“A podcast több szempontból is prémium médium: egyrészt hallgatói jó módú, fiatal, városi, intelligens emberek; másrészt elképesztően hatékony a műsorokban megjelenő márkák számára, minden más médiummal összevetve a podcastekben nagyobb a márkanevek visszaidézése, nagyobb a vásárlási hajlandóság” – ezt Román Balázs, a Betone Studio egyik alapítója, kreatív producere és egyben az Audio Munkacsoport vezetője mondta, amikor a munkacsoportokat bemutató sorozatunkban a legfrissebb hazai podcast kutatásról, a médiumban rejlő lehetőségekről és az idei terveikről kérdeztük.
Milyen évet zártatok, sikerült valóra váltani mindazt, amit elterveztetek?
Az audio médiapiac még nagyon fiatal, ehhez mérten agilis és aktív is, ami a munkacsoportban is érzékelhető. Tavaly rengeteg folyamatot elindítottunk, aminek egy része idén év közepére érik majd be; illetve tavaly tavasszal rendeztünk egy remek eseményt a podcast médiapiac aktuális trendjeiről, amire rengetegen eljöttek.
Good morning podcast! IAB Café 2022 tavaszán (Fotó: Marjanovic Mira, Central Media)
Két évvel ezelőtt az Audio Munkacsoporttal ti mértétek fel elsőként reprezentatív módon a hazai podcast-piacot, és májusban a 2023-as kutatást is egy IAB Café keretében mutatjátok be. Láttad már az adatokat? Lesznek számok, összefüggések, amik meglepetést okozhatnak a piacnak?
Még zajlik a kutatás elemzése és kiértékelése, ezért korai adatokat mondani. Az azonban már most jól látható, hogy a hazai podcast hallgatók tábora jelentősen nőtt két év alatt. Az is elmondható, hogy a közönség inkább az audió podcasteket részesíti előnyben a videóssal szemben, és az is biztos, hogy megmaradt a podcast média prémium jellege.
A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk, benne a podcast médiapiac legfontosabb reprezentatív kutatásának második hullámos eredményeivel, egy piaci elemzéssel, egy mérési útmutatóval és egy frissített fogalommagyarázattal. Azt gondolom, hogy a Podcast Insight Hungary az a tudásbázis, amely minden, a médiában és marketinggel foglalkozó szakembernek valódi, használható piaci ismeretet ad. Ennek a kiadványnak a bemutatója lesz a május közepi IAB Café esemény, de az év második felében is lesz miről beszélgetni akár élő, akár online események kapcsán.
A tavalyi IAB Podcast Cafén otthonosan mozgóként, illedelmesen viselkedőként emlegetted a podcastekben elhelyezett reklámokat. Ez a tulajdonság adja a podcastek prémium jellegét a hirdetők, a márkák számára is?
A podcast több szempontból is prémium médium: egyrészt hallgatói jó módú, fiatal, városi, intelligens emberek és aktívabbak az átlag médiafogyasztókhoz képest; másrészt a podcast elképesztően hatékony a műsorokban megjelenő márkák számára, amennyiben a márkák képesek a médium sajátosságainak megfelelően megjelenni. A podcastekben – minden más médiummal összevetve – nagyobb a márkanevek visszaidézésének aránya és nagyobb a vásárlási hajlandóság is. Szerencsére tényleg egyre több márka érti ezt és jelenik meg podcastek környezetében, vagyis élvezi ennek a médiumnak az előnyeit.
Az AdEx riport tavaly 121 százalékos bővülést jelentett az előző évhez képest audio szektorban, és az AdExpect 2023-as felmérésében is az audiótól várják a legnagyobb mértékű változást a költésekben. Mire számítasz, mennyiben lesz más 2023, mint az előző év volt?
A podcast médiapiac a világon szinte mindenütt a leggyorsabban növekvő digitális média – nem véletlen, hogy nálunk is elképesztően nagyot nőtt 2021 és 2022 között, és ez a trend folytatódni fog. Az ok egyszerű: korábban nem létezett ez a piac, gyakorlatilag a nulláról épült, a bázis alacsony volt. Eközben pedig az elmúlt két évben létrejött az a médiainfrastruktúra, amely lehetővé teszi a gyors, egyszerű és mérhető médiatervezést egy kifejezetten magas státuszú fogyasztói körrel rendelkező médiatípusnál. Egyre több márka él ezzel a remek lehetőséggel.
Román Balázs, a Betone Studio egyik alapítója, kreatív producere, az Audio Munkacsoport vezetője (Fotó: Marjanovic Mira, Central Media)
Hogy látod, milyen hívószavak határozhatják meg az idei évet digitális audió szempontból?
Az egyik a hatékonyság: a podcast minden kutatás szerint a jelenleg elérhető leghatékonyabb média, ha jól használják. A másik a mérhetőség, hiszen a podcast rendkívül jól mérhető, amennyiben a tartalomgyártók megfelelő eszközöket használnak. Harmadikként pedig a növekedést említeném: a podcast média előtt további jelentős növekedés áll – nem lennék meglepve, ha néhány éven belül elérné a milliárdos költési szintet (2022-ben a digitális audio szektorban 425 millió forintos költést mértek – a szerk.)
És akik az Audio Munkacsoportban mindezért dolgoznak: Csánki Zita (RTL), Cseke Judit (New Land Media), Erőss Csaba (Dentsu), Fekete Zsuzsa (Httpool), Gosztola Beatrix (Growth Masters), Dr. Kapi Anikó, Klenyán Ágnes (Net Média / Portfolio csoport), Libor Anita (Madaz Podcast), Major Helga (Zenith), Melegh Noémi (New Land Media), Nyusztay Máté (HVG), Pentelényi-Kovács Tímea (Madaz Podcast), Rényi Balázs (RTL), Román Balázs (Betone Studio), Sárközi András (Growth Masters Kft.), Sopov István (Adaptive Media), Széchy-Baráth Adrienn (Centrál Média) és Zákányi Gáspár (Wmn).
Ismét eredményt hirdettünk márciusban, és ezúttal egy szegedi diák is volt a győztesek között. Ennek kapcsán kaptunk meghívást egy diákokkal... Olvass tovább
Május 11-én a világ legnagyobbként emlegetett, podcast témára épített eseményén, a New York-i Podcast Upfront rendezvényen mutatták be az amerikai... Olvass tovább
"Ma a digitális média önmagában több ágra tagolódik, mint amennyi opció évekkel ezelőtt összességében volt a médiában. Hogy ezek közül... Olvass tovább
The Infinite Dial 2023 címmel idén is elkészült az Edison Research piackutató jelentése, amely 1998 óta végez méréseket, készít kutatásokat... Olvass tovább
A Magna Media Trials divíziója és a Spotify közösen vizsgáltak egy eddig kevésbé feltárt fogyasztói viselkedést: a digitálisaudio-tartalmak közös hallgatását... Olvass tovább
A hazai piacot reprezentatív módon elsőként az IAB Audio Munkacsoportjának megbízásából az NRC piackutató mérte fel 2021-ben. Ebből a kutatásból... Olvass tovább
Új sorozatot indítottunk itt a blogon, mert múlt év végi kérdőíves felmérésünkre adott válaszaitokból kiderült, hogy szívesen olvasnátok a munkacsoportok... Olvass tovább
"Most már mindenkinek tennie kell azért, hogy legyen elég adata a marketinghatékonyság növeléséhez" – foglalta össze a cégek számára egyre... Olvass tovább