Az IAB Europe tizenhetedik alkalommal készítette el az előző évi reklámköltési adatokat listázó The AdEx Benchmark című riportját, amelyet az európai szervezet legnagyobb szakmai eseményén, a madridi Interacton mutattak be nemzetközi közönség előtt.
Az IAB Europe 2022-es AdEx Benchmark felmérésében azonban két fontos változás is történt. Egyrészt kikerültek belőle Fehéroroszország és Oroszország piaci mutatói, másrészt a tavaly ősszel egy szervezetbe tömörült balti országokkal, vagyis Észtország, Lettország és Litvánia csatlakozásával a tanulmány jelenleg már 29 európai piac reklámköltéséről ad egy összefoglaló képet. A jelentés legfontosabb mutatói a következők:
- Az európai digitális hirdetési piac 2022-ben 9,8%-os növekedést ért el, amely összességében 86 milliárd eurós digitális reklámköltést jelentett, ez pedig 7,7 milliárd eurós többletet mutat az előző évhez képest.
- Az európai piacok közül Törökország érte el a legnagyobb, 93,3%-os növekedést 2021-es évvel összehasonlítva. A legkisebb mértékben a szlovák digitális piac bővült (+1,5%), az Oroszországgal háborúban álló Ukrajnában 20,7 százalékos visszaesést mértek, Magyarország pedig a 29 ország közül a 24. helyre került a 4,3 százalékos bővülési mutatójával. (A 2022-es hazai AdEx riportot itt éritek el.)
- A digitális szektor hajtóereje az audió és videó szegmense volt. Az audioköltések a 2021-es évhez képest 22,1%-kal, 0,7 milliárd euróra nőttek, a videós hirdetésekre költött összeg pedig 13,6%-os növekedést mutatva, 18,3 milliárd eurót ért el a piacon.
- A költések legnagyobb szegmense továbbra is a display, amely tavaly a teljes európai piacon belül 49,9 százalékos részesedést ért el. A display 2021-es évhez viszonyított 9,5%-kal bővülésével 40,1 milliárd eurót, a search pedig a 10,7%-os növekedésével 37,4 milliárd eurót tudott megmozgatni a piacon.
A teljes AdEx Benchmark 2022 jelentést, amely a 29 piac minden fontosabb adatát és a piaci mutatókhoz fűzött kommentárok összefoglalóját is tartalmazza, 2023 júniusában teszik közzé. Addig azonban a felmérés rövidebb kivonata az IAB Europe oldaláról tölthető le, de IAB-tagként a Dokumentumtárban közvetlenül is eléritek.
Kapcsolódó: