“Súlyos következményei lehetnek a jogszabályi meg nem felelésnek, ezek elkerülésében segítünk a cégeknek”

Megosztás

Adatvédelem, kiberbiztonság, közösségi média, technológia-transzfer, internetjog és szellemi tulajdonjog – csak néhány fogalom, amely kapcsán a digitális profilú vállalkozások a legtöbbször fordulnak jogi tanácsért szakemberhez, különösen a mai, folyamatosan változó, egyre szofisztikáltabb jogi környezetben. Új tagjainkat bemutató sorozatunkban ezúttal a Szecskay Ügyvédi Iroda versenyjogi és compliance csoportjának vezetője, Keller Anikó válaszolt emailben kérdéseinkre IAB-s csatlakozásukat követően.

Milyen szolgáltatások miatt számít megkerülhetetlennek egy ügyvédi iroda a digitális piaci környezetben működő cégek számára? 

Ügyvédi irodánk teljeskörű szolgáltatást nyújt a gazdasági jog minden területén, a kis családi vállalkozásoktól kezdve a multicégekig, több évtizedes múltra visszatekintő vállalkozásoknak és startupoknak egyaránt. Való igaz, hogy a digitális piaci környezet számos újszerű megfelelési kihívás elé állítja a vállalkozásokat a folyamatosan változó és egyre szofisztikáltabbá váló jogi környezet okán. Ráadásul a meg nem felelés következményei sok esetben súlyosak lehetnek, mind reputációs, mind pénzügyi szempontból.

A digitális környezetben tevékenykedő vállalkozások számára rendszeresen adunk tanácsot adatvédelem, kiberbiztonság, e-kereskedelem, ún. internetjog és szellemi tulajdonjog területein, valamint közösségi médiához és a digitális marketinghez kapcsolódó jogi kérdésekben. Ugyanakkor a technológia-transzferrel kapcsolatos tranzakciókat érintő jogi tanácsadás is kiemelkedő fontosságú ezen a területen; és sok startup vállalkozással is találkozunk, amelyek fokozottan igénylik a jogi segítséget.

Leggyakrabban mivel keresik meg az irodát, milyen témában kötik a legtöbb szerződést?

Ez iparáganként és ügyfelenként változó, de megfigyelhető, hogy tartós és növekvő érdeklődés van különböző jogági megfelelési programok iránt, amelyekkel jogsértések előzhetők meg: gondolunk itt például reklámjogi, versenyjogi és adatvédelmi megfelelésre. Ezen túlmenően jelentős mennyiségű tranzakció lebonyolításában nyújtunk segítséget, számos hatóság előtt képviseljük ügyfeleinket (pl. Gazdasági Versenyhivatal, fogyasztóvédelmi hatóságok, MNB, NAIH stb.), illetve erős peres praxisunk van, amely magában foglal különböző választottbíróságok előtti eljárásokban történő képviseletet is.

Decemberben a GVH online workshopján is az előzetes versenyjogi megfeleléssel kapcsolatban, a tudatosság növeléséről tartott előadást. Nagy kihívás ez ma a gyakorlatban egy gazdasági társaságnak?

Tapasztalatunk szerint sok esetben kihívás a vállalkozásoknak – különösen azoknak, amelyek a digitális piaci környezetben aktívak –, hogy egyre több és egyre bonyolultabb szabályozásnak kell megfelelni. Nem véletlen, hogy a különböző jogterületeket érintő megfelelési programok virágkorukat élik manapság, hiszen a tudatosság elsősorban megfelelési programok bevezetésével növelhető egy vállalkozáson belül: ez nem jelent mást, mint egy, a vállalkozás folyamataihoz igazodó, felhasználóbarát szabályrendszer létrehozását. Ez a folyamatok szereplői számára könnyen érthetővé és átláthatóvá teszi, hogy milyen fázisban milyen szabályok mentén kell eljárniuk, és ezekhez képest mi az a legjobb gyakorlat, ami megkönnyíti a munkájukat és alkalmas a jogsértések elkerülésére, de legalábbis a minimalizálására.

Keller Anikó, a Szecskay Ügyvédi Iroda versenyjogi és compliance csoportjának vezetője (Fotó: Hamarits Zsolt)

Globálisan több, nemzetközi vezető ügyvédi irodával dolgoznak partnerségben, jellemzően milyen ügyekben zajlanak ezek az együttműködések?

Sokszor és sokfajta ügyben dolgozunk együtt a legkülönbözőbb ügyvédi irodákkal világszerte, hiszen manapság már az egyes piaci szereplők gazdasági tevékenysége sok esetben nem korlátozódik a nemzeti – magyar – színtérre, hanem regionális, európai vagy akár globális történésekről van szó. Tipikus a közös munka a határon átnyúló tranzakciók, jogviták és egyéb együttműködések, pl. promóciós játékok, reklámkampányok kapcsán.

Tavaly lett harmincéves a Szecskay Ügyvédi Iroda, mit tapasztalnak, mi változott a legnagyobb mértékben a kezdetekhez képest?  

Mindenképpen a jogi környezet az, ami leginkább változott. 1992 óta nemcsak, hogy folyamatosan módosulnak a jogszabályok, de elmondható, hogy gyakorlatilag minden jogszabályból új született, akár többszörösen is. Teljesen új jogágak jelentek meg és folyamatosan merül fel újabb és újabb igény arra, hogy korábban nem ismert jelenségeket jogi szempontból kezeljünk.

A kezdeti ügyfélkör nagyrészt most is velünk van, és természetesen folyamatosan érkeznek új ügyfelek is. Fontos szempont a hosszútávú együttműködés kialakítása az ügyfelekkel, valamint az, hogy a megkerülhetetlen digitalizáció mellett megtartsuk, sőt, erősítsük a személyes kapcsolatunkat ügyfeleinkkel. A megbízások tárgya, témája egyrészt állandó – az általános működéssel kapcsolatos, például társasági jogi, munkajogi, kereskedelmi jogi kérdések, illetve a téma mindig idomul egy adott időszak jellemző kihívásaihoz is, amelynek egy ideje része már a digitális piaci környezet, mint kihívás.

Több civil szervezetet és alapítványt is támogatnak, mi alapján, milyen érvek mentén döntenek a támogatásokról? 

Irodánk valóban nagy hangsúlyt helyez a különböző támogatásokra, többek között támogatjuk az SOS Gyermekfalut, az Autistic Art-ot, az SOS Leukémiás Gyermekekért Alapítványt, a Zeneakadémiát és a Budapesti Fesztiválzenekart is. Olyan szervezetek támogatására törekszünk, amelyek célkitűzéseivel irodánk könnyen azonosulni tud, valamint amelyek olyan területen működnek, amely az iroda tagjainak érdeklődéséhez közel áll, mint pl. a komolyzene.

Szecskay András 1992-ben nyitotta meg az irodát, és kezdte meg a munkát három ügyvéddel. Ma már közel 40 ügyvéd dolgozik az iroda kötelékében. (Fotó: Kálmán Kristóf)

Januárban az Adat és az Influencer munkacsoporthoz is csatlakozott képviselőjük az ügyvédi irodától, mit várnak a közös munkától?

Irodánk különösen aktív a reklámjog területén, folyamatosan tanácsolunk ügyfeleket reklámjogi megfelelés tárgyában, több reklámjogi megfelelési programot dolgoztunk ki, és rendszeresen járunk el a GVH előtt is feltételezett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal kapcsolatos eljárásokban. Ezen túlmenően a Global Advertising Lawyers Alliance (GALA), egy elismert nemzetközi reklámjogi szövetség magyarországi tagja vagyunk; a szervezet EMEA elnöki funkcióját én látom el 2023-as és 2024-es évben.

Ezzel is összefüggésben szeretnénk bekapcsolódni az IAB-ban folyó szakmai munkába is, amely egy kiváló platformot biztosít a digitális hirdetési ökoszisztéma érdekképviseletére, illetve a digitális reklámipar növekedését és fejlődését elősegítő politikák alakításához, támogatásához. Fontosnak tartjuk, hogy első kézből értesülhetünk az iparág szereplői számára égető kérdésekről, illetve azt, hogy lehetőség nyílik tevőleges részvételre a megoldások keresésében és kialakításában is.

Nyitókép: Kálmán Kristóf 

Kapcsolódó: