Néz Kata: A pályakezdő fiatalokat, a jövő digitális tehetségeit kell támogatnunk

Megosztás

“Ma a digitális média önmagában több ágra tagolódik, mint amennyi opció évekkel ezelőtt összességében volt a médiában. Hogy ezek közül melyiket válassza egy fiatal, arról huszonegy, huszonkét évesen az iskolapadban ülve még nem lehet jó döntést hozni. Ezért is szeretnénk az idén egy szakmai iránytűt elkészíteni, amely a különböző digitális ágazatokat mutatja be, és segítségére lehet a munkaválasztás előtt álló fiataloknak”– fogalmazott Néz Kata, az OMG stratégiai igazgatója és egyben az IAB Oktatási Munkacsoportjának vezetője, akivel a csoport újraalakulásáról, az Oktatói Klub egyetemi tanáraival közös munkájukról és az oktatásban is számos kérdést felvető mesterséges intelligenciáról beszélgettünk.

  1. rész: Szutor Ferenc: Most kezd ráébredni a piac, hogy a first party adatokkal tényleg foglalkozni kell
  2. rész: Kapi Anikó: Nagyon szeretnénk, ha az influencer-költés a következő médiatortában már szerepelne
  3. rész: Deli Norbert: Vége az adatgazdag évtizednek, foglalkozzunk komolyabban az analitikával!
  4. rész: Gandera Balázs: Célunk, hogy azzal támogassuk a PPC terület szereplőit, amit ők maguk igényelnek
  5. rész: Román Balázs: A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk
  6. rész: Erdélyi Eszter: A videós piac folyamatosan nő, mindenképp foglalkozni kell vele!

Márciusban volt a 2022-es Legjobb szakdolgozat pályázat díjátadója, amelyen negyedik alkalommal értékelted a beérkező pályázatokat – tapasztalsz változást az elmúlt évekhez képest a jellemző témákban, azok megközelítésében, esetleg minőségben?
Azt látom, hogy egyre bátrabban választanak témát a diákok. Még mindig nagyon sok az influencer marketing témában írt dolgozat, de szerencsére az elmúlt egy-két évben már más területet feldolgozó pályamunkákat is kaptunk. Minőségben nem érzek változást, csak négyes vagy ötös szakdolgozatokkal lehet nevezni, amelyeknek a színvonala közel stabilnak mondható minden évben. Az viszont érezhető, hogy a pályázat ismertségének növekedésével egyre több dolgozat érkezik, és ebben már a tanároknak is szerepe van, akik mesélnek a lehetőségről diákjaiknak. A legnagyobb változás pedig, aminek nagyon örülök, hogy idén már sokkal több vidéki egyetem diákja vett részt a versenyen.

Piaci szakemberként neked mire ad visszajelzést ez a pályázat?
Arra nagyon jó, hogy a diákokon keresztül láthassuk azt a szemléletet, amely még “rossz szokásoktól” mentesen közelít meg egy-egy témát, miközben a jövő reménységeivel is találkozhatunk az írásaikon keresztül. A nyertes pályamunkákon pontosan érezhető, mennyi energiát fordított szerzőjük arra, hogy az adott témát komplexen, világosan, érthetően dolgozza fel.

De a pályázat a diákoknak is jó. Egyrészt azért, mert a szakdolgozatot egyébként is el kell készíteniük, vagyis nem kell külön több hetes munkát beletenni abba, hogy egy versenyen megmérettessék magukat. Másrészt az iskolai értékelés mellett egy plusz visszajelzést kapnak a szakmában dolgozó emberektől, amely már a jövőjükre nézve lesz nagyon fontos. Mert az, hogy a pályázat által a szakma megismerheti a nevüket, az álláskeresés során jelenthet előnyt, értéket számukra.

Legutóbb, a kreatívipari szakemberhiány kapcsán készült hazai körképünkben a szakma vonzerejének megkopását jelölted meg kihívást jelentő, megoldandó problémaként. Kinek a felelőssége erre megoldást találni, a szakmába el- és visszacsábítani a fiatalokat, a tehetséges embereket?

Ez egy megosztott felelősség a szakma és az egyetemek részéről egyaránt. Nagyon fontos, hogy milyen az első találkozás, és hogyan alakul aztán ez a kapocs a fiatalok és a szakma között. Szerencsére ma már egyre több intézményben alkalmazzák azt a módszert, hogy az egyetemen szerezhető stabil elméleti hátteret olyan tudásanyaggal egészítik ki, amit a szakmában aktívan dolgozóktól kapnak. Őket vendégelőadóként hívják egy-egy egyetemi kurzus megtartására, hogy az adott területről származó mindennapi, gyakorlati tapasztalataikat oszthassák meg a diákokkal. De ebben is inkább a budapesti egyetemeknek van helyzeti előnye a vidékiekkel szemben. Pedig az lenne az ideális, ha minden diák minél több dolgot a gyakorlatban is látna, tapasztalna az egyetemi évei alatt, amely a pályaválasztásukat is megkönnyítené.

Régen, amikor még mi ültünk az egyetemen, az volt a dilemmánk, hogy médiaügynökségre, ügyféloldalra vagy kutatócéghez menjünk-e dolgozni. Most azonban rengeteg terület között kell mérlegelniük. Ma a digitális média önmagában több ágra tagolódik, mint amennyi opció évekkel ezelőtt összességében volt a médiában. Arról, hogy ezek közül melyiket válassza egy fiatal, szerintem huszonegy, huszonkét évesen az iskolapadban ülve még nem lehet jó döntést hozni.

Az IAB Oktatási Munkacsoportjaként ebben milyen feladatot tudtok magatokra vállalni?
A munkacsoportunk feladata, funkciója alapvetően nagyon sokrétű lehetne: a szakmában már aktívan tevékenykedők fejlesztésétől, továbbképzésétől kezdve az éppen felnövő generáció támogatásáig. Ugyanakkor például egy nemzetközi hátterű ügynökségnél vagy médiacégnél a különböző szakmákban lévők képzését sok esetben a network könnyebben, gyorsabban meg tudja oldani. Ezért azt gondolom, hogy az IAB Oktatási Munkacsoportjának inkább a feltörekvő, új generáció támogatására kell fókuszálni.

Ezen a vonalon terveztek együtt gondolkodni a februárban megalakult és azóta folyamatosan bővülő Oktatói Klubbal is?
Az még alakul, hogyan tud ez a két csoport egymás mellett, vagy egymás mellett és együtt is működni. Egy biztos, hogy az oktatóktól nagyon sok olyan hasznos inputot kaphatunk, amelyekre sokszor azért nem gondolunk, mert elmerülünk a napi munkában, és nem húszéves fejjel gondolkodunk. Vagyis minél szorosabban tudunk együtt dolgozni az Oktatói Klubbal, annál jobban segíthetjük a szakma felé kacsintgató fiatalokat. A diákok és az oktatók igényeit egyaránt szeretnénk látni. Utóbbiak helyzete eleve nem könnyű, hiszen úgy kell átadniuk az elméleti alapokat, hogy közben folyamatosan és dinamikusan változik a szakma – ezt pedig nagyon nehéz lekövetni oktatási anyagokkal.

Hogy látod, az oktatás terén a közeli jövőben mi hozhat változást, mi jelentheti a legnagyobb kihívást?
A mesterséges intelligencia kérdésköre alaposan meg tudja még bolygatni, fel tudja borzolni a kedélyeket a digitális szakmán belül is. Fontos kérdés, hogy a szakma hogyan akarja, hogyan tudja majd ezt használni, ahogyan az is, hogy az oktatásra, a diákokra milyen befolyással lesz. Az elmúlt évek talán legveszélyesebb témája ez. Mert bár származhatnak hasznos dolgok belőle, ha tudjuk, hogyan lehet eredményesen, célirányosan keresni pl. a ChatGPT-vel. De ha nem elég rutinos a felhasználó, nincs fogalma az adott témáról, nem ismeri fel, hogy az az információ helyes-e, abból inkább csak problémák lesznek. Márpedig a mesterséges intelligencia gyakorlatilag minden előzetes felülbírálás nélkül tesz le eléd bármilyen szöveget vagy komplett prezentációt pillanatok alatt.
Balról jobbra: Dr. Kéri Anita (SZTE, az IAB Oktatói Klub tagja), Vas Bianka (SZTE, a Legjobb szakdolgozat pályázat alapszakos nyertese), Bogáthy Edina (DE, a pályázat mesterszakos győztese) és Dr. Bíró-Szigeti Szilvia (BGE, EMOK elnökségi tag, az IAB Oktatói Klub tagja) – Fotó: Iványi Benjámin
A Legjobb szakdolgozat pályázat lezajlott, az egyetemi oktatókkal közös munka elkezdődött, mit terveztek még az idei évre a munkacsoporttal?

Az Oktatási Munkacsoportunk egy éve alakult újra, az elmúlt időszak nekünk arról szólt, hogy megtaláljuk azt az utat, amelyen az IAB égisze alatt hasznára tudunk lenni a szakma számára. Mostanra világossá vált, hogy nem a sok éves tapasztalattal rendelkezők tudásbővítésével kell foglalkoznunk, mert azt a többi munkacsoport szépen megteszi; sokkal inkább a jövő generációját, a fiatalokat kell segítenünk, és a szakmai orientációjukra kell a hangsúlyt helyeznünk.

A diákoknak szükségük van segítségre ahhoz, hogy lássák, milyen széles skálán mozognak lehetőségeik a szakmában. Át kell látniuk, hogy ez a digitális világ mennyire komplex, és hányféle lehetőségük van az elhelyezkedésre. Ezért az idén egy szakmai iránytűt szeretnénk készíteni, amely bemutatja a különböző digitális ágazatokat, és amely segít egy friss diplomás, munkaválasztás előtt álló fiatalnak, hogy megértse, pontosan mibe vágja a fejszéjét, ha egy-egy adott területet választ magának. És mivel az IAB-nak rengeteg nagyobb tagcége van, ezért a jövőben azon is dolgozunk, hogy összeköthessük a fiatal tehetségeket a pályakezdőket kereső cégekkel.

Kapcsolódó: