Deli Norbert: Vége az adatgazdag évtizednek, foglalkozzunk komolyabban az analitikával!

Megosztás

“Most már mindenkinek tennie kell azért, hogy legyen elég adata a marketinghatékonyság növeléséhez” – foglalta össze a cégek számára egyre sürgetőbb feladatot Deli Norbert, aki az Analitika Munkacsoporttal együtt 2023-ban oktatási anyagokkal és workshoppal várja majd az egyre komplexebb mérés fontosságára ébredőket. Új sorozatot indítottunk itt a blogon, mert múlt év végi kérdőíves felmérésünkre adott válaszaitokból kiderült, szívesen olvasnátok többet a munkacsoportok éves terveiről, azok megvalósulásáról és tényleges munkájáról.

  1. rész: Szutor Ferenc: Most kezd ráébredni a piac, hogy a first party adatokkal tényleg foglalkozni kell
  2. rész: Kapi Anikó: Nagyon szeretnénk, ha az influencer-költés a következő médiatortában már szerepelne
  3. rész: Gandera Balázs: Célunk, hogy azzal támogassuk a PPC terület szereplőit, amit ők maguk igényelnek
  4. rész: Román Balázs: A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk
  5. rész: Erdélyi Eszter: A videós piac folyamatosan nő, mindenképp foglalkozni kell vele!
  6. rész: Néz Kata: A pályakezdő fiatalokat, a jövő digitális tehetségeit kell támogatnunk

Két éve vetted át a munkacsoport irányítását, akkori interjúdban a munkacsoport legfontosabb céljaként fogalmaztad meg a piaci szereplők edukálását az analitikáról, hogy a lehető legtöbben értsék, értékeljék az analitika által nyújtott mérhetőség, visszacsatolás előnyét. Jobb ma a helyzet, munkacsoportként ezen tudtatok változtatni? 

 Nem, sajnos a magyar piac továbbra sem kezeli prioritásként a digitális adatok gyűjtését, mert mindenki megszokta, hogy „alapértelmezettként” rengeteg adattal rendelkezik a látogatóiról és a marketingeszközökről, ahogy azt is elfogadja, hogy a korábbi mérési beállítások alapvetően minimális hibákkal működnek tovább. Ez viszont megváltozik a 2023-as évben, hiszen tovább szűkülnek a technikai korlátok a mérések körül, a Google Analytics 4-re való kötelező váltással pedig muszáj a cégeknek a mérésekkel dedikáltan foglalkozni. Így a csoportunk kommunikációja valószínűleg „nyitottabb” fülekhez fog eljutni, mint korábban bármikor.

Hogyan értékeled az elmúlt időszakot?

Sajnos jelentősen átalakult a tagság a 2022-es évben. A korábban nagyon aktív csoporttagok az alapítást követő négy évben vagy IAB-n kívüli céghez való munkahelyváltás, vagy egy magasabb vezetői pozícióba átkerülés miatt „estek ki a csoportból”. Szerencsére azonban emellett sikerült új tagokat is gyűjteni az év második felében. Ez pedig azzal a ténnyel együtt, hogy a piac ébredése a terület iránt még mindig várat magára azt eredményezte, hogy csak az év végére tudtunk kézzelfogható eredményeket mutatni. Sikerült egy piaci hiányt pótló összeállítást készítenünk, ami összegyűjti a digitális analitika iránt érdeklődőknek, hogy honnan tudnak az egyes alterületekről tanulni. Valamint egy iránymutató anyagot is készítettünk arról, hogy melyek lesznek a 2023-as év fő mérési és elemzési kihívásai, illetve azokra adható válaszként milyen megoldások vannak.

Hogy néz ki a 2023-as feladatlistátok?

A piac edukációja a fő célunk 2023-ban. Ehhez oktatási anyagokat, előadásokat, illetve egyetemi képzéseket tervezünk. A tervünk az, hogy amikor a piac érdeklődése „újraéled” az analitika terület iránt, akkor legyen iránymutatásunk, szakmai információs gyűjteményünk a marketingesek megsegítésére. Az EMOK-kal már több munkacsoport együtt dolgozik, így közvetlenül tudják “oktatni” a felsőoktatásban dolgozó marketinges tanárokat. Az első félévben velük szeretnénk egy minikonferenciát tartani pár előadással, valamint az IAB keretein belül egy kötetlenebb workshop jellegű eseményt is megtartva. Mindkettő témája a változások bemutatása mellett a cselekvésre ösztönzés lesz, megmutatva a lehetséges megoldásokat.

Gondolkodunk egy felmérésben is, leginkább olyan céllal, hogy láttassuk, milyen kevés fókusz van ezen a területen. De ez pont nem érné el azt a hatást, hogy „ó, a többi cég jóval többet foglalkozik ezzel! Belehúzok, hogy ne kerüljek versenyhátrányba!” felkiáltással éljenek a cégek marketingesei és döntéshozói. Így marad egy rendezvény terve az első félévre, valamint több publikáció analitika témában az IAB blogra.

Néhány hete indítottatok egy LinkedIn-oldalt is.

Igen, a Facebook-csoportunk mellett létrehozott LinkedIn-csoporttal is az a célunk, hogy összefogjuk a digitális analitikával itthon foglalkozó szakembereket. Így a tagok és a csatlakozott szakemberek is megoszthatják egymással tapasztalataikat, feltehetnek kérdéseket, segítséget nyújthatnak egymásnak.

Idén egy elnökségi mentor is csatlakozott hozzátok, mit reméltek a közös munkától?

Az AdEx költség- és költésbecslésbe szeretnénk bekerülni az analitika területtel 2024 elején, valamint egy workshop jellegű eseményt is akarunk szervezni a digitális analitika és a Google Analytics 4 témában, ehhez van szükségünk a mentorunkra, aki most Mérő Ádám.

Deli Norbert, a HD marketing alapítója, az IAB Analitika munkacsoportjának vezetője

Legutóbbi veled készült interjúban a Covid-járvány után visszarendeződni látszó piac kapcsán remélted, hogy a mögöttes mérések is “érdekesebbekké” válhatnak majd. Egy ideje azonban a gazdasági helyzet, infláció, energiaválság teszi próbára a piacot – az analitika ebből mit tapasztal, mire tud választ adni?

A digitális térnek növekedést hozott a pandémia, viszont a 2022-es növekvő infláció miatti gazdasági visszaesés a piac többi részéhez hasonlóan a digitális térben is általánosságban gyengébb eredményeket hozhat. Ilyen környezetben még fontosabb, hogy a marketingeseknek a technikai és jogszabályi körülményekhez képest lehető legtöbb adata legyen. Ezért akár a saját honlap/applikáció részletes használatáról, akár a marketingeszközök adatairól beszélünk, mindenkinek muszáj javítania a mérési körülményeit. Például a szerver oldali mérésekre való átállás tipikusan olyan mérési feladat, amit mindenkinek minél előbb meg kell lépnie ahhoz, hogy hatékonyabb tudjon lenni.

Ha most három hívószót kellene mondanod, amelyek az idei évet analitika terén erősen meghatározzák majd, akkor melyek lennének azok?

Foglalkozzunk_az_analitikával – mert az „adatbőséges” évtizednek vége, most már tenni kell azért, hogy legyen elég adatunk a marketinghatékonyság növeléséhez.

Kapcsolódó: