Reklámok érkeznek a Netflixre, de új filmekbe, gyerekműsorokba nem engedik be

Megosztás

A Netflix már javában dolgozik az új, reklámokkal támogatott szolgáltatásának finomításán, amelyet januártól tervez bevezetni, ám a terveket jól ismerő források szerint a streamingszolgáltató gyerekműsorai és az új filmjei reklámmentesek maradnak, legalábbis egyelőre. Ezt a szándékát a partnereivel is közölte a Netflix, ugyanakkor egyes, gyerekműsorokat készítő stúdiók határozottan kijelentették, hogy nem is engedélyeznék a szolgáltató számára, hogy hirdetéseket futtasson a gyerekeknek szóló tartalmaikban – írja cikkében a Bloomberg.

Nagy a verseny, kellenek a hirdetők

A hirdetési üzletág kidolgozásáról azt követően született döntés a cégnél, hogy az idei év első hat hónapjában elvesztette előfizetőinek jelentős részét, és ahhoz, hogy megfordítsa a részvényárfolyamának tavaly november vége óta tartó mintegy 65 százalékos csökkenését, új ügyfeleket kell szereznie. Jelenleg több mint 220 millió ember fizet azért, hogy leülhessen netflixezni, ám több százmillióan használhatják még a szolgáltatást vagy azért, mert vannak előfizetéssel rendelkező rokonaik, vagy azért, mert egy barátjuk, ismerősük megosztja velük a bejelentkezést.

A terv tehát az, hogy a hirdetéseket tartalmazó verzió előfizetése olcsóbb lesz az eddigi reklámmentesnél, ami a cég várakozása szerint az előfizetői táboruk bővülését eredményezi. Elemzők becslése szerint az új szolgáltatás bevezetésével a Netflix évi 3-4 milliárd dolláros hirdetéseladást generálhat, és ezzel az egyik legnagyobb szereplővé válhat az online videohirdetések terén. És bár a Netflix saját gyártású műsoraiba is tehetne reklámokat, egyelőre kivár a lépéssel, ugyanakkor ehhez a teljes műsorkínálatára vonatkozóan nincs joga, mivel több ezer műsort külső stúdióktól licencel. Ezekben a szerződésekben pedig az szerepel, hogy a szolgáltató csak reklámmentes környezetben sugározhatja a stúdiók alkotásait.

Többet is fizetne a reklámengedélyért

Ezért a Netflix most olyan cégekkel tárgyal a felhasználási jogokról, mint a Sony, a Paramount Global vagy a Warner Bros. Discovery, akiknek – egyes belső források szerint – akár 10-15 százalékkal magasabb összeget is hajlandó fizetni azért, hogy engedélyezzék a Netflix felületén sugárzott tartalmaikban a reklámokat.

A Netflix legnagyobb versenytársa, a Walt Disney is már dolgozik a Disney+ csatornájának hirdetésekkel támogatott változatán, de például a Disney többségi tulajdonában álló Hulunak is van már reklámos verziója. Ugyanakkor a Netflix és a Walt Disney is kevesebb online hirdetést ígér, mint amennyit a nézők az élő tévéadásban vagy a legtöbb, ingyenes streamingcsatornán látnak. És persze abban is reménykednek, hogy a piaci sztenderdnél magasabb árat kérhetnek a hirdetésekért. 

Új filmek és gyerekprogramok kezdetben reklám nélkül

A gyerekműsorokat érintő reklámozás egyébként is komoly kihívást jelent a piaci szereplőknek. Három éve a Google-t rekordösszegű, 170 millió dolláros büntetés megfizetésére kötelezték, mert illegálisan gyűjtött adatokat a YouTube-videókat nézegető gyerekekről, hogy kifejezetten nekik célzott reklámokkal bombázhassák őket. Bár európai vonatkozásként említhető, de pl. a hamarosan életbe lépő új, digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) is éppen az ilyen esetek elkerülése érdekében szabályozza majd szigorúbban a gyerekek adatkezelési jogait a törvényről szóló legfontosabb tudnivalókat nemrég az IAB Hungary Adat munkacsoportja össze is gyűjtötte egy letölhető kisokosban.

Mindenesetre a Netflix jelenleg óvatosan kezeli ezt a kérdést, a gyerekműsoraiba és az új filmjeibe egyelőre nem engedi be a reklámokat, de iparági szakértők szerint bármikor dönthet másként. Ahogy arról is, hogy ki kezeli majd a hirdetési üzletágát. Nyár közepén ugyanis a streaming-szolgáltató megállapodott a Microsofttal a hirdetési technológiája és értékesítése kezelésében. Ám ha elég nagyra nő ez az üzletág, a Netflix valószínűleg kiépíti majd saját reklámértékesítő tevékenységét, sőt, talán már ebből az alapállásból keresi értékesítőit és egy vezetőt, aki kézben tartja majd új, hirdetésekkel támogatott szolgáltatását.

Fotó: yousafbhutta / Pixabay

Ezek is érdekelhetnek: