Megtorpanó e-kereskedelem, újjáéledő használtpiac

Megosztás

Az év első felében stagnált a hazai e-kereskedelem: csökkenő vásárlószám mellett, a hirdetések kényszerű növelésével és az árak emelkedésével tudták tartani a tavalyi szintet az e-kereskedők. Az inflációs adatok fényében azonban a helyzet a piac csökkenését tükrözi. Míg az e-kereskedők küzdenek a növekedés fenntartásáért, a használt cikkek piaca jelentős növekedést mutat. Az elkövetkező években a teljes e-kereskedelemi piac struktúrájának változása várható, ahol az alkalmazkodó képesség és a stratégiai bővülés lesz a túlélés kulcsa – derül ki a Growww Digital e-kereskedelmi trendriportjából.

Dráguló PPC-hirdetések

Az első félévben a vásárlások száma 4-5 százalékkal csökkent, ami a kereslet lassulását jelzi. Ezzel párhuzamosan, másfél év után, paradox módon a Google hirdetések (PPC) árai a második negyedévben emelkedni kezdtek. „Ez utóbbi azért meglepő, mert az e-kereskedők akkor növelik a hirdetési költségeiket, amikor a piac is növekszik. Ezzel szemben a reklámköltségek növekedése figyelhető meg. A kereskedők egyre többet fizetnek a kattintásért, hogy a csökkenő kereslet ellenére fenntartsák a növekedést” – mutat rá Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere, aki szerint a szokatlan piaci viselkedés magyarázata az, hogy az e-kereskedők jelentős beruházásokat és fejlesztéseket indítottak az elmúlt években a megnövekedett kereslet kiszolgálására, melyek ma, a növekedés fenntartására kényszerítik a vállalkozásokat.

Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere

Apadó vásárlóközönség

A további adatokból kitűnik, hogy az online boltok látogatószáma megmaradt, azonban a rendelések száma csökkent. Egyfajta túlkínálat jellemzi az e-kereskedelmi piacot. Az e-kereskedőknek muszáj a csökkenő kereslet ellenére is növelniük a forgalmat, ennek következtében nagyobb a harc a vásárlókért, nő a verseny.

„Mindez rövid távon élénkíti az árversenyt és elősegíti a piac konszolidációját. Egyfajta tisztulásnak lehetünk szemtanúi, mintha csak egy székfoglalós játék indult volna el az e-kereskedők között. Kevesebb a szék, mint a játékban lévő e-kereskedők száma, és aki nem reagál elég gyorsan, az könnyen szék nélkül marad, a piac megtizedelődik” – magyarázza a Szabó László.

A jelenség különösen a kisebb árréssel rendelkező e-kereskedőket fenyegeti. A megoldás egy háromdimenziós expanzió lehet, azaz a kínálat, a terület és az értékesítési csatornák expanziója. Ez a gyakorlatban a kínálat bővítését jelenti új termékekkel, a kereskedelmi terület bővítését például külföldi piacra lépéssel, valamint új értékesítési csatornák kialakítását. Ez a stratégia lehet az, amellyel az e-kereskedők képesek lesznek fenntartani és növelni a forgalmukat a stagnáló piacon.

Újjáéledő használtpiac

Van az e-kereskedelem lassulásának egy meglepő aspektusa is. A kimutatásokban az új termékek szerepelnek, nincsenek adatok a használtpiacról. Pedig miközben az e-kereskedelem stagnál, addig a használtcikkek piaca nő, kannibalizálva az e-kereskedelmi piacot. Jól példázza a trendeket, hogy a Magyarországon is egyre népszerűbb, használt ruhákat és kiegészítőket forgalmazó online piactér, a Vinted, másfélszeresére növelte az árbevételét 2022-ben (Forrás: Statista). A német Statista piackutató mérvadó becslései szerint a használt termékek piacán, további jelentős növekedés várható minden kategóriában 2022 és 2026 között (Forrás: Statista) – fogalmazott Szabó László.

Fotó: Firmbee.com / Unsplash

Kapcsolódó: