MRSZ: Kétszámjegyű csökkenést hozott 2022 a média reklámbevételekben

Megosztás

Elkészült a Magyar Reklámszövetség 2022-es média- és kommunikációs piac költéseit felmérő jelentése, amelynek legfontosabb megállapításai a következők:

  • A piac 2022-ben sem lélegezhetett fel, hiszen az orosz-ukrán háború következtében kialakult komplex válság a kommunikációs iparágat sem kímélte. Mindezeken túl a szakmának az extraprofit adók bevezetésével és a kata adónem kivezetésének hatásaival is meg kellett bírkóznia.
  • Az MRSZ Médiatorta látszólag (nominálisan) csekély mértékben, 3,7%-kal nőtt 2021-hez képest, de reálértéken kétszámjegyű, 10,8%-os a csökkenés, és nem éri el a 2019-es szintet sem (-0,6%).
  • 2022-ben a digitális szegmens növekedésének eddig megszokott üteme megtorpant, és a nemzetközi trendeknek megfelelően a
    hazai piacon is elérte a „felnőttkort”.
  • A médiatortát a digitális szereplők uralják: a médiaköltések több mint fele (51,4%) a digitális médiában landolt. A hirdetők már 2016 óta a digitális reklámokra szánt büdzsé több mint felét globális médiaszereplőknél költik el és ez az arány folyamatosan nőtt: 2022-re az összdigitális költéseken belül kétharmad (66%) a globális és egyharmad (34%) a lokális piac megoszlása.
  • Trendforduló az állami reklámköltésekben: a választások után jelentősen csökkentek az állami szereplők (kormányzat és az állami tulajdonú vállalatok) reklámköltései.
  • A 2022-es MRSZ Kommunikációs torta szolid nominális növekedése is megtévesztő, mert reálértéken 5,4%-kal csökkentek a kommunikációs iparág marketingkommunikációs bevételei az előző évhez képest.
  • A piaci szereplők prognózisa szerint a 2023-as média- és kommunikációs torták mérete reálértéken további és szembetűnő módon apadhat.

További részletek az MRSZ közleményében és az adatokat részletesen bemutató prezentációban olvashatók.

A digitális reklámköltések múlt évi és idén várható alakulásáról a március 23-i online IAB Reklámköltés Cafén hallhattok, amelyre itt tudtok regisztrálni.