Megalakult az IAB Hungary Retail Media Munkacsoportja

Megosztás

A retail media szerepe Európában 2023-ra már túlnőtt a feltörekvő médiacsatornák szintjén: a szektor hirdetési költéseinek összege átlépte a 10 milliárd eurót, az idei évre (az Amazon nélkül) 40 százalék feletti bővülés várható a költésekben (Forrás: Statista); az IAB Europe előrejelzései szerint pedig 2027-re akár a lineáris televízióra fordított összeget is meghaladhatja az európai online retail media reklámköltés.

Az IAB Europe már 2022 őszén létrehozta Retail Media Munkacsoportját, tavaly szeptemberben 101 Guide to Retail Media címmel egy kisokost adott ki, idén januárban pedig a szektorban használt legfontosabb definíciókról készített egy fogalomtárat

Április elejére azonban az IAB Hungary szervezetén belül is megalakult a Retail Media Munkacsoport, hogy az IAB Europe és a környező országok IAB szervezeteihez csatlakozva a hazai piacon is alkalmazni tudja a már kidolgozott irányelveket, sztenderdeket és az európai ernyőszervezet által elért eredményeket.

“Szeretnénk, ha az érintett magyar szereplők tevőlegesen is alakítanák a piacot. Mindezt úgy, hogy közben korrekt képet kapjanak a retail media hazai státuszáról és egyben megismerjék azt az IAB-s keretrendszert, amelynek elemei nemzetközileg már rendelkezésre állnak. Korábban több megkeresést is kaptunk, hogy vegyünk részt szakmai rendezvényeken és ott mutassuk be, hogy mi a retail media jelentősége, milyen az európai státusza, és mire számíthat a hazai piac ezen a területen a jelenben és a jövőben egyaránt. Mostantól ezt már az IAB-n belül tehetjük meg” – utalt Szabó Ákos, a munkacsoport vezetője, a Barion big data üzletágának üzletfejlesztési vezetője arra, hogy az elmúlt egy évben egyre több piaci szereplő, köztük számos ügyfelük érdeklődött a téma iránt, ezért év elején Zsoldos Dániellel (chief data monetization officer, Barion) az IAB Hungary kötelékében egy olyan munkacsoport megalakulását javasolták, amely képes a piaci szereplőket edukálni, informálni és munkájukat szakmai útmutatókkal támogatni. 

Szabó Ákos a 2000-es években az Index.hu értékesítési igazgatójaként, a 2010-es évek első felében az Adaptive Media üzletfejlesztési vezetőjeként dolgozott. Az IAB Hungary elnökségének két ciklusban is tagja, az IAB Hungary blogjának alapító szerkesztője és szerzője volt, munkája elismeréseként 2012-ben IAB Hungary-díjat kapott. Elnökölt a DKT Egyesületben, programigazgatója volt az MRSZ Reklámkonferenciának és alapító vezetője az IBS Budapest digitális marketing képzésének. Tíz éve működik a Bécsben alapított Studio Binär digitális reklámügynöksége, amely főleg programmatic kampányokkal és tanácsadással foglalkozik a közép-európai piacokon. Rendszeres szereplője magyar szakmai rendezvényeknek, a Barion képviseletében pedig az IAB Hungary Programmatic és Adat munkacsoportjainak munkájában is részt vesz.

A Barion 2015-ös alapítása óta mára az egyik legismertebb magyar fintech vállalattá fejlődött, fizetési megoldásain keresztül tízezres nagyságrendű magyar webshoppal áll kapcsolatban, akik potenciális retail médiatulajdonosok is egyben. A munkacsoport megalakulása a Barionnal partnerségben álló cégeknek is segíthet abban, hogy átlátható és standardizált környezetben fontolhassák meg felületeik monetizálási lehetőségeit.

A munkacsoport alapító cégtagjai:
A Retail Media Munkacsoporttal egy olyan szakmai együttműködési platform jött létre, ahol az online kiskereskedelmi médiában érdekelt piaci szereplők között egységes, produktív kommunikáció indulhat a területhez köthető információgyűjtéssel, kutatással, edukációval, sztenderdizálással és ajánlásokkal kapcsolatban. A Retail Media Munkacsoportról bővebben ezen az aloldalon olvashattok.

“A munkacsoportba elsősorban tényleges és potenciális retailmédia-tulajdonosokat, illetve az őket képviselő hirdetési hálózatokat a.k.a. sales house-okat, retail mediat tervező és vásárló hirdetőket, ügynökségeket és az online kereskedelemben, illetve közvetlenül a retail mediaban érintett szolgáltató cégeket várunk. Természetesen minden olyan IAB-tagcéget szívesen látunk, aki szakmai érdeklődést táplál a téma iránt” – tette hozzá Szabó Ákos.

A munkacsoport tehát további cégtagok csatlakozását várja, akik képviselőiken keresztül szívesen dolgoznának azért, hogy egy élő, aktív, közösségi platform jöhessen létre a hazai retail media szektorban is. Jelentkezéseteket Papliczky Pál ügyvezető a [email protected] mailcímen várja.

Nyitó illusztráció: Mohamed Hassan / Pixabay

Kapcsolódó: