Farkas Zsolt: Az őszinteség brutálisan fontos ebben a szakmában

Megosztás

Új tagjainkat bemutató sorozatunkban ezúttal Farkas Zsolttal, az Evolut Agency alapító tulajdonosával és ügyvezetőjével beszélgettünk többek között az ügynökségek és ügyfelek közötti partnerkapcsolat kihívásairól, a külföldi piacszerzés jelentőségéről, a TikTok-forradalomról és a fekete hattyúról, amely a legváratlanabb pillanatokban képes előbújni.

Pécsett alapítottad meg az ország első Entrepreneurship klubját, a Magyar Közgazdasági Társaság kérésére egy vállalkozói programot dolgoztál ki az egyetemistáknak, majd a 2010-es évek közepén a Traction Tribe gyakornokából akcelerátor marketingvezető lettél  mi volt az a pont, amikor azt érezted, itt az ideje egy full service digitális marketing ügynökséget alapítani? 

Amikor 2016 elején kiváltam a Traction Tribe-ból, két egykori kollégámmal megalapítottuk az első saját marketing ügynökségemet, ami leginkább csak egy próbálkozás volt. Később csatlakozott hozzám a korábbi munkahelyem ügyvezetője, vele hoztuk létre a 7 Digits ügynökséget. Viszont 2020 elején már éreztem, hogy más irányba szeretnék tartani, más eszközökkel és szélesebb ügyfélportfólióban gondolkodva. Így jött létre az Evolut, amelyben már közepes- és nagyvállalatokkal dolgozunk együtt, és jelenleg egy elég erős külföldi expanzió kellős közepén állunk.

Az ügynökségünk core része a digitális marketing, a PPC, a webdesign, a webfejlesztés, a konverzió optimalizálás és a kreatívgyártás, de PR és event területekkel is elkezdtünk foglalkozni. A fő célcsoportunk is inkább az e-commerce szektor, azon belül is a divat, a szépség, a luxus, az egészség és a wellness tematikák kapcsán vannak megbízásaink.

Augusztusban a The Million Roses ajándékmárka bízott meg titeket a kelet-európai régiós kommunikációs feladataival a korábbi külföldi referenciáitok miatt. A jelenlegi gazdasági helyzet mennyire játszik szerepet abban, hogy egyre nagyobb arányban dolgoztok külföldi piacra? 

Évek óta dolgozom külföldi piacra, korábban többségében Amerikából, az utóbbi időben inkább Európából vannak ügyfeleink. Jelenleg partnereink húsz százaléka külföldi, de 2023 közepére szeretném ezt 50 százalékra növelni. Fut is egy nagyobb kampányunk, amelynek keretében havi szinten közel 6000 email megy ki külföldi cégeknek, ezekből szerveződnek nekem megbeszélések, és őket konvertálom ügyféllé.

Több ügyfelünknek látjuk el a régiós képviseletét a cseh, a szlovák, a lengyel, a szlovén és a román piacon. Kiépítettünk egy natív copywriter-hálózatot, amely által több országba lokalizáltan tudunk vinni ügyfeleket, vagyis nem angolul, hanem az adott ország nyelvén megszólítva a piacot. Ez azt jelenti, hogy minden országban van kapcsolatunk ügynökségi hátterű kreatív szövegírókkal, akik nem egyszerűen lefordítják az itthon angolul megírt szövegeket, hanem az adott helyi piaci viszonyokhoz igazítva dolgozzák fel, mi pedig ezeket állítjuk forgalomba.

Tavasszal jelent meg portfóliótokban új elemként a landing page optimalizálás, éreztétek ügyféloldalról ezt az igényt vagy ti mentetek elébe?

Egyrészt tényleg volt rá igény, másrészt sok esetben azt láttuk, hogy ha nem nálunk van egy oldal, de mi csináljuk a PPC-t, és az oldal valamiért nem jó, nem hozza a számokat, akkor mi ügynökségként generálhatunk oda bármekkora forgalmat, az akkor is le fog morzsolódni. 

A landing page optimalizálás valahol a design, a PPC, a fejlesztés és kicsit a stratégia négyszögében kering – és ahhoz, hogy ezt jól csináljuk, pontosan ilyen típusú know-how-val rendelkező emberekre van szükség a csapatban. Ehhez persze használunk szoftvereket, A/B tesztelünk vagy multivariáns tesztelünk, analitikai méréseket végzünk, megnézzük, hogyan növelhetjük az ügyfél online jelenlétének eredményeit. Az LPO főleg e-commerce oldalaknál javasolt, és bár drágább megoldás havi szinten legalább 30-50 órát el kell ezzel tölteni , de ha sikerül javítani a konverziós arányokon, akkor az nemcsak a PPC-számokban, hanem pl. az organikus, a direct, a referral értékekben is meg fog látszódni. 

Az Evolut 2020 novembere óta a TikTok szerződött partnere, piaci szereplőként ez a platform mennyiben kíván más szemléletet a megszokott közösségi média csatornákhoz képest? 

Teljesen más szemléletet kíván. Nem is értik még igazán a cégek, gyakran kérdezik, hogy „ja akkor itt nem elég az újraosztott tartalom?”. Nem, sajnos nem elég. Ide natív tartalom kell, forgatni kell, amelyhez stáb kell. Drága mulatság, nem lehet megoldani egy-kétszázezer forintból illetve van, aki megoldja, de az a tartalom olyan is. Ha egy cég tényleg profin akarja ezt csinálni, abba erőforrást kell beletenni.

Már véget ért az a korszak, amikor a TikTokon még csak tinik voltak. Ma már havonta 2,5 millió aktív magyar felhasználója van, amelyből hétszázezren 35 év felettiek. Vagyis ez már egy abszolút látványos, fizetőképes kereslet. És ha egy márka jól megtalálja a hangját ezen a csatornán, akkor nagyon komoly előnyre, márkaismertségre tehet szert. Nekünk már van tapasztalatunk benne, sok céggel, köztük a Dorkoval, a Mobilfox-szal, az RTL-lel, a Tezenis-szel és a Retro Jeans-szel is dolgoztunk együtt TikTok-kampányokban. 

Mit jelent számotokra ez a szerződött partneri viszony?

Közvetlen kapcsolatot a TikTok csapatával. Ami révén elsőként értesülünk az újdonságokról, másrészt rendkívül hasznos tud lenni, amikor az ügyfelek fiókjait jellemzően banális okok miatt letiltja az algoritmus, és kell a gyors segítség. Amikor mi 2020-ban TikTok-partnerek lettünk, elkezdtem a saját csatornámat is építeni, ahol azóta is márkaépítéssel, marketing pszichológiával kapcsolatos tartalmakat osztok meg rendszeresen. Ahogy mindenki, én is azért kezdtem bele, hogy a leghitelesebb szereplő lehessek a cégemmel együtt a TikTokon, mert ez egy olyan csatorna, amely egy-két év múlva át fogja venni a vezető szerepet a B2C marketing-csatornák között. Erre a vonatra időben szerettünk volna felszállni, szerintem egész jól is sikerült. A tartalomgyártóinkkal együtt pedig ma már egy masszív, komplex, kiemelkedő kampány- és tartalommenedzsmentet tudunk szolgáltatni. 

Marketing pszichológiával a céges blogotokban is foglalkozol, az egyik bejegyzésben pl. a fekete hattyú elméletről írsz, vagyis arról a helyzetről, amikor valaki váratlanul, személyes vagy üzleti érdekből elkezdi torzítani, gátolni az ügynökség és a megbízó cég közötti kommunikációt, együttműködést. Ezt a jelenséget mennyire tapasztalod a mindennapokban?

Ennek a hattyúnak különböző típusai vannak, de a hattyú, mint intézmény gyakorlatilag szinte minden ügyfélnél jelen van. Sokszor kerülnek a személyes dolgok a szakmai alapú döntések elé, és inkább az ego, a gőg, az önös érdek, a helyezkedés érezhető a háttérben. Van, aki ezt belülről tudja menedzselni, sőt, az együttműködésünk során el is mondja, hogy náluk van ilyen; de rosszabb esetben, az esetek mintegy 30-40 százalékában, ügynökségként nekünk kell résen lenni. Ezért mondogatom folyamatosan a projekt menedzsereimnek, hogy ők vannak napi kapcsolatban az ügyféllel, ezeket nekik kell figyelni, nekik kell tudni észrevenni; és ha jelzik nekem, akkor együtt alakítunk ki stratégiát arra, hogyan kezeljük ezt. 

De az őszinteség itt is nagyon fontos ez ma nagyon hiányzik az ügynökség és az ügyfél közötti kapcsolatokból. Brutálisan őszintén meg kell mondani, hogy mi a jó, és mi nem, hogy ne kelljen felesleges táncot, kűröket eljárni egymás körül.

Farkas Zsolt, az Evolut Agency alapító tulajdonosa és ügyvezetője

Mit vártok 2023-tól?

Igyekszünk nemcsak Magyarországon, hanem Közép-Európában is meghatározó szereplővé válni. Egy olyan full service marketingügynökségként, amely a régiós piacon is tudja különböző márkák, cégek kampányait egyszerre több országban is menedzselni. Mi ebben érezzük magunkat kompetensnek, nemzetközi referenciáink vannak, az ügyfeleink is megbíznak bennünk, így most ezt az irány szeretnénk erősíteni.  

Az pedig, hogy az IAB-hoz csatlakoztunk, annak reményét jelenti, hogy van egy újabb, nemzetközi szinten is hitelesítő eszköz, amely engem is segíteni tud a külföldi piacszerzésben és a bizalom elnyerésében. Szeretném jobban megismerni a munkacsoportokat, szeretnék jövőre aktívabb lenni, és szívesen látnék egy e-commerce munkacsoportot is. 

Kapcsolódó: