Elkészült az Analitika munkacsoport 2023-as digitális analitika iránytűje

Megosztás

Miért van egyre kevesebb és pontatlanabb adatunk? Milyen iparági trendek lesznek hatással a mérésekre? Miért és hogyan kell a méréseket átállítani? És vajon milyen lehetőségei vannak manapság a marketingeseknek, döntéshozóknak? – többek között ezekre is választ találtok az Digitális Analitika 2023: Mi vár ránk az idei évben? névre keresztelt dokumentumban, amelyet az IAB Analitika munkacsoportja készített.

Az iránymutató a 2023-as év fő mérési és elemzési kihívásait veszi sorra, miközben azon lehetőségeket is megmutatja, amelyek megoldást jelenthetnek a problémákra. Az útmutató aktualitását adja, hogy a felhasználók és a cégek egyre többet aggódnak a róluk tárolt adatok miatt, ezért az adatvédelmi szabályok egyre inkább szigorodnak, a nagy technológiai cégek pedig elkezdték szűkíteni az adatok gyűjtésének lehetőségét. Így a marketing- és az analitika megoldások kevesebb mérési lehetőséget tudnak nyújtani, nehezebben attributálnak. Ezért idén a webes térben tevékenykedő cégeknek muszáj lesz reagálniuk ezekre a kihívásokra, ha nem akarják jóval kevesebb adat birtokában, sokkal kisebb hatékonysággal folytatni a marketinget.

Érkezik a cookie apokalipszis

Évtizedek óta mérik a weboldalakat cookie alapon, ami a felhasználó böngészőjéhez kötve, szöveges formában tárolja a felhasználóról szóló információkat. Ezen a területen már 2021-ben elindult egy technológiai változás/szűkítés, amely a third party adatok szűkítését, majd a teljes tiltást hozza magával. Mivel rengetegen használnak olyan marketingeszközöket, amelyek az ilyen típusú fájlokkal végzik a mérést, ezért nekik új megoldásokat, másfajta méréseket kell kialakítaniuk, vagy a felhasználóktól kell mérési engedélyt kérniük. A zéró illetve a first party cookie-kon azonban továbbra is megvalósíthatók lesznek az analitika mérések – hogy pontosan mit jelent a zero party adat, és jellemzően milyen esetekben használják a különböző cookie-adattípusokat, azt az útmutató egyik táblázatában gyűjtötték össze.

Élet a third party cookie-k kivezetése után

Az adatok ilyen módon való gyűjtésének korlátozása szinte minden marketingeszköz használatában problémát okoz. Jóval kevesebb felhasználóról, jóval pontatlanabb adat áll majd rendelkezésre, így egyrészt kevésbé lehet jól célozni a hirdetéseket, másrészt a kevesebb visszakapott információ miatt kevésbé lehet optimalizálni a marketingeszközök teljesítményét. A dokumentumban arra is találtok választ, hogy milyen konkrét megoldások sérülnek vagy sérülhetnek mindezek következtében.

A legnépszerűbb webanalitikai rendszer is változik

Amellett, hogy a mérések hosszútávú trendje átalakul, a Google Analytics rendszere is alapvetően megváltozik. A mérőkódokat eddig is cserélte a Google néhány évente, ez azonban már nem lesz elég. Ez pedig azt jelenti, hogy az akár 2007 óta használt mérési fiókunk helyett egy újat kell indítani, ahova nem tudjuk a múltbeli adatokat átmásolni. Ráadásul azt is bejelentette a Google, hogy ennek a cserének 2023. július 1-éig le kell zajlani, mert onnantól a régi mérési megoldásokkal már nem lehet majd adatokat gyűjteni. Hogy mit kell tenni a Google Analytics 4-re átálláshoz? A dokumentumból kiderül.

Az eddigi mérési kánaánnak tehát lassan vége – hívják fel a figyelmet az útmutató végén utalva azon jelentős és mindenkit érintő változások érkezésére, amelyekre bár lesznek általánosabb megoldások, mindenkinek saját magának kell majd figyelnie arra, hogy az összegyűjtött adatainak mennyisége és minősége a lehető legkisebb mértékben csökkenjen.

Az Analitika munkacsoport által készített Digitális Analitika 2023: Mi vár ránk az idei évben? névre keresztelt iránytűt IAB-tagjaink a Dokumentumtárunkban lapozgathatják.

Illusztráció: Tung Nguyen / Pixabay

Kapcsolódó: