Mérési kihívások 2024-ben – Második kihívás: First party adatgyűjtésre átállás

Megosztás

Az Analitika Munkacsoport március közepén indított cikksorozatot, amelyben a 2024-es év legfontosabb, a méréseket is érintő változásait veszi sorra. Legutóbbi cikkük a Google március 6-án aktivált Cookie Consent Mode új verziójának alkalmazásáról szólt, amely minden, a Google Ads rendszerét hirdetésre használó cég számára kötelező; ezúttal a harmadik feles adatok kivezetését követő lehetőségekre hívják fel a figyelmet.

A Cookie Consent V2 után még kardinálisabb változások érkeznek a következő hónapokban a mérések piacán. Ilyen például a 3rd party cookie kivezetése a Google Chrome böngészőkből, amely minden, marketinggel foglalkozó céget érint, és amelynek dátumát az érintett szereplők új technológiákra adott visszajelzése és tesztelése miatt 2024 második felére csúsztatták. Ez az idén júliusban már ténylegesen bekövetkező esemény azonban nemcsak a Google Ads-et fogja érinteni, annál jóval több marketingmegoldásra lesz hatással. 

“Már régóta kommunikálják a digitális analitikával foglalkozó szakemberek, hogy a kontrollálatlan, a felhasználók beleegyezése nélkül gyűjtött adatbőség kora véget ért. Most már azonban tényleg minden online működő cégnek át kell gondolnia saját igényeit, mérési lehetőségeit és az alapján kell megterveznie különböző felületein a hirdetési stratégiáit. Ez azt jelenti, hogy el kell kezdenie saját magának is adatot gyűjteni, és nemcsak a nagy cégeknek átengedni a honlapján járó felhasználók viselkedéséből gyűjtött információkat” – hívta fel a figyelmet Deli Norbert, az Analitika Munkacsoport vezetője. 

Erre jelenthet megoldást egyrészt ez első feles adatok gyűjtése, másrészt a cookie alapú mérések helyett a szerver oldali mérések alkalmazása. Mindkét terület a mérési megoldások magas szintjét képviseli, amely a cégek részéről nagyobb utánajárást igényel és már nem kerülhető el az sem, hogy hozzáértő szakembereket vonjanak be ezek kialakításába. Megkérdeztük a munkacsoport tagjait, hogy az általuk képviselt cégeknél milyen megoldásokat terveznek alkalmazni a közeli jövőben és jelenleg hol tartanak a felkészülésben.

Deli Norbert, HD marketing, szakmai vezető: A 2024-es évben az SST-re és 1st party adatgyűjtésre átállás a fő kihívás. A kihívást mindkettő esetében ugyanaz jelenti: egyrészt kevés a hozzáértő fejlesztő, másrészt az ügyfelek tájékozatlanok, hiszen még mindig csak kiadásként tekintenek a mérésekre fordított havi és ügynökségi díjakra. Pedig ha valaki hatékony online marketinget akar végezni 2024-től, annak muszáj lesz költeni rá.”

Varga Valentin, Dentsu, webanalitika specialista: “Cégünknél a két terület közül a szerver oldali mérések bevezetése áll jobban, de jelenleg még az is csak a házon belüli tesztelés állapotában van. A 1st party adatgyűjtéssel még meg kell ismertetni az ügyfeleket, csak utána tudjuk támogatni azok bevezetését.”

Harcsár Ádám, OTP, webanalitikai szakértő: „Nálunk még csak tervezés szinten tart a 1st party alapú információk gyűjtése, a szerver oldali mérések kialakítása pedig az ütemezési fázisban van.”

Címlapkép: Luke Chesser / Unsplash

Kapcsolódó: