Sosem mértek még ilyen magas podcasthallgatási arányokat az Egyesült Államokban

Megosztás

The Infinite Dial 2023 címmel idén is elkészült az Edison Research piackutató jelentése, amely 1998 óta végez méréseket, készít kutatásokat az Egyesült Államokban, és állítja össze minden évben az amerikai digitális médiafogyasztási szokásokat felmérő riportját. Idén a 25. évfordulóját ünneplő, az amerikai piacon a leghosszabb ideje, éves rendszerességgel futó kutatásuknak A betárcsázós kapcsolattól a digitális dominanciáig alcímet adták, utalva arra, hogy kiadványuk a legfrissebb piaci adatok mellett az elmúlt negyedszázadban a digitális média történetét meghatározó mérföldköveket is sorra veszi. Ezek között szerepel például, hogy

  • 1998-ban az amerikaiak még csak 31%-ának volt internet-hozzáférése, szemben az idei évvel, amikor ez az arány 95%-ra nőtt;
  • 1998-ban még csak a háztartások felében volt számítógép, egy 2023-as adat szerint azonban már az amerikaiak 91%-a hord magával valamilyen digitális okoseszközt;
  • 1998-ban az amerikaiaknak még csak 6%-a hallgatott online audiotartalmat, ma pedig a megkérdezettek 70%-a ezt heti rendszerességgel teszi.

A digitális médiafogyasztáshoz használt eszközök jellegében és mennyiségében is jelentős változásokat tapasztaltak az elmúlt évekhez képest.

  • Az Egyesült Államokban ma már a 12 év felettiek 58%-ának van vezeték nélküli fejhallgatója, 2021-ben ez az arány 50% volt.
  • A 12 éven felüli megkérdezettek 70%-a mondta azt, hogy az otthonában van okostelevízió, szemben a 2021-es 61%-kal.
  • A felmérésben résztvevők 36 százaléka rendelkezik okoshangszóróval, 2021-ben ez a százalékérték még 33 volt. Az okoshangszóróval rendelkezők 43%-ának egy, 20%-ának kettő, 38%-ának pedig három vagy több ilyen eszköze is van.

Mindeközben az online audiotartalmat fogyasztók száma is növekedést mutat: a 12 és 54 év közötti korosztály 87%-a nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt hónapban* hallgatott online audiotartalmat, a 18 év feletti amerikai felnőttek 37%-a pedig ezt az autóban ülve tette, amely szintén emelkedést mutat az egy évvel korábbi 32%-os adathoz képest. Amikor pedig csak a podcast-hallgatási gyakoriságra kérdeztek rá közvetlen a felmérés előtti hétre és hónapra vonatkozóan, az alábbi válaszok születtek:

  • 2022-ben a 12 év felettiek 38%-a hallgatott podcastot a megkérdezésüket megelőző hónapban, az  idei felmérésben azonban ez az arány már 42 százalékra nőtt, ilyen magas értéket korábban még nem mértek.
  • A 12-54 éves korosztály többsége (53%) hallgatott podcastot az előző hónapban, és 39%-uk válaszolt úgy, hogy a megkérdezésük előtti héten is így tett.
  • Amikor azonban korosztálytól függetlenül vizsgálták, hogy hányan hallgattak az előző héten bármilyen podcastet, akkor egy összesített 31%-os eredményt kaptak válaszul, ami a 2022-es 26%-os arányhoz képest szintén jelzésértékű változás.

Ugyanakkor a felmérés során olyan összefüggésekre is rámutattak, mint pl. az, hogy a heti rendszerességgel podcasteket hallgatók idővel, fokozatosan egyre több ilyen tartalmat kezdenek fogyasztani. Mert amíg a 2022-es felmérés résztvevői egy adott hét alatt átlagosan 8 podcast-epizódot hallgattak meg, addig idén ez a szám már 9-re emelkedett. Mindeközben az autóban podcasteket hallgatók száma is megnőtt. Legutóbb már a 18 éven felüli megkérdezettek 38%-a mondta azt, hogy az autóban ülve hallgatott podcastet a megkérdezését megelőző hónapban, szemben a 2022-es felméréssel, amikor még csak a válaszadók 32%-a nyilatkozott így.

Megan Lazovick, az Edison Research alelnöke az eredmények kapcsán elmondta, hogy “a két korábbi éves felmérés még elég erősen a COVID-19 által okozott zavaros helyzetet tükrözte, ám mostanra úgy tűnik, az audio- és a közösségimédia-fogyasztási szokások trendjei is visszatérnek a jól megszokott kerékvágásba. Izgalmas látni, hogy az online audio és podcast szektora milyen magas szintre nőtt.”

Még több adatot és azokból leszűrhető összefüggést az Edison Research The Infinite Dial felméréséről a weboldalukon lehet találni, de a pdf-kiadvány a Dokumentumtárunkban közvetlen is elérhető.

*A felmérést 2023 januárjában végezték az Egyesült Államokban, amely során 1500, 12 évesnél idősebb embert hívtak fel véletlenszerűen kiválasztott mobil- és vezetékes telefonjaikon keresztül.

Fotó: Sam Williams / Pixabay

Kapcsolódó: