Megjelent a részletes 2022-es AdEx-jelentés az európai digitális piacról

Megosztás

Megjelent az IAB Europe előző évi reklámköltési adatokat listázó The AdEx Benchmark című riportjának teljes verziója, amely 29 európai piac költési adataiba enged betekintést. A július 13-án kiadott teljes jelentés sorra veszi az összes fontos formátumot és csatornát, amelyek hozzájárultak Európában a digitális reklámköltés 2022-ben elért 9,8 százalékos éves növekedéséhez és a 86 milliárd eurós összköltéshez.

“Annak ellenére, hogy olyan példátlan makrogazdasági és geopolitikai kihívásokkal kellett szembenézni, mint az ukrajnai háború és a növekvő infláció, a digitális reklámpiac tavaly kivételes rugalmassságot mutatott a 2021-es évhez mért 7,7 milliárd eurós növekedésével” – fogalmazott Townsend Feehan, az IAB Europe CEO-ja.

Az AdEx 2022 riport összeállításáért felelős Daniel Knapp, az IAB Europe vezető elemzője hozzátette: a háború és a makrogazdasági tényezők mellett az európai digitális reklámköltés növekedésének tavalyi lassulása a világjárvány utáni erőteljes 2021-es fellendülést követő természetes korrekciónak tudható be. “Ezen kihívások ellenére a növekedési ütem még így is felülmúlja a várakozásokat, hiszen a digitális szegmens a teljes médiatorta több mint 60%-át teszi ki, miközben 2009-ben, az utolsó hasonló növekedési mintát mutató évben, ez az arány kevesebb mint 20% volt.”

Az IAB Europe 2022-es AdEx Benchmark felmérésében két fontos változás történt. Egyrészt kikerültek belőle Fehéroroszország és Oroszország piaci mutatói, másrészt a tavaly ősszel egy szervezetbe tömörült balti országokkal, vagyis Észtország, Lettország és Litvánia csatlakozásával a tanulmány összesen 29 európai piac reklámköltéséről ad összefoglaló képet. A jelentés legfontosabb mutatói a következők:

  • Az európai digitális hirdetési piac 2022-ben 9,8%-os növekedést ért el, amely összességében 86 milliárd eurós digitális reklámköltést jelentett, ez pedig 7,7 milliárd eurós többletet mutat az előző évhez képest.
  • Az európai piacok közül Törökország érte el a legnagyobb93,3%-os növekedést 2021-es évvel összehasonlítva. A legkisebb mértékben a szlovák digitális piac bővült (+1,5%), az Oroszországgal háborúban álló Ukrajnában 20,7 százalékos visszaesést mértek, Magyarország pedig a 29 ország közül a 24. helyre került a 4,3 százalékos bővülési mutatójával. (A 2022-es hazai AdEx riportot itt éritek el.)
  • Az audió és videó szegmensében volt a legnagyobb növekedés. Az audioköltések a 2021-es évhez képest 22,1%-kal, 0,7 milliárd euróra nőttek, a videós hirdetésekre költött összeg pedig 13,6%-os növekedést mutatva, 18,3 milliárd eurót ért el a piacon.
  • A költések legnagyobb szegmense továbbra is a display, amely tavaly a teljes európai piacon belül 49,9 százalékos részesedést ért el. A display 2021-es évhez viszonyított 9,5%-kal bővülésével 40,1 milliárd eurót, a search pedig a 10,7%-os növekedésével 37,4 milliárd eurót tudott megmozgatni a piacon.
  • A programmatic (a social csatornákat leszámítva) a display 57%-át adja. A programmatic érettségében azonban az egyes piacok között óriási különbségek mutatkoznak, ami azt jelzi, hogy a jelentős növekedés lehetősége minden piacon adott.

A teljes Adex 2022 jelentést ezen a linken lehet letölteni, de IAB-tagjaink Dokumentumtárunkban közvetlen is elérik.

A riport legfontosabb adatait, statisztikáit és a 2022-es piaci mozgásait 1-2 perces videókban Daniel Knapp, az IAB Europe vezető közgazdásza összegzi a szervezet YouTube-csatornáján, ahol az alábbi témákban találtok videókat:

Kapcsolódó: