Dentsu: Jó évre számíthat a magyar reklámpiac 2024-ben

Megosztás

Elkészült a Dentsu jövő évi piaci mozgásokat előrejelző jelentése, amely szerint a globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 752,8 milliárd dollárt, a digitális területen jövőre 6,5 százalékos növekedést jósolnak, a magyar reklámpiacra pedig 9 százalékos bővülés várhat.

A korábban a 2023-as évre előrejelzett 2,7 százalékos bővülést követően jövőre 4,6 százalékos mértékben nőnek a globális reklámköltések, derül ki a Dentsu Global Ad Spend Forecasts című riportjából. A gyarapodás egyrészt a hirdetési árak emelkedéséből adódik – a jelenlegi árakon számolva a várható növekedés mértéke 2024-ben mindössze 2,5 százalékos lenne -, másrészt a reklámköltésre az olyan nagy politikai és sportesemények is hatással lesznek, mint az amerikai elnökválasztás, a párizsi olimpia vagy a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság.

Húszéves tendencia ér véget

Az elemzés csatornák szerint is vizsgálta a reklámköltések megoszlását, amelyből kiderül, hogy a digitális reklámok részaránya tovább nő, jövőre ez az arány 58,8%-os lehet. A digitális szegmens esetében láthatóan lezárult az elmúlt két évtized folyamatos kétszámjegyű növekedése: az idei 6,3 százalékos bővülést várhatóan jövőre 6,5 százalékos növekedés követi majd. A globális hirdetési kiadások többsége azonban továbbra is a digitális területre áramlik majd, és a szegmens költési részaránya 2025-ben már várhatóan eléri a 60 százalékot.

  • A következő három évben a digitális szegmensben kétszámjegyű növekedésre főként a retail media (17,2% átlagos éves növekedés), a paid social (12,3% átlagos éves növekedés), és a programmatic (10,2% átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk.
  • A második legnagyobb részaránnyal rendelkező, a reklámköltések közel negyedét kitevő televíziós hirdetések értéke két év csökkenést követően újra nőni fog 2,9 százalékkal, ami elsősorban a connected TV-költések 30 százalék feletti növekedésének lesz köszönhető.
  • A köztéri hirdetésekre 4,4, a rádióreklámokra 1,1 százalékkal, a mozireklámokra pedig 6,4 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők.
  • Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 3,3 százalékkal: idén is kérlelhetetlenül zajlik majd a napilapok és magazinok hirdetési piacának trendszerű, erőteljes zsugorodása, amely nyomán a terület immár csupán 6,2 százalékát téve ki a teljes reklámpiaci tortának.

Az EMEA-régióban 2,7 százalékos bővülés várható

Az előrejelzés a világ minden régiójában növekedést vár, ám annak mértéke eltérően alakul majd. A globális reklámköltések 46,9 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 5,8 százalékos növekedés várható, a 32 százalékos részarányt képviselő ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig 4 százalékos lesz a bővülés. Az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régió ugyanakkor csupán 2,7 százalékos átlagos növekedést fog tudni felmutatni. A növekedés üteme a harmadik negyedévben lesz a legnagyobb (+5,5%) az ekkor megrendezendő nagy sporteseményeknek köszönhetően. Iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (+7,5%), valamint a gyógyszeripari (+7,4%) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.

A Dentsu most közzétett reklámpiaci előrejelzésében a szokásos tényezőkön (például médiacsatornák, iparágak, földrajzi elhelyezkedés) kívül két új szempontot is bevon a vizsgálatba. Az egyes piacokra vonatkozó GDP, illetve a demográfiai adatok figyelembevétele tovább segíti a márkákért felelős szakembereket reklámköltéseik hatékony megtervezésében.

2024 egy jó év lehet a magyar reklámpiac számára

A Dentsu előrejelzése szerint a hazai reklámpiac 9 százalékkal bővül 2024-ben. A bővülés három tényező egyidejű hatásának lesz köszönhető. A reálbérek újbóli növekedése miatt egyre több márka aktivizáljahirdetési tevékenységét. Másrészt az olyan események, mint az EU és önkormányzati választások, illetve a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia is ad majd egy-egy időszakos lökést a magyar reklámpiacnak. Emellett a hirdetési árak is növekednek: a televíziós hirdetések kapcsán 25-30 százalékos emelést jelentettek be a médiatulajdonosok, ami a többi csatorna árazására is hatással lesz majd” – fogalmazott Turóczi András, a Dentsu Hungary vezérigazgatója.

A jövő globálisan

A Dentsu elemzése szerint a globális reklámpiac bővülési üteme várhatóan a következő években is a 4-5 százalék közötti sávban alakul majd: a céghálózat a 2024-ben várható 4,6 százalékos bővülést követően 2025-re 4,2 százalékos, míg 2026-ra 4,3 százalékos növekedési ütemet jelez előre.

Aki még több adatra, további részletekre kíváncsi, az egy regisztrációt követően innen töltheti le a Dentsu Global Ad Spend Forecasts  című előrejelzést, de IAB-tagjaink közvetlenül is elérik azt Dokumentumtárunkban.

Kapcsolódó: