Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) és a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) kodifikációs bizottsága az elmúlt két évben széleskörű szakmai egyeztetés keretében, mintegy 24 szervezet javaslatainak összehangolásával több mint 30 ülés alkalmával aktualizálta a Magyar Reklámetikai Kódexet.
A modernizált normagyűjteményben kiemelt figyelmet kapott az adatvédelem, két külön fejezet vonatkozik a gyermek és fiatalkorúaknak szóló reklámozásra illetve a szerepeltetésükkel készült reklámokra, míg a környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámokról szóló rész közel háromszorosára bővült. A frissített – a mai szabályozást kiegészítő, és a gazdasági, kulturális, társadalmi környezethez illeszkedő – normagyűjteményt április 4-én 24 szervezet vezetője írta alá ünnepélyes keretek között, olvasható az MRSZ közleményében.
A 2023. június 30-tól hatályos új Kódex a 2015-től alkalmazott magatartási szabályok gyűjteményét váltja fel, korszerűsítve és összhangba hozva azt a nemzetközi önszabályozási sztenderdekkel, a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara Reklám- és Marketingkommunikáció Kódexének 2018. évi átdolgozott kiadásával. Az új Kódex a hazai jogszabályi-, társadalmi- és környezeti változásokat, a szakma fejlődését, a digitalizációnak köszönhető technológiai és médiafogyasztási változásokat, illetve a Kódex alkalmazása során szerzett gyakorlati tapasztalatokat is figyelembe véve 24 szakmai és civil szervezet véleményét, módosítási javaslatait is tartalmazza.
A legjelentősebb módosítások és új tartalmak a Kódexben
„A tartalmi változás tekintélyes mértékű: szinte minden cikkely szövege módosult, kiegészült, és az alkotók új fejezeteket is beemeltek. A kódex logikailag is áttekinthetőbbé vált egyes fejezetek összevonásával és az időközben hangsúlyossá vált témakörök önálló cikkelybe rendezésével. A normagyűjtemény értelmezését segíti a jövőben, hogy a legtöbb szakasz elejére a blokk témáját, tárgyát egyértelműsítő definíciókat is beillesztettünk. A jelenlegi módosítással elmondható, hogy a Magyar Reklámetikai Kódex új változata a korábbi normagyűjteménynél és a jogszabályi előírásoknál részletesebb, és olykor szigorúbb megfogalmazásokkal is él” – foglalta össze a kódex főbb változásait Fülöp Szilvia, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.
- Kibővült az általános reklámtilalmak 3. cikkelye: a társadalmi etikai normák és a közízlés ingerküszöbének változásaira reagálva nemcsak a tilalmakat aktualizálták, de a mérvadó reklámozói magatartásformák preferálásával is irányt mutatnak, amely során említik például a sokoldalú emberábrázolásra vagy a testképet digitális módon torzító manipulációk elkerülése érdekében tett törekvéseket is.
- Az új Kódex-változatban önálló fejezet alatt és jelentősen átdolgozva jelenik meg az adatvédelem (8.cikkely) tekintettel a 2018-tól érvényes uniós (GDPR) és hazai adatvédelmi jogi változásokra és a gyakorlati tapasztalatokra.
- A gyermek és fiatalkorúaknak szóló reklámozás, illetve a szerepeltetésükkel készült reklámoknak két külön fejezetet is szentel a kódex (12. cikkely és 29. cikkely) – mindkettő tekintélyes mértékű átdolgozáson esett át, de a gyermek és fiatalkorúak védelmét szolgáló kitételek az egyes iparág specifikus részekben is megjelennek, amely mutatja, hogy ezen szempont fontossága jelentősen megnőtt a reklámtevékenység során.
- Teljeskörű átdolgozáson esett át a környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámokról szóló rész (22. cikkely): az eddig 7 bekezdésből álló blokk 20 bekezdésnyire bővült, a tartalmi változása pedig tükrözi az ezen a téren az elmúlt években bekövetkezett számottevő társadalmi hozzáállás-változást.
- A korábbi, csak alkoholos italok reklámjára vonatkozó szabályok kibővültek azon alkoholmentes italokéra is, amelyek alkoholtartalmú ital márkanevét viselik (18.Cikkely) – ezt a megújult szakaszcím is egyértelműsíti. Közvetlenül a szerencsejátékokat szabályozó cikkely után új tartalomként, önálló szakaszként került be a fogadási tippszolgáltatással kapcsolatos reklám is (21. Cikkely).
- Átdolgozták a Kódex III., digitális térben közzétett reklámokat szabályozó teljes fejezetét a szakmai- és digitális fejlődést lekövető módosításokkal. Ezek közül kiemelkednek az influenszer marketingre vonatkozó szabályok (27. cikkely), amelyek a szakmai gyakorlatokból és tapasztalatokból merítkezve, illetve a Gazdasági Versenyhivatal korábban kiadott ajánlásainak tartalmára támaszkodva vadonatúj szakaszban jelennek meg az új Kódexben.
Az új Magyar Reklámetikai Kódexben rögzített tartalommal egyetért a szakma 24 legnagyobb szövetsége, testülete, egyesülete, és e szervezetek vezetői aláírásukkal hitelesítették, hogy a szervezetek tagjai a Kódex előírásait magukra nézve is kötelező érvényűnek ismerik el.
Az új Magyar Reklámetikai Kódex teljes terjedelmében az MRSZ weboldalán és Dokumentumtárunkban közvetlen is elérhető.
A megújult Magyar Reklámetikai Kódexet aláíró szervezetek:
- Direkt és Interaktív Marketing Szövetség
- Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége
- Helyi Rádiók Országos Egyesülete
- IAB (Interactive Advertising Bureau) Hungary
- Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség
- Magyar Édességgyártók Szövetsége
- Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete
- Magyar Energiaital Szövetség
- Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség
- Magyar Márkaszövetség
- Magyar Marketing Szövetség
- Magyar Reklámszövetség
- Magyar Sörgyártók Szövetsége
- Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács
- Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete
- Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
- Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége
- Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete
- Önszabályozó Reklám Testület
- OOH Szövetség
- Piackutatók Magyarországi Szövetsége
- POPAI
- Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete
- Reklám Világszövetség Magyar Tagozata
Kapcsolódó:
- MRSZ: Kétszámjegyű csökkenést hozott 2022 a média reklámbevételekben
- Útmutatót készített az MRSZ a reklámokra vonatkozó nyelvtörvény alkalmazásáról
- MRSZ: A reklámadó visszavezetése megroppanthatja a reklámipart