Így alakult a 2023-as magyar programmatic piac

Megosztás

HOPPex idén is elkészítette összegzését a hazai programmatic piac előző évi alakulásáról, amelyből kiderül, hogy a legnagyobb hirdetőnek továbbra is a telekommunikációs cégek számítanak, és 2023-ban is a nyílt piac került túlsúlyba a privát megállapodásokhoz képest.

A közlemény szerint bár a mobil platform térnyerése lelassult a tavalyi évben, a mobilhirdetések a teljes piaci részesedés és a privát megállapodások tekintetében is megelőzték az asztali kiszolgálást. A 2023-as év adatai szerint a mobil platform 51, az asztali számítógépek 49 százalékos piaci részesedést értek el. A tranzakciós környezet tekintetében a mobil- és az asztali hirdetések egymáshoz hasonló megoszlást követtek: a mobil platform esetében a privát megállapodások a megjelenések 28%-át, az asztali platform esetében 27%-át tettek ki.

A nyílt piac túlsúlya erősödött

Az elmúlt évek során a vásárlói oldal nyílt piaci lehetőségei jelentősen bővültek: 2023-ra a HOPPex-en belüli forgalom 73%-át a nyílt piac, 27%-át pedig a privát megállapodások tették ki (tavaly ez az aránypár 68 és 32 százalék volt – a szerk.). Ugyanakkor a közleményben kiemelik, hogy a privát megállapodások több olyan jelentős hozzáadott értékkel is rendelkezhetnek, amelyek a Google third party cookie kivezetése után ismét felértékelődhetnek. Ilyen értékként említik az elsőbbségi megjelenést a nyílt piaccal szemben, a magas minőségű felületek vagy méretek korlátozott elérhetőségét, és a kiadói first party adathasználatot.

Továbbra is a 300×250-es méret a legnépszerűbb

A 2023-as adatok szerint ismét a 300×250-es méret teljesített a legjobban, de több, jellemzően kisebb multiplatform méret (336×280, 320×480) esetében is növekedés mutatkozott. A dobogó második és harmadik fokára a 640×360 és a 300×600-as méretek értek fel. A legnépszerűbb méretek esetében az átlagos nyílt piaci megoszlás 67% volt, ugyanakkor bizonyos egyedi méretek esetében jelentős kilengések is láthatók a privát megállapodások és a nyílt piac irányában is.

A távközlési szektor jelentősen megerősödött

Miközben a kereskedelem iparága megőrizte vezető pozícióját a szektorális költések terén, a távközlési szektor jelentős növekedést könyvelhetett el, ezzel megelőzte az öltözködés és kiegészítők kategóriát is. A 2022-es évhez képest a szolgáltatás szektor kiesett a toplista szereplői közül és helyét a közlekedési eszközök iparága töltötte be. A teljes piaci szintet vizsgálva a kereskedelem, a távközlés, az öltözködés és kiegészítők, a közlekedési eszközök, illetve a lakberendezés és lakásfelszerelés szektor költött legjelentősebb mértékben.

A telkó és az e-kereskedelmi cégek a legnagyobb hirdetők

Továbbra is a telekommunikációs cégek a legjelentősebb hirdetők a programmatic piac színterén. Ugyanakkor az ekereskedelmi, FMCG, elektronikai és közlekedési eszköz ágazatban működő vállalatok szintén dominálnak, ezáltal is tovább diverzifikálva a piacra befolyást gyakorló hirdetők körét.

Kapcsolódó: