“Ma a digitális média önmagában több ágra tagolódik, mint amennyi opció évekkel ezelőtt összességében volt a médiában. Hogy ezek közül melyiket válassza egy fiatal, arról huszonegy, huszonkét évesen az iskolapadban ülve még nem lehet jó döntést hozni. Ezért is szeretnénk az idén egy szakmai iránytűt elkészíteni, amely a különböző digitális ágazatokat mutatja be, és segítségére lehet a munkaválasztás előtt álló fiataloknak”– fogalmazott Néz Kata, az OMG stratégiai igazgatója és egyben az IAB Oktatási Munkacsoportjának vezetője, akivel a csoport újraalakulásáról, az Oktatói Klub egyetemi tanáraival közös munkájukról és az oktatásban is számos kérdést felvető mesterséges intelligenciáról beszélgettünk.
- rész: Szutor Ferenc: Most kezd ráébredni a piac, hogy a first party adatokkal tényleg foglalkozni kell
- rész: Kapi Anikó: Nagyon szeretnénk, ha az influencer-költés a következő médiatortában már szerepelne
- rész: Deli Norbert: Vége az adatgazdag évtizednek, foglalkozzunk komolyabban az analitikával!
- rész: Gandera Balázs: Célunk, hogy azzal támogassuk a PPC terület szereplőit, amit ők maguk igényelnek
- rész: Román Balázs: A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk
Márciusban volt a 2022-es Legjobb szakdolgozat pályázat díjátadója, amelyen negyedik alkalommal értékelted a beérkező pályázatokat – tapasztalsz változást az elmúlt évekhez képest a jellemző témákban, azok megközelítésében, esetleg minőségben?
Azt látom, hogy egyre bátrabban választanak témát a diákok. Még mindig nagyon sok az influencer marketing témában írt dolgozat, de szerencsére az elmúlt egy-két évben már más területet feldolgozó pályamunkákat is kaptunk. Minőségben nem érzek változást, csak négyes vagy ötös szakdolgozatokkal lehet nevezni, amelyeknek a színvonala közel stabilnak mondható minden évben. Az viszont érezhető, hogy a pályázat ismertségének növekedésével egyre több dolgozat érkezik, és ebben már a tanároknak is szerepe van, akik mesélnek a lehetőségről diákjaiknak. A legnagyobb változás pedig, aminek nagyon örülök, hogy idén már sokkal több vidéki egyetem diákja vett részt a versenyen.
Piaci szakemberként neked mire ad visszajelzést ez a pályázat?
Arra nagyon jó, hogy a diákokon keresztül láthassuk azt a szemléletet, amely még “rossz szokásoktól” mentesen közelít meg egy-egy témát, miközben a jövő reménységeivel is találkozhatunk az írásaikon keresztül. A nyertes pályamunkákon pontosan érezhető, mennyi energiát fordított szerzőjük arra, hogy az adott témát komplexen, világosan, érthetően dolgozza fel.
De a pályázat a diákoknak is jó. Egyrészt azért, mert a szakdolgozatot egyébként is el kell készíteniük, vagyis nem kell külön több hetes munkát beletenni abba, hogy egy versenyen megmérettessék magukat. Másrészt az iskolai értékelés mellett egy plusz visszajelzést kapnak a szakmában dolgozó emberektől, amely már a jövőjükre nézve lesz nagyon fontos. Mert az, hogy a pályázat által a szakma megismerheti a nevüket, az álláskeresés során jelenthet előnyt, értéket számukra.
Ez egy megosztott felelősség a szakma és az egyetemek részéről egyaránt. Nagyon fontos, hogy milyen az első találkozás, és hogyan alakul aztán ez a kapocs a fiatalok és a szakma között. Szerencsére ma már egyre több intézményben alkalmazzák azt a módszert, hogy az egyetemen szerezhető stabil elméleti hátteret olyan tudásanyaggal egészítik ki, amit a szakmában aktívan dolgozóktól kapnak. Őket vendégelőadóként hívják egy-egy egyetemi kurzus megtartására, hogy az adott területről származó mindennapi, gyakorlati tapasztalataikat oszthassák meg a diákokkal. De ebben is inkább a budapesti egyetemeknek van helyzeti előnye a vidékiekkel szemben. Pedig az lenne az ideális, ha minden diák minél több dolgot a gyakorlatban is látna, tapasztalna az egyetemi évei alatt, amely a pályaválasztásukat is megkönnyítené.
A mesterséges intelligencia kérdésköre alaposan meg tudja még bolygatni, fel tudja borzolni a kedélyeket a digitális szakmán belül is. Fontos kérdés, hogy a szakma hogyan akarja, hogyan tudja majd ezt használni, ahogyan az is, hogy az oktatásra, a diákokra milyen befolyással lesz. Az elmúlt évek talán legveszélyesebb témája ez. Mert bár származhatnak hasznos dolgok belőle, ha tudjuk, hogyan lehet eredményesen, célirányosan keresni pl. a ChatGPT-vel. De ha nem elég rutinos a felhasználó, nincs fogalma az adott témáról, nem ismeri fel, hogy az az információ helyes-e, abból inkább csak problémák lesznek. Márpedig a mesterséges intelligencia gyakorlatilag minden előzetes felülbírálás nélkül tesz le eléd bármilyen szöveget vagy komplett prezentációt pillanatok alatt.
Az Oktatási Munkacsoportunk egy éve alakult újra, az elmúlt időszak nekünk arról szólt, hogy megtaláljuk azt az utat, amelyen az IAB égisze alatt hasznára tudunk lenni a szakma számára. Mostanra világossá vált, hogy nem a sok éves tapasztalattal rendelkezők tudásbővítésével kell foglalkoznunk, mert azt a többi munkacsoport szépen megteszi; sokkal inkább a jövő generációját, a fiatalokat kell segítenünk, és a szakmai orientációjukra kell a hangsúlyt helyeznünk.
Kapcsolódó:
- Szakemberhiány, válság és a reklámszakma megkopott vonzereje: Csak futunk a digitális tehetségek után
- Átadtuk az IAB Legjobb szakdolgozat pályázatának díjait
- A közösségi média veszélyeiről készült a legjobb mesterszakos szakdolgozat az IAB pályázatára
- A Netflix social posztjainak hatékonyságát vizsgálta az IAB Legjobb szakdolgozat pályázatának alapszakos nyertese