“Amikor egy interjúalany a kisállatáról kezdett beszélni, gyakran rengeteg emlék, mély érzelmek is előkerültek, amelyek nagyon sokat hozzáadtak a kutatásomhoz; más módszer ezeket az információkat nem biztosította volna”– fogalmazott Nagy Diána, a Budapesti Corvinus Egyetem, Marketing mesterképzési szakának egykori hallgatója, aki két évvel ezelőtt fogadásból választott témát szakdolgozatához, majd “Az internet cuki sztárjai” című pályázatával meg is nyerte az IAB Hungary Legjobb szakdolgozat 2023-as versenyét mesterszakos kategóriában.
Miért ezt a témát választottad a dolgozatodhoz?
Az internetet évek óta elárasztják a kisállatos tartalmak a mémektől kezdve a saját kiskedvencekről készült fotókig, vagyis ez már egy állandó jelenség. De a témaválasztásom igazából egy fogadásból indult még két évvel ezelőtt, amikor egy ismerősöm nem hitte el, hogy az irodájukhoz látogató macskából viszonylag gyorsan lehet nagy követőtáborral rendelkező petfluencert varázsolni. A fogadást szerencsére megnyertem, és ezzel együtt egy nagyon érdekes digitális jelenségre is felfigyeltem, ami a petfluencer gazdik mozgalma volt.
Mindezen témákat a cukiság témakörén belül vizsgáltam, a feldolgozott szakirodalmak alapján a kisállatok ide sorolódnak. Nem sok kutatás született még a cukiságról, az influencer marketinggel összekötve pedig nem is találkoztam hasonló írással.
Milyen kutatási módszerrel dolgoztad fel a témát?
Szakértői mélyinterjúkat készítettem tizenhat petfluencer gazdival, akiket a profilok méretei és a gazdik tapasztaltsága, szakmai tudása alapján csoportosítottam. Bár én sokkal inkább a számok embere vagyok, mint a szavaké, és az interjúkat kielemezni, lekódolni hatalmas munka volt, a téma szabadsága és néhol kényessége miatt a strukturálatlan mélyinterjúk bizonyultak a legjobb kutatási formának. Amikor egy interjúalany a kisállatáról kezdett el beszélni, gyakran rengeteg emlék, mély érzelmek is előkerültek, amelyek nagyon sokat hozzáadtak a kutatásomhoz – más módszer ezeket az információkat nem biztosította volna.
Mennyire volt lehetőséged gyakorló szakembereket bevonni a munkádba?
Cukisági vagy petfluencer szakértőt találni nem igazán könnyű, de több kommunikációs szakemberrel is beszélgettem a témáról miközben kutattam. Leginkább konzulensem, Csordás Tamás Viktor volt a legnagyobb segítségemre. Ő ajánlotta azt is, hogy pályázzak dolgozatommal a versenyre; még aznap el is küldtem a jelentkezésemet.
Igazából a két évvel ezelőtti fogadástól kezdve foglalkoztatott a téma, már akkor tudatosan kezdtem egy keretet adni a dolgozatnak. A megírása szakirodalmazással együtt kb. egy évbe telt, de ebben már az interjúk lebonyolításától kezdve a készre formázásig minden benne volt. Az interjúkat viszonylag gyorsan el tudtam készíteni, mert közülük többet csak online tudtunk lebonyolítani. De szerencsém is volt, mert nagyon kedves és önzetlen petfluencer gazdik segítettek, akik nagyon szívesen beszéltek a kisállataikról és a profilokról.
Vannak további terveid a témával kapcsolatban? Milyen területe érdekel leginkább a digitális marketingnek, mivel szeretnél foglalkozni a közeli jövőben?
Nagyon szeretnék foglalkozni még ezzel a témával a jövőben. Korábban terveztem PhD tanulmányaimat is elkezdeni, de most úgy érzem, kell egy kis idő, mire megint fejest ugrok egy képzésbe és a kutatásba. Jelenleg a Samsung Magyarországnál vagyok junior product manager a Display divízióban, ami kellemesen nagy kihívást jelent, ezért most erre fókuszálok. Az pedig, hogy fogok-e a jövőben digitális marketinggel foglalkozni, inkább a lehetőségektől függ.
A jelentkezéseket 2024. november 30-ig várjuk ezen az oldalon keresztül. A tavalyi verseny győzteseiről itt, a két évvel ezelőtti pályázat nyerteseiről itt, a Covid-járvány miatt összevont 2019/2020. évi nyertesekről itt, a 2018-as díjazottakról pedig itt lehet olvasni. Minden egyéb információt megtaláltok a Legjobb szakdolgozatoldalán.
- GVH: A vizsgált magyar influenszereknek csak egyötöde jelöli helyesen posztjaiban a reklámjelleget
- Rendhagyó szakmai egyeztetést tartottunk ügynökségekkel az influencer piacról
- A podcasterek letaszították a trónról az “eredeti” influencereket
- KATA-para, fizetett hashtag, futószalagon gyártott tartalom: Influenszer-lét a szakma szemével és a GVH frissített tájékoztatója alapján