Mérés, szabályozás és tudásfejlesztés – Ezek a témák foglalkoztatják az európai IAB-kat

Megosztás

Márciusban Pozsonyban jártunk, ahol az IAB Europe és az európai nemzeti IAB-k osztották meg a Network Next résztvevőivel az őket foglalkoztató kérdéseket, kihívásokat és aktuális projektjeiket. A rendezvényre évente két alkalommal kerül sor, legközelebb Lisszabonban találkozunk európai kollégáinkkal. Bár ez belsős esemény, arra gondoltunk, néhány kulcsgondolatot megosztunk veletek.

A Network Next nyitóelőadását Daniel Knapp, az IAB Europe vezető közgazdásza tartotta, és mivel Daniel egy hasonló tartalmú prezentáció erejéig vendégünk volt a hazai Adex- és AdExpect-adatok bemutatásakor is, így ide kattintva el tudjátok olvasni, hogy miről beszélt. Az IAB-k belsős eseményén annyival mondott el többet, hogy a szakmai szervezetek hogyan tudják támogatni tagjaikat ebben az egyszerre bizonytalan és izgalmas helyzetben. Nem titok, hogy ilyen környezetben különösen hasznosak a piaci gondolkodás megértését segítő, az AdExpecthez is hasonló mood check kutatások, ahogy az útmutatók és az egyes szegmenseket felmérő elemzések, trendösszefoglalók is (májusban érkezünk a Podcast Insight új kiadásával!).

A pozsonyi rendezvényen a trendeken túl három slágerterületet emeltek ki IAB-s szempontból:

  1. Mérés: A 3rd party cookie-k utáni világra már minden piac készül, de mostanra már kézzelfogható projektek is látszanak. A lengyel és cseh kollégák a mérési fejlesztéseiket mutatták be az eseményen, utóbbiak már csak azért is érdekesek e szempontból, mert náluk a törvényhozás meglehetősen hamar reagált a piaci fejleményekre. Ez utóbbi kapcsán pedig el is jutunk a Network Nexten elhangzó másik slágertémához.
  2. Törvényhozás: Az IAB Europe sok erőfeszítést tett és tesz, hogy az európai politikai döntéshozók megértsék, hogyan hatnak – szándékosan vagy szándékuk ellenére – a digitális gazdaságra és a társadalomra az újabb és újabb szabályozásokkal. A GDPR-hoz hasonló, szándékaikban nem, eszközeikben már vitatott adatvédelmi vagy más területet befolyásoló szabályozások világszerte reneszánszukat élik. Az IAB kanadai vezetője a nem túl életszerű szabályozói gondolkodás két példáját osztotta meg, amelyek egyike a streamingszolgáltatókat állítaná lehetetlen küldetés elé, míg a másik mellékhatása az lehet, hogy a kanadaiak nem olvashatnak híreket a Facebookon. A következtetés: a politikai döntéshozókat és a szabályozó hatóságokat edukálni kell, emellett fontos az önszabályozás azokban a kérdésekben, ahol ez lehetséges és értelmes. Utóbbi elsősorban a piaci szereplők összefogási hajlandóságán múlik.
  3. Tudásfejlesztés, oktatás: Szinte minden piacon vannak ilyen típusú kezdeményezések. A magyar piacon jelenleg a pályakezdőkre és az oktatókra fókuszálunk a Legjobb szakdolgozat versennyel és az Oktatói Klubbal, míg a már piacon dolgozó szakembereket a tagi Dokumentumtárral, kutatásokkal, útmutatókkal és az eseményeken keresztüli gyakorlati tanulási lehetőségekkel támogatjuk (tavaly hét eseményt is rendeztünk). A Network Nexten az olasz kollégák számoltak be hasonló kezdeményezéseikről, a lengyelek pedig azzal a kérdéssel foglalkoztak, vajon megállapítható-e egységesen, milyen kompetenciákra van szükség a digitális piacon való helytálláshoz.

Kapcsolódó: