Gandera Balázs: Célunk, hogy azzal támogassuk a PPC terület szereplőit, amit ők maguk igényelnek

Megosztás

Új sorozatot indítottunk itt a blogon, mert múlt év végi kérdőíves felmérésünkre adott válaszaitokból kiderült, hogy szívesen olvasnátok a munkacsoportok éves terveiről, azok megvalósulásáról és tényleges munkájáról. Ezúttal a legfiatalabb, PPC Munkacsoport feladatait, idei évre kitűzött céljait ismerhetitek meg, amelynek vezetőjével, Gandera Balázzsal beszélgettünk.

  1. rész: Szutor Ferenc: Most kezd ráébredni a piac, hogy a first party adatokkal tényleg foglalkozni kell
  2. rész: Kapi Anikó: Nagyon szeretnénk, ha az influencer-költés a következő médiatortában már szerepelne
  3. rész: Deli Norbert: Vége az adatgazdag évtizednek, foglalkozzunk komolyabban az analitikával!
  4. rész: Román Balázs: A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk
  5. rész: Erdélyi Eszter: A videós piac folyamatosan nő, mindenképp foglalkozni kell vele!
  6. rész: Néz Kata: A pályakezdő fiatalokat, a jövő digitális tehetségeit kell támogatnunk

A múlt év végi alakuló ülésen öten ültetek asztalhoz alapító tagként, januárra pedig az egyik legnagyobb létszámúra duzzadt munkacsoport lett a PPC számítottál ekkora érdeklődésre?

Nagyon klassz, hogy említed, mert ez is igazolja, hogy van rá igény. Bognár Vera (az IAB Hirdetői Klub egykori vezetője – a szerk.) keresett meg, hogy álljak a csoport élére, mindkettőnknek régi terve volt már egy ilyen munkacsoport megalakítása. A PPC profilú cégeknek másak az igényeik, másak a problémáik, és eddig az IAB-n belül nem volt önálló érdekképviseletük. Mostanra azonban összeért mindaz, amihez az IAB egy keretet tud adni, és ezt már a globális partnerek felé is tudjuk kommunikálni.

Összeállt már nagy vonalakban a munkacsoport terve, célja az idei évre?

Vannak már egészen konkrét feladataink, ezeket a következő megbeszélésünkön rendeljük majd felelősökhöz. Az egyik legfontosabb célunk, hogy a szakemberképzést és -utánpótlást ernyőszervezetként támogassuk. Nem feltétlenül egy újabb, az IAB színeit viselő képzést szeretnénk elindítani, hanem a piacon már meglévő, oktatási célú kezdeményezésekről – köztük a munkacsoport tagok cégeinek saját képzéseiről – egy eligazodást segítő térképet tervezünk készíteni. De persze a tagok valószínűleg megkérdezik majd egymást, hogy van-e elég kedv egy ilyen közös oktatási kezdeményezéshez.

A piaci oktatási lehetőségeket áttekintő anyagunk pedig annak lehet segítség, aki ebben a szakmában szeretne tanulni, fejlődni, vagy épp egy másik, szomszédos szakma képviselőjeként a PPC területét is szeretné megismerni. Egy olyan hiteles igazodási pontot szeretnénk kialakítani, amelyből biztosan tudni lehet, hogy egy adott célból kinek hova érdemes továbbképzésre menni. Először a munkacsoport állítja össze szakmai tényezők alapján a specifikus képzést nyújtó intézmények listáját – mindazokat, amelyek valódi tudást adnak –, de aztán minden helyről visszajelzéseket is gyűjtünk, amelyek további hasznos támpontot adnak az érdeklődőknek. Ma már a piacról szinte bármilyen tudást vagy annak megszerzéséről bármilyen infót össze lehet szedni, de nem mindegy, hogy mennyi időt töltesz azzal, hogy a számodra legmegfelelőbbet válaszd ki.

Az alapító ülésen pezsgő közösségi életről, személyes találkozásokban gazdag szakmai fórum kialakításáról beszéltetek, mire gondoltatok pontosan?

Egyrészt a közösségi élet támogatására. De nem újabb IAB-s meetupokra vagy PPC-s vacsorákra kell gondolni, sokkal inkább arra, hogy egy-egy nagyobb nyilvánosságot adó szakmai rendezvénysorozat egy adott eseménye mögé állunk be partnerként, amelyhez viszünk témát, előadót, adunk hozzá marketinget, és meghirdetjük a magyar IAB-n belül. Ez mindenkinek jó, mert az ilyen események hozzák össze az adott piacon dolgozó közösséget, segítenek megtalálni szakmai kérdésekben a közös hangot, amelynek körvonalazása a munkacsoportunknak is feladata.

De nemcsak a közösségi életet, hanem a jogi és az üzletviteli tanácsadással magát, a közösségünket szeretnénk támogatni. Sok specialista piaci szereplő és kis ügynökség van, akiknek nagyon jól jön, ha egyes esetekben, adott témákban jogi szakértők segítenek tisztán látni. Lehet az egy jogszabályváltozás értelmezése, áfafizetéssel vagy egzotikus valutában feltöltött hirdetési pénzzel kapcsolatos kérdés – minden olyan probléma, amelyek megválaszolására, kiderítésére ezeknek a kis cégeknek nincs erőforrásuk, nincs apparátusuk. Nekik szeretnénk segíteni azzal, hogy e kérdések megválaszolását rábízzuk egy szakértőre, az eredményeket pedig megosztjuk mindenkivel.

Ez azt jelenti, hogy ha az IAB-tagságból megkeres titeket bárki egy jogi vagy üzletviteli kérdéssel, akkor arra a következő közös megbeszéléseteken igyekeztek választ adni?

Nyilván ésszerű keretek között, mert mindig figyelembe kell vennünk, hogy mire van erőnk. Több szakmai szervezetnek is tagja voltam korábban, és sokszor tapasztaltam, hogy a csoportban dolgozó tíz-húsz baromi elfoglalt ember a munkaideje egytizenketted részében próbál meg az éppen aktuális ügyön egyet lendíteni, amikor már tényleg nagyon muszáj. Ez senkinek sem jó.

Ezért mondom inkább azt, hogy ha már egyszer rendelkezünk egy ilyen széles körű tagsággal, akkor nézzük meg, hol vannak olyan emberek, akik tovább tudnak delegálni egy-egy konkrét feladatot. Mert lehet, hogy a munkacsoportunk egyik tagja a saját cégén belül ismer valakit, aki szívesen írna egy adott témában szakmai publikációt, és akár annak is örülne, ha az IAB blogján jelenne meg írása. Azt szeretném, ha senki nem teherként élné meg csoporttagságát, inkább abban segítene, milyen kapcsolatokat lehet megmozgatni egy-egy közös cél eléréséhez.

Terveztek idén valamilyen témában felmérést, kutatást?

Még nincs teljes egyetértés közöttünk abban, hogy szükség van-e kutatásra, és ha igen, akkor milyen témában készítsük azt. Mert egyébként rengeteg anyag elérhető a piacon, több is, mint amit a piaci szereplők felhasználnak. De most, hogy ilyen szépen megnövekedett a tagság, megkérdezzük őket – és azon IAB-tagokat is, akik nem dolgoznak ebben a munkacsoportban –, hogy az idén miről látnának szívesen kutatást. Szeretnénk olyat készíteni, amire tényleg igény van.

Gandera Balázs, az INTREN alapító ügyvezetője, az IAB Hungary PPC munkacsoportjának vezetője

Mit vársz 2023-tól, mennyiben lehet más, mint az előző volt?

A hirdetők és az ügynökségek a Covid óta, majd az azt követő visszapattanás – amely a PPC-ben nagyon jelentős volt – és a mostani válság közeli gazdasági helyzet miatt gyakorlatilag egy hullámvasúton ülnek, leginkább az egyszer fent, egyszer lenn helyzet jellemzi őket. A járványidőszak alatt kiderült, hogy akik lejtmenetben a gázra léptek, fokozták piaci jelenlétüket, azoknak bejött a számításuk. Aztán amikor kicsit jobb lett a helyzet, mindenki újra megjelent a piacon, és bár nem volt vége a Covidnak, mégis minden és mindenki úgy viselkedett.

Most pedig itt van ez a nehéz gazdasági helyzet, és a piaci szereplők megint azt nézik, hogy ki lesz az, aki ismét a gázra lép, és a helyzetből megerősödve kerül ki, és ki az, aki óvatosságból inkább lekapcsolja a marketinget. Nem akarok olyan lózungokat elsütni, mint hogy válsághelyzetben a marketing lekapcsolása egyenlő az öngyilkossággal, mert a járványidőszak példái is azt mutatják, hogy valaki pont így ment tönkre, más pedig pont így erősödött meg. Ennek emléke még mindenkiben él, meglátjuk, hogy a mostani helyzetben mennyire lesznek hasonló vagy eltérő reakciók.

Hogy látod, milyen hívószavak fogják meghatározni az idei évet PPC szempontból?

Három kifejezés szerintem biztosan. A hirdetők és az ügynökségek fókusza az export felé fordul, és az lesz a kérdés, hogy ki az, aki Magyarországon kívül is képes értékesíteni szolgáltatásait, termékeit. A mi munkacsoportunkban csupa olyan cég van, akiknek egészen magas szintű az export-tudása – így akinek ez fontos, az könnyen megtalálja a számítását; ez a tudás már teljesen alap a kiemelt szakértelemmel rendelkező PPC ügynökségeknél.

A másik, döntő fontosságú terület az adat, és 2023 szerintem a data feed-ek, az automata adatfolyamok éve lesz. Lassan semmi más nem számít, minthogy mennyire jó adatokkal tudjuk táplálni a hirdetési rendszereket. És bár elcsépeltnek tűnhet, mégis az automatizációt mondanám harmadikként. Idén kiderülhet, hogy milyen hatással lesznek a marketing-automatizációs fejlesztések a PPC-re.

Címlapkép: launchpresso / Pixabay

Kapcsolódó: