Netflix: Novembertől jön az olcsóbb, hirdetésekkel bélelt előfizetés

Megosztás

Augusztus végén a cégen belülről információt szivárogtató források szerint a Netflix egészen jól körvonalazott, hirdetésekkel kibélelt előfizetési tervéről lehetett olvasni. A streaming szolgáltató már hónapok óta dolgozott egy új, reklámokkal támogatott szolgáltatásának finomításán, amelyet az akkori értesülések szerint januártól tervezett volna bevezetni. Október közepére azonban friss hír érkezett, egyenesen a Neflixtől, amely közleményben jelentette be az olcsóbb, de hirdetéseket is tartalmazó előfizetés bevezetésének időpontját – írta meg a hírt elsők között a Variety.

Mintegy 30 százalékkal olcsóbb

A Netflix közleménye szerint a Basic with Ads névre keresztelt előfizetői csomagot november 1. és 10. között fogják elérhetővé tenni Ausztráliában, Brazíliában, Kanadában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Koreában, Mexikóban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban. Az új előfizetői csomag ára országonként változik, Kanadában pl. 5,99 dollárba, az Egyesült Államokban 6,99 dollárba kerül, és amíg Németországban illetve az Egyesült Királyságban 4,99 euróért, addig Franciaországban 5,99, Spanyolországban pedig 5,49 euróért lehet rá előfizetni.

Ez azt jelenti, hogy pl. a legnagyobb Netflix-fogyasztó piacnak számító Egyesült Államokban az új, hirdetésekkel megtámogatott előfizetés 3 dollárral lesz olcsóbb, mint a Netflix reklámmentes, Basic alapcsomagja (9,99 dollár). Mindkét előfizetés egyszerre csak egyetlen eszközről engedi a streamelést, de a november a Basic-előfizetők számára is változást hoz, mégpedig azt, hogy a korábbival ellentétben már ők is HD minőségben nézhetik majd a tartalmakat.

Korlátozott tartalom, óránként 4-5 percnyi reklám

De országoktól függően nemcsak az ára, az elérhető tartalmak mennyisége is eltérő lesz a reklámos előfizetésekben. A teljes Neflix-katalógus mintegy 5-10 százalékát érinti ez az országonkénti korlátozás, vagyis nem minden filmet és sorozatot nézhetnek meg az új, olcsóbb előfizetést választók. A Netflix ugyanis jelentős mennyiségű műsort licencel bedolgozó stúdióktól és külső tartalomgyártóktól, ezekben a szerződésekben pedig az szerepel, hogy a szolgáltató csak reklámmentes környezetben sugározhatja alkotásaikat.

Ugyanakkor a hirdetésekkel bélelt előfizetésekben mindenhol egységes lesz az, hogy óránként 4-5 percnyi reklámot kell a felhasználónak megnéznie (ahogy pl. a Peacock vagy a Disney+ előfizetőinek is), és egy-egy reklám hossza mintegy 15–30 másodperc lesz, amelyek a filmek, sorozatok lejátszása előtt és közben is előbukkanhatnak. A három másik, reklámmentes előfizetői csomaghoz képest pedig az is különbség, hogy ebben a csomagban nem lehet majd letölteni tartalmakat offline filmnézéshez. Az újonnan bemutatott filmek azonban csak pre-roll hirdetéseket tartalmaznak majd, hogy “megőrizzék a moziélményt” – fogalmazott Greg Peters, a Netflix operatív igazgatója a bejelentésre szervezett csütörtöki sajtótájékoztatón.

Új célcsoportokat, prémium hirdetési környezetet kínálnak

A hirdetési üzletág kidolgozásáról a Netflixnél azt követően született döntés a cégnél, hogy az idei év első hat hónapjában elvesztette előfizetőinek jelentős részét, és ahhoz, hogy megfordítsa a részvényárfolyamának tavaly november vége óta tartó mintegy 65 százalékos csökkenését, új ügyfeleket kell szereznie. A sajtótájékoztatón a cég vezetője úgy fogalmazott, hogy a “Basic With Ads egy kísérlet az új, árérzékeny fogyasztók csoportjának megnyerésére, és a cég versenyképességének megőrzésére azon többi streaming-szolgáltatóval szemben, akik már eleve hirdetésekkel támogatott előfizetéseket kínálnak”.

Greg Peters hangsúlyozta, hogy mindez a hirdetők számára is izgalmas lehetőséget teremt, hiszen megválaszthatják azt, milyen tartalmakban szeretnének termékeikkel megjelenni. Ezzel pedig egy egészen változatos összetételű közönséget érhetnek el, beleértve azon fiatalabb korosztályt is, akik már egyre kevésbé néznek lineáris tévét. Ez az oka annak is, hogy regisztrációkor a csomagra előfizetőknek meg kell majd adni a születési dátumukat és nemüket is, így a Netflix ezen demográfiai adatokat felhasználva fogja megjeleníteni a célzott hirdetéseket. Összességében tehát a hirdetőknek új célcsoportokat, reklámjaiknak prémium környezetet, és nagy képernyőkön is jól mutató hirdetési élményt tudnak kínálni.

A cég vezetője azonban azt is kiemelte, hogy továbbra sem fogadnak be politikai, illegális vagy dohánytermékekkel kapcsolatos hirdetéseket, és ahogy legutóbb a Netflix kijelentette, gyerekműsorokba sem engednek be reklámokat.

Hogy Magyarországra mikor érkezik meg az olcsóbb, reklámos verzió, azt nem tudni, mindenesetre annyi változás talán érzékelhető lesz, hogy novembertől már a hazai alapcsomagra előfizetők is HD-minőségben nézhetnek majd tartalmakat.

Illusztráció: Souvik Banerjee / Unsplash

Kapcsolódó: