Autentikus tartalom, gyors és kreatív reakció, diverzitás és inkluzivitás – Ez a márkák sikerének titka a Social Media 3.0 korában

Megosztás

Ami néhány évvel ezelőtt működött a közösségi médiában, annak jelentős része ma már a múlté, a Social Media 3.0 és az AI új trendeket és kihívásokat hozott. Többek között azt, hogy a jövőben azok a márkák lehetnek igazán sikeresek, amelyek jól ismerik az online kultúrában betöltött szerepüket. Prezenszki Alex, a Mediator social media directora osztotta meg velünk a tapasztalatait.

A 2023-as AdEx riport szerint az influencermarketing-költés 6,2 milliárdot tett ki. Nagyobb vagy kisebb összegre számítottatok?
Hasonló nagyságrendre számítottam, de a tényleges szám valószínűleg ennél még nagyobb. Beszéltünk erről már korábban az IAB Hungary Influencer Munkacsoportjának egyik workshopján is, hogy ezt biztosan nem lesz egyszerű pontosan mérni, de szerintem a most kidolgozott definíció és mérési módszertan jó kiindulópont ahhoz, hogy a jövőben még közelebb kerüljünk a valós összeghez.

A Social Media 3.0 korában azok a márkák lesznek sikeresek, amelyek tisztában vannak az online kultúrában játszott szerepükkel. Milyen kulturális lehetőségek kínálkoznak a márkák számára a közösségi médiában?
A közösségi médiában rejlő kulturális lehetőségek közül mindenképp kiemelkedik az autentikus tartalom előállítása, amely nem pusztán promóciós jellegű – ebben az esetben a márkák akár mélyebb történeteket is megoszthatnak, ezáltal növelve a felhasználók elköteleződését. A gyors és kreatív reakció a különböző eseményekre és trendekre szintén alapvető, amivel a brandek még láthatóbbá válhatnak, és könnyebben kapcsolódhatnak a fogyasztókhoz. A diverzitás és inkluzivitás valódi támogatása szintén hozzájárul a márkák társadalmi felelősségvállalásának és hitelességének erősítéséhez – ebben azért még van hova fejlődnünk itthon.

Az influencermarketing-piac a becslések szerint globálisan 2024 végére eléri a 24 milliárd dollárt, és alapvető fontosságú marad a közösségimédia-stratégia szempontjából. Milyen új területeken lesznek meghatározók a kreátorok?
Az influencerek egyre több területen válnak meghatározó szereplőkké, kiterjesztve hatásukat például a pénzügyi szolgáltatásokra, egészségügyre, oktatásra vagy a fenntarthatóságra. Ezekben az iparágakban az influencerek segíthetnek a tudatos tájékoztatásban és az új megközelítések népszerűsítésében, hozzájárulva a fogyasztói döntések és szokások formálásához. Egy saját példát is tudok említeni a fenti témakörök egyikéből: a tavalyi évben egy ügyfelünknél – a köztudottan erősen szabályozott bankszektorból – például egy kiberbiztonsággal kapcsolatos, edukációs influencer-kampányunk futott nagy sikerrel a TikTokon.

Hogyan támogatják az AI-modellek a közösségimédia-folyamatokat?
A mindennapi munkánk során is tapasztaljuk már, hogy ezek az eszközök jelentős mértékben támogatják a közösségimédia-menedzsmenthez kapcsolódó folyamatokat: többek között a tartalomgyártás és a hirdetéskezelés területén, a felhasználói interakciók elemzésében; de ne feledkezzünk meg az operatív, napi feladatokról sem, amiket hatékonyan lehet velük optimalizálni. Az AI képes felismerni a trendeket, megérteni a fogyasztói viselkedést, így már a stratégiaalkotás szakaszában hasznos segítség lehet akár egy komplex, influencer aktivitással megfűszerezett integrált kampány tervezése során is.

Fotó: Puskás Dániel

Globálisan megfigyelhető egyfajta elmozdulás a profin szerkesztett, TV-reklám jellegű tartalmaktól a „csiszolatlan”, kiszámíthatatlan tartalmak felé, de a rövid, ütős videók mellett a hosszabb, edutaintment jellegű tartalmak aránya is nő. Hol tart ma Magyarország, és milyen új trendekre érdemes felkészülni még?
Itthon is látjuk ezt a tendenciát, de szerintem még nincs jelen olyan mértékben, mint tőlünk nyugatabbra. Sajnos költséghatékonysági okokból sokszor még mindig jellemző az elavult „a TV spot 15 mp-es vágata jó lesz TikTok-ra” hozzáállás. Vannak azért szerencsére kivételek, mi is gyártottunk számos olyan short-form tartalmat az elmúlt években, amik kifejezetten ezekre a platformokra készültek, és az ügyfél megfogadta a javaslatainkat. Az elmúlt hetekben pedig pont long-form videókkal foglalkoztunk, szóval az edutainment tartalmakra is van igény.

A jövőben érdemes lesz figyelemmel kísérni a TikTok további térnyerése mellett a Threads hazai alakulását, illetve, hogy mikor érkezik meg igazán a virtuális és kiterjesztett valóság (AR) trendje Magyarországra. Én személy szerint nagyon támogatnám, ha még több izgalmas kollaboráció születne hazai és nemzetközi márkák között, amikből külföldön már sok jó példát láthattunk.

Kapcsolódó: