Ez történt 2022-ben az IAB Hungary-nál

Megosztás

Az év első napjai és hetei remek lehetőséget kínálnak arra, hogy összegezzük élményeinket, és átgondoljuk az elmúlt 12 hónap legmeghatározóbb történéseit. Mi is így tettünk, ezért az alábbiakban az IAB Hungary működését érintő változások mellett mindazon eredményeket szeretnénk nektek megmutatni, amelyeket a munkacsoportokkal, tagjainkkal, veletek közösen értünk el.

A 2022-es év a magyar IAB-nál egy ügyvezető-váltással indult: januártól Papliczky Pál vette át a magyar IAB operatív vezetői feladatait Kenessey Adrientől, aki azóta is a Telex.hu értékesítési csapatát erősíti, de több IAB-s projektnek is vezetője maradt. Visszatért szülési szabadságáról az IAB Hungary korábbi ügyvezetője, Fináczy Dóra is, aki szakmai vezetőként segíti az operatív munkát. A 2021-es év végén az IAB Hungary elnököt és elnökséget is választott: a 2022–2024-es ciklusban Sopov István harmadszorra is megkapta a bizalmat, az elnökség korábban és újonnan megválasztott tagjainak rövid bemutatkozását, névjegyét itt találjátok.

Februárban – a járványhelyzetre való tekintettel – még csak óvatosan, online formában, de megkezdődött a rendezvényes szezon. Először az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért (EMOK) szervezettel közösen az adatvezérelt marketing témájában szerveztünk workshopot, amelyen az Adat Munkacsoport három képviselője tartott előadást többek között a különböző feles adatok felhasználása, a programmatic piac mozgatórugói és az adatvezérelt marketing háttértechnológiája kapcsán. Március végén még mindig a képernyők mögött ülve, de már az Adex Munkacsoportunk szervezett egy online IAB Cafét, ahol bemutathattuk az előző évi digitális reklámköltések alakulását áttekintő Adex 2021 riportot, és a szakemberek várakozásait tükröző Adexpect 2022 jelentést.

A magyar IAB 2008 óta készíti el minden évben az Adex-riportot, hogy átfogó, alapos, összehasonlításra alkalmas adatokat szolgáltasson a hazai digitális reklámköltésekről. De hasonló, a piacot elemző és informáló célból született meg a Negyedéves Online Reklámpiaci Indexről szóló (NORI) jelentés is, amelyben szervezetünk Médiaszekciója a tagcégei piaci tájékozódását segíti a tagok önbevallásán alapuló összesített árbevételi adatsorokkal. Ez a jelentés a kiadók számára háromhavonta mutat egy aktuális összképet arról, hogy milyen hirdetési típusnak mekkora súlya van az adott piacon, érdemes-e arra terméket fejleszteni, és hogy a saját sales-ük mekkora részesedést tudott az adott piac bevételeiből elhozni. A riport folyamatosan bővül a piacon megjelenő új formátumok vizsgálatával, így 2022-ben – a legfrissebb Adex felmérésnek köszönhetően – már a digitális audio költések is megjelentek a piaci trendeket monitorozó NORI-kutatásban.

Áprilisban Drága vagy olcsó a podcast? címmel szerveztünk szakmai reggelit a Central Mediacsoport székházában, ahol az Audio Munkacsoport tagjai és az általuk meghívott előadók és piaci szereplők igyekeztek eloszlatni a podcastokat övező tévhiteket. Hosszú idő után ez volt az első alkalom, hogy személyesen találkozhattunk veletek, a száz feletti regisztrációs szám pedig azt jelezte, mindenki vágyott már a pezsgésre, a kivetítő búgására, vagy akár csak egy beszélgetést indító kézfogásra.

És mielőtt még mindenki nyári szabadságra ment volna, az Influencer Munkacsoport tagjai tartottak egy IAB Cafét az egyre több, jogi kérdést is felvető influencer-együttműködések kapcsán, az előadásokban pedig arra is igyekeztek választ adni, van-e recept a sikeres tartalomra és garancia egy véleményvezér hitelességére. Ezt követően csak az évszak változott, a helyszín a Publicis House tükrös bálterme maradt: itt tartottuk ugyanis a következő IAB Cafénkat is, és teljes terjedelmében először itt mutattuk be az első, hazai mozgóképes kutatásunkat, amelyben az online videós és a lineáris televíziós fogyasztói szokásokat vizsgáltuk a különböző generációk körében. Az ötlet, hogy valahogyan mégiscsak mérni és kutatni kellene a hazai mozgóképes tartalomfogyasztást, még tavasszal merült fel a Digitális Videó Munkacsoport egyik értekezletén, és hogy néhány hónap alatt mindez pdf-kiadvánnyá érett, a legjobb dolog volt, ami egy ilyen ötlettel történhetett. (Ha eddig még nem lapozgattátok volna, ezt a kutatásunkat is a Dokumentumtárban éritek el.)

Aztán november első felében, ahogy közzétette a Gazdasági Versenyhivatal a frissített influencer marketing tájékoztatóját, mi már egy olyan IAB Caféra hívtunk titeket, amelyen ezt az útmutatót reklám- és adójogi szempontból, gyakorlati példákon keresztül segítettek értelmezni a meghívott ügyvédek. Ez volt az Influencer Munkacsoport idei második, és az év legtöbb érdeklődőt vonzó IAB-s rendezvénye.

De sok pozitív visszajelzést kaptunk az Adat Munkacsoport késő délutáni, belvárosi pubba szervezett workshopjáról is, amelynek mindhárom előadója azzal a szándékkal állt a szakmai közönség elé, hogy lehetőségeket mutasson a harmadik feles sütik kivezetése utáni online környezetben, és segítsen eligazodni a hamarosan életbe lépő, új adatvédelmi törvények világában.

Tavasszal számoltunk be a 2021-es Legjobb szakdolgozat pályázatunk eredményéről, és novemberben zárult le nevezési időszaka a negyedszerre is meghirdetett versenynek, amelynek eredményeit a jelenleg is zajló értékelést követően márciusban szeretnénk kihirdetni egy díjátadó keretében. Sosem érkezett még annyi dolgozat hozzánk, mint legutóbbi pályázatunk kapcsán; örülünk, hogy évről-évre egyre több diákot mozgat meg felhívásunk. A digitális reklámipar hazai szakmai szervezeteként nagyon fontosnak tartjuk, hogy minden olyan hallgatót és oktatót támogassunk, akik kiemelt figyelmet fordítanak a digitális marketing, kommunikáció és média területére.

Ezért novemberben az EMOK-kal közösen digitális Oktatói Klub megalakítását is kezdeményeztük, amelybe a hazai felsőoktatási intézmények digitális marketing oktatóinak jelentkezését vártuk. A két szervezet 2020 óta dolgozik együtt azon, hogy szakmai workshopokkal, kutatásokkal támogassa az oktatási tevékenységet, és növelje a marketing szakma ismertségét. Az Oktatói Klub mostanra megalakult, hogy tagjaival csatlakozhasson a marketingoktatás és -kutatás fejlesztését célzó közös projektjeinkhez. Az EMOK-kal közös tervünk az is, hogy a jövőben olyan szervezetlátogatások indulhassanak, amelyek során az oktatók a tanítványaikkal együtt kiadóknál és médiaügynökségeknél nyílt nap keretében tapasztalhatják meg egy cég mindennapi működését, és ismerhetik meg az egyes részterületen dolgozók feladatait.

És bár a december hónapunk csendesebb volt, PPC néven megalakult legújabb munkacsoportunk, hogy segítse a pay per click alapú vásárlásban érdekelt piaci szereplők edukálását, állásfoglalásokkal, jogi kérdések körbejárásával támogassa őket, és egységes ajánlásokat fogalmazzon meg a szektor sikeres működése érdekében. A munka a többi munkacsoportban sem állt meg, tagjai az év utolsó heteiben készítették elő a 2023-as évre vonatkozó terveiket, amelyek kapcsán itt a blogon is olvashatjátok majd a munkacsoportok vezetőivel készülő évindító interjú-sorozatunkat.

Mindeközben átszerveztük kommunikációnkat, blogunkat igyekszünk gyakrabban frissíteni, és azon dolgozunk, hogy a jövőben még több, számotokra érdekes, munkátokhoz hasznos tartalommal töltsük meg. Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre többen vagytok kíváncsiak posztjainkra, követtek minket Facebookon, LinkedInen, vagy találtok ránk Twitteren is. Ha ezeket a sorokat tagcégeink kollégáiként olvassátok, akkor tudjátok, hogy hírlevelekben értesítünk titeket a fontosabb eseményeinkről, kutatásokról és publikációkról, de olykor van, hogy kérdőíveken keresztül kérjük véleményeteket, javaslataitokat, hogyan, mivel tudnánk még jobban segíteni munkátokat. Nagyon fontosak számunkra ezek a visszajelzések, itt szeretnénk megköszönni az időtöket és a türelmeteket, amit ezek kitöltésére szántok.

Ma már 112 tagcége van a magyar IAB-nak, a munkacsoportokban az általuk delegált 165 szakember dolgozik szabadidejében azért, hogy tapasztalatával segítse, tudásával formálja a digitális piac egy-egy szeletét – nélkülük, nélkületek ez a szervezet nem tudná teljesíteni megalakulásakor vállalt céljait. Köszönjük az eddigieket, és köszönjük azt is, hogy itt vagytok, olvastok minket!

Kapcsolódó: