlati példákkal illusztrált szabályairól, a márkák és influenszerek közötti együttműködési lehetőségekről, a ki, miért felelős kérdéséről, és arról is, hogyan működik mindez a külföldi piacokon.
A szakmai előadásokat a piaci szereplők kerekasztal-beszélgetése követi, ahol az ügynökségek és hirdetők mellett megszólítjuk a GVH és az Önszabályozó Reklámtestület képviselőit is. Az esemény IAB-tagoknak ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A rendezvényről bővebben itt olvashattok.
Illusztráció: Gerd Altmann / Pixabay
Kapcsolódó:
- IAB Cafe kerekasztal influencer marketing témában a szakma szereplőivel
- Influencer kampányok jogi buktatói. De mit is jelent ez? – Válaszol: Dr. Kapi Anikó, ügyvéd
- Hogyan mérjük az influencert? – Krizsán-Kis Anett, Nielsen
- Hazai influencer marketing trendek – Farkas Dániel, Star Network
- Mivé lettél influencer marketing?